Dansk Online Index udvider med 95 sites og introducerer Netværksliste
Fra i dag indeholder Dansk Online Index 95 nye sites og en helt ny Topliste kaldet Netværkslisten, som skal tilbyde udbydere af digitale annoncesalgsnetværk at optræde aggregeret. STEP Network fra JFM er indtil videre det første digitale annoncesalgsnetværk på listen.

STEP Network består af hjemmesider i alle størrelser og typer, hvor det største enkeltsite i netværket er boligsiden.dk, som forventes at have 1,3 mio. månedlige brugere.
STEP Network kommer dermed til at være i kontakt med ca. 3 mio. danskere månedligt, hvis man inkluderer de nytilkomne sites. Inkluderes de sites, som allerede figurerer på Dansk Online Index, herunder JFM-ejede sites som fyens.dk og stiften.dk, stiger tallet til 3,5 mio. danskere månedligt.
Bygger bro mellem annoncører og medier
Brian Linnemann Krogh, VP Sales hos STEP Network, mener, at STEPs annoncesalgsnetværk vil give medier og annoncører et styrket vidensgrundlag for at træffe endnu mere kvalificerede beslutninger.
"Vi ser det som en milepæl for hele den danske mediebranche, at et netværk som STEP Network nu bliver en del af Dansk Online Index. For os handler det om transparens og troværdighed – to af vores kerneværdier. Ved at lade vores netværk måle uafhængigt og dokumenteret, giver vi både medier og annoncører den nødvendige indsigt til at træffe de rigtige beslutninger," siger Brian Linnemann Krogh.
"Samarbejdet markerer et vigtigt skridt mod at skabe løsninger, der fjerner friktion og bygger bro mellem annoncører og medier. Med data, teknologi og AI som drivkraft arbejder vi for at forme fremtiden sammen med begge parter – og vi er stolte over at være de første i Danmark til at tage dette skridt på netværksniveau," afslutter Brian Linnemann Krogh.
En styrkelse af danske medier i kampen om digitale annoncekroner
Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research, der driver Dansk Online Index, ser udvidelsen af Dansk Online Index som en styrkelse for danske digitale medier i kampen om de digitale annoncekroner:
“Med tilføjelsen af Netværkslisten styrker Dansk Online Index dokumentationen af danske platforme i kampen med de globale techplatforme om annoncekronerne,” udtaler Marianne Bugge Zederkof.
Signe Skarequist, formand for Danske Medier Research, er ligeledes begejstret for udvidelsen af Danske Online Index og fremhæver fordelene ved den store grad af transparens i målingen.
“Dansk Online Index-målingen er garant for, at branchen har adgang til transparente tal og et fælles sprog i form af rapportering på trafik og brugere til understøttelse af annonceindkøbet. Med målingen, der nu har en reach på 89 procent af danskere over 15 år, lader danske medier sig transparent måle af uafhængig part modsat techgiganterne, der har for vane at rette deres egne lektier,” siger Signe Skarequist.
Besøg Dansk Online Index.
Nøgleord
Kontakter
Marianne Bugge ZederkofDirektør i Danske Medier Research og vice administrerende direktør i Danske Medier
Tlf:20765099mbz@dmresearch.dkDennis ChristensenAnalysechef i Danske Medier
Tlf:44144760dch@danskemedier.dkOm Danske Medier Research
Formålet med Danske Medier Research er at forestå, udbyde og medvirke til at gennemføre målinger og udvikle dokumentation af værdien og effekten af indholdet i medierne, herunder annoncering, handel og afledte kommercielle aktiviteter samt at forestå øvrige kommercielle aktiviteter i tilknytning hertil.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
Markant stigning i danskernes brug af onlinenyhedsmedier siden Trumps indsættelse15.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden præsident Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus, er danskernes strømning til de publicistiske onlinenyhedsmedier steget betydeligt. Især kvinder og yngre mediebrugere driver udviklingen.
Ny aftale sikrer synshandicappede adgang til lokale nyheder4.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske Medier og Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation har indgået en aftale med Det Kgl. Biblioteks Nota-service, som sikrer synshandicappede adgang til lokale medier og nyheder via lyd. Aftalen løber i første omgang til udgangen af 2026.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum