Din Nye Virkelighed - Ny kampagne sætter fokus på fyrværkerisikkerhed
I dette års fyrværkerikampagne lader Sikkerhedsstyrelsen dig kigge ind i, hvad der kan blive din nye virkelighed, hvis du skulle være ude for et uheld med fyrværkeri. Kampagnen har særligt fokus på at nå ud til unge mænd og drenge, da de er overrepræsenteret i skadesstatistikkerne.

Traditionen tro er Sikkerhedsstyrelsen nu i luften med en ny kampagne omkring sikker brug af fyrværkeri Der er blevet produceret seks film. Hver film tager afsæt i en situation, der er påvirket og besværliggjort efter en fyrværkeriulykke. Der er fokus på at gøre videoerne underholdende, med et stærkt visuelt indtryk, der giver stof til eftertanke.
- Vi sætter igen i år fyrværkerisikkerhed på dagsordenen, og forsøger at ramme de målgrupper, som fylder mest i skadesstatistikerne. Videoerne er korte og lavet i et sprog, som er tiltænkt primært at fange opmærksomheden hos de unge mænd og drenge. Grebet er humor, men der ligger også en tydelig alvor i vores videoer, og det får forhåbentlig målgruppen til at behandle fyrværkeriet med omtanke, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen, vicedirektør i Sikkerhedsstyrelsen.
Nye platforme og genkendelige ansigter
For første gang udkommer kampagnen også på livestreaming platformen Twitch. Platformen har stor popularitet hos unge og særligt unge mænd og drenge, og med en fokuseret indsats på disse målgrupper, forsøger Sikkerhedsstyrelsen sig nu på platformen for første gang. Som et led i kampagnen er der også fundet genkendelige ansigter. Influenceren Rasmus Brohave spiller med i en af kampagnefilmene, imens Rasmus Søndergaard, også kendt som SondergaardLol, præsenterer budskabet for sine følgere på Twitch.
- Vi har lavet et samarbejde med influencerne Rasmus Brohave og SondergaardLol. Det er endnu et greb for at ramme målgruppen, der hvor de er. De unge følger nemlig allerede de her influencers, men måske ikke Sikkerhedsstyrelsen, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen.
Kampagnen ”Din nye virkelighed” har som tidligere år til formål at minde antændere af fyrværkeri og tilskuere om at huske sikkerheden, når det nye år bliver skudt ind. De fem fyrværkeriråd er derfor stadigvæk hovedbudskabet.
Kampagnen fortsætter frem til nytårsaften. Den bliver understøttet af en dedikeret kampagneside, hvor alle videoer, rådene og yderligere information om fyrværkerisikkerhed er tilgængelig.
For mere information om kampagnen og sikker fyrværkeripraksis, besøg www.dinnyevirkelighed.dk
Nøgleord
Kontaktoplysninger
Sikkerhedsstyrelsens pressevagt
Tlf.: 2238 4451
Mail: presse@sik.dk
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Færre butikker solgte alkohol og tobak på sidste skoledag til børn og unge21.5.2025 09:15:50 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsens kontrol med unge kontrolkøbere på sidste skoledag afslørede færre overtrædelser, end styrelsen normalt ser ved tilsyn med salg af alkohol, nikotin og tobak til mindreårige. Det var dog fortsat næsten hver femte butik, der brød loven.
Sikkerhedsstyrelsen kontrollerer salg af alkohol, tobak og nikotin på sidste skoledag12.5.2025 09:25:12 CEST | Pressemeddelelse
Størstedelen af de danske folkeskoler har sidste skoledag fredag den 16. maj, og dermed er der tradition for fest på torve og i parker. Men aldersgrænserne for salg af alkohol, tobak og nikotin gælder også på en festdag, og landet over vil tilsynsførende fra Sikkerhedsstyrelsen sammen med unge kontrolkøbere holde øje med, at butikkerne overholder aldersgrænserne.
Salg af puff bars på sociale medier: over 200 salgsannoncer er afsløret1.4.2025 12:46:33 CEST | Pressemeddelelse
Siden årsskiftet har Sikkerhedsstyrelsen krævet mere end 200 salgsopslag på sociale medier fjernet på grund af salg af ulovlige e-cigaretter. Tendensen er stigende, og derfor opfordrer Sikkerhedsstyrelsen forældre til at være opmærksomme på børn og unges køb af ulovlige e-cigaretter på Facebook, Snapchat, Instagram og andre sociale medier.
Nye aldersgrænser for salg af alkohol til 16-17-årige: Gælder fra 1. april 202520.3.2025 10:31:48 CET | Pressemeddelelse
Fra den 1. april 2025 sænkes alkoholgrænsen, når der sælges alkohol til 16-17-årige. De nye grænser betyder, at der ikke længere må sælges drikkevarer med mere end 6 procent alkohol til unge under 18 år. Der er desuden krav til korrekt skiltning på salgsstederne.
Mere end 480 virksomheder er nu autoriseret til at nedrive asbest31.1.2025 11:02:36 CET | Pressemeddelelse
Autorisation blev 1. januar 2025 et krav for virksomheder, der arbejder med nedrivning af asbest. Privatpersoner må fx ikke længere selv fjerne et gammelt asbest-tag, og når du får et håndværksfirma til at udføre arbejdet, så husk at tjekke i autorisationsregistret hos Sikkerhedsstyrelsen, at firmaet har autorisationen i orden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum