Din Nye Virkelighed - Ny kampagne sætter fokus på fyrværkerisikkerhed
I dette års fyrværkerikampagne lader Sikkerhedsstyrelsen dig kigge ind i, hvad der kan blive din nye virkelighed, hvis du skulle være ude for et uheld med fyrværkeri. Kampagnen har særligt fokus på at nå ud til unge mænd og drenge, da de er overrepræsenteret i skadesstatistikkerne.

Traditionen tro er Sikkerhedsstyrelsen nu i luften med en ny kampagne omkring sikker brug af fyrværkeri Der er blevet produceret seks film. Hver film tager afsæt i en situation, der er påvirket og besværliggjort efter en fyrværkeriulykke. Der er fokus på at gøre videoerne underholdende, med et stærkt visuelt indtryk, der giver stof til eftertanke.
- Vi sætter igen i år fyrværkerisikkerhed på dagsordenen, og forsøger at ramme de målgrupper, som fylder mest i skadesstatistikerne. Videoerne er korte og lavet i et sprog, som er tiltænkt primært at fange opmærksomheden hos de unge mænd og drenge. Grebet er humor, men der ligger også en tydelig alvor i vores videoer, og det får forhåbentlig målgruppen til at behandle fyrværkeriet med omtanke, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen, vicedirektør i Sikkerhedsstyrelsen.
Nye platforme og genkendelige ansigter
For første gang udkommer kampagnen også på livestreaming platformen Twitch. Platformen har stor popularitet hos unge og særligt unge mænd og drenge, og med en fokuseret indsats på disse målgrupper, forsøger Sikkerhedsstyrelsen sig nu på platformen for første gang. Som et led i kampagnen er der også fundet genkendelige ansigter. Influenceren Rasmus Brohave spiller med i en af kampagnefilmene, imens Rasmus Søndergaard, også kendt som SondergaardLol, præsenterer budskabet for sine følgere på Twitch.
- Vi har lavet et samarbejde med influencerne Rasmus Brohave og SondergaardLol. Det er endnu et greb for at ramme målgruppen, der hvor de er. De unge følger nemlig allerede de her influencers, men måske ikke Sikkerhedsstyrelsen, siger Kirsten Wilbour Dam Christiansen.
Kampagnen ”Din nye virkelighed” har som tidligere år til formål at minde antændere af fyrværkeri og tilskuere om at huske sikkerheden, når det nye år bliver skudt ind. De fem fyrværkeriråd er derfor stadigvæk hovedbudskabet.
Kampagnen fortsætter frem til nytårsaften. Den bliver understøttet af en dedikeret kampagneside, hvor alle videoer, rådene og yderligere information om fyrværkerisikkerhed er tilgængelig.
For mere information om kampagnen og sikker fyrværkeripraksis, besøg www.dinnyevirkelighed.dk
Nøgleord
Kontaktoplysninger
Sikkerhedsstyrelsens pressevagt
Tlf.: 2238 4451
Mail: presse@sik.dk
Følg pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sikkerhedsstyrelsen
Fra i dag kan du købe fyrværkeri – men du skal vente med at tænde lunten15.12.2025 09:02:00 CET | Pressemeddelelse
Selvom du har mulighed for at købe raketter, batterier og andet krudt, skal du være opmærksom på, at det først må fyres af den 31. december.
Alt for mange børn og unge kommer fortsat til skade med fyrværkeri3.12.2025 09:17:05 CET | Pressemeddelelse
Næsten halvdelen af alle fyrværkeriskader rammer personer under 18 år, og de kommer til skade med alle typer af fyrværkeri. Derfor skal der stadig undervises i fyrværkerisikkerhed.
Benjamin Hav går forrest i ny kampagne for fyrværkerisikkerhed1.12.2025 09:09:15 CET | Pressemeddelelse
Der er stadig alt for mange børn og unge, der kommer til skade nytårsaften. Ny kampagne sætter fokus på beskyttelsesbriller med musik og fællesskab i øjenhøjde med de unge.
Kampagne skal gøre det normalt at vise ID ved køb af alkohol, nikotin eller tobak7.7.2025 11:06:57 CEST | Pressemeddelelse
Sikkerhedsstyrelsen lancerer nu kampagnen ’Gør det let – Vis ID, når du handler’. Formålet er at sætte fokus på alderskontrol for unge. Med opbakning fra detailbranchen og andre interessenter er målet at styrke forståelsen for, at det er helt naturligt at skulle vise ID, når man handler alkohol, nikotin eller tobak.
Sikkerhedsstyrelsen går undercover på sociale medier for at stoppe ulovligt salg af lattergas30.6.2025 12:46:32 CEST | Pressemeddelelse
Fra i morgen får Sikkerhedsstyrelsen nye muligheder for at føre kontrol med salg af lattergas. Reglerne skal bremse brugen af lattergas som rusmiddel og forhindre ulovligt salg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum