Over 45 virksomheder og kæder hjælper danskerne med grønnere valg i januar
I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne
Grøn Januar vender tilbage i 2025 og inviterer alle danskere til at starte året med grønnere tallerkener. Kampagnen sætter fokus på det brede udvalg af plantebaserede retter og produkter i landets supermarkeder, kantiner og spisesteder og opfordrer forbrugerne til at udforske de mange grønne muligheder.
“Grøn Januar er ikke en udfordring, men en venlig opfordring til at vælge plantebaseret. Formålet er at fremhæve de lækre alternativer, der ofte overses. Ved at synliggøre nyheder, tilbud og det eksisterende udvalg ønsker kampagnen at inspirere flere til at prøve plantebaserede muligheder og dermed bidrage til en grønnere fremtid,” siger Claire Demontreuil, kampagneleder for Grøn Januar.
Stærk opbakning fra erhvervslivet
Over 41 virksomheder har allerede tilmeldt sig Grøn Januar 2025. Blandt dem er 7-Eleven, der har deltaget siden kampagnens start i 2022:
"I forbindelse med Grøn Januar skruer vi op for synligheden af vores plantebaserede sortiment. Det er en god anledning til at gøre endnu flere nysgerrige på det grønne udvalg. Sidste år oplevede vi stor opbakning fra kunderne, hvor flere valgte at købe mere vegansk i kampagneperioden," siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7-Eleven i Danmark.
En anden stor aktør, der i år slutter sig til kampagnen, er Netto. Som en af Danmarks største supermarkedskæder ønsker Netto at gøre plantebaseret mad endnu mere tilgængelig for sine kunder:
"Ved at fremhæve plantebaserede alternativer ønsker vi at gøre det lettere for alle at starte året med sunde og grønne vaner," siger Kristine Marie Thøgersen, Kommerciel Direktør i Netto.
Sådan kan alle være med i Grøn Januar
Grøn Januar er en invitation til alle om at udforske det plantebaserede univers - uanset om man allerede spiser plantebaseret eller er nysgerrig på at prøve noget nyt.
Formålet er at gøre det nemmere at vælge grønt i hverdagen. Man skal blot holde øje med ‘Grøn Januar’-logoet, når man handler, bladrer i tilbudsaviser, spiser ude eller støder på det online. Logoet gør det let at finde de plantebaserede alternativer og træffe grønnere valg i sin hverdag.
Man kan desuden opfordre sin yndlingsrestaurant eller sit lokale supermarked til at tilbyde flere plantebaserede retter og produkter.
Man kan følge kampagnen på Instagram og Facebook på @groenjanuar, hvor man kan deltage i spændende konkurrencer og blive inspireret til nye grønne produkter og retter. Man kan også dele sine plantebaserede madoplevelser ved at bruge hashtagget #GrønJanuar, når man er ude at spise eller handle.
Nøgleord
Kontakter
Claire Demontreuil
Kampagneleder på Grøn Januar
claire.demontreuil@vegetarisk.dk
Alexander Grau
pressemedarbejder, Dansk Vegetarisk Forening
(+45) 81 11 09 60
alexander.grau@vegetarisk.dk
Billeder
Links
Dansk Vegetarisk Forening er den centrale plantebaserede aktør i Danmark. Vi arbejder for at udbrede vegetarisk levevis samt oplyse om fordelene ved at skære ned på animalske produkter – såvel for dyr og mennesker som af hensyn til global bæredygtighed. Vi samarbejder med et bredt netværk af aktører i fødevarebranchen, landbruget, detailhandlen og inden for politik. Vi samarbejder og vidensdeler også med organisationer og andre aktører internationalt.
Vi tror på, at hvert eneste plantebaserede måltid gør en forskel.
Følg pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dansk Vegetarisk Forening
Stor Oxford-analyse af forarbejdede plantebaserede fødevarer: De er sundere end animalske13.12.2024 11:14:07 CET | Pressemeddelelse
Studiet viser, at plantebaserede alternativer til kød og mælk generelt ikke blot har betydelige miljømæssige, men også sundhedsmæssige, fordele sammenlignet med deres animalske modstykker. Tidligere undersøgelser har peget på det samme.
Måltidskasser overser stort potentiale for at fremme sundhed og bæredygtighed10.12.2024 05:57:00 CET | Pressemeddelelse
Danske måltidskasser har et stort potentiale for at fremme sundhed og bæredygtighed, men lever endnu ikke op til de officielle kostråd, viser en ny rapport. For at udnytte potientialet bør producenterne prioritere flere grøntsager og bælgfrugter samt reducere mængden af kød.
Her er Årets Plantebaserede Supermarked 202427.11.2024 07:14:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilket dansk supermarked har det bedste udvalg af plantebaserede og økologiske varer? 15 supermarkeder er i 2024 blevet målt på 135 parametre.
Dansker med på international top-50 over indflydelsesrige forandringsskabere23.11.2024 09:00:08 CET | Pressemeddelelse
Rune-Christoffer Dragsdahl er udnævnt til Vox’ “Future Perfect 50”-liste over globale forandringsskabere takket være hans banebrydende arbejde med at fremme plantebaseret udvikling. Denne anerkendelse fremhæver Danmarks position som foregangsland internationalt.
Dansk Vegetarisk Forening: Grøn treparts-satsning på planter er det, som får størst betydning for klimaet og havmiljøet18.11.2024 11:30:30 CET | Pressemeddelelse
"Hvis vi skal bremse den globale opvarmning og redde vores havmiljø, er der konsensus blandt forskerne om, at der ikke er nogen vej uden om en omstilling til langt mere plantebaseret produktion og forbrug," siger Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum