Historisk operation på Storebæltsbroen

Del

Sund & Bælt har, efter flere års forberedelser, nu løftet den vestlige del af Storebæltsbroen for første gang. Broløftet har til formål at udskifte de vitale dele, der giver broen fleksibilitet. Vedligeholdelsen kommer til at ske, uden at bilisterne bemærker det.

I baggrunden kan man se en af de i alt 12 specialdesginede donkrafte, der løfter broen. Tilsammen har de en løftekapacitet på 9000 ton.
I baggrunden kan man se en af de i alt 12 specialdesginede donkrafte, der løfter broen. Tilsammen har de en løftekapacitet på 9000 ton. Sund & Bælt

Storebæltsbroen er et produkt af dansk ingeniørkunst i verdensklasse. I over 25 år har den forbundet Danmark og gjort det nemt for rejsende i bil og tog at krydse landet. For at sikre, at broen forbliver i topform, laver Sund & Bælt løbende forskellige typer vedligehold. Nu er turen kommet til en helt speciel del af broens konstruktion, som gør broen fleksibel.

Den næsten syv kilometer lange vestbro hviler på brolejer. Mellem lejernes over- og underdel ligger en glideplade, som består af teflon. Glidepladerne sikrer, at broen sikkert kan udvide sig, når det er varmt, og trække sig sammen, når det bliver koldt. Efter mere end 25 års slid er det nu blevet tid til, at pladerne skal udskiftes.

For at det kan lade sig gøre, kræver det, at Storebæltsbroen løftes, så lejerne kan tages ud. Et arbejde der har krævet flere års forberedelse og specialdesignede værktøjer og udstyr.

”Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver enkelt del af broen er unik, og derfor tør jeg godt kalde det en stor ingeniørbedrift, at vi nu, efter mange måneders arbejde, har fundet en sikker og effektiv metode”, siger Sophie Juulsgård, der er ingeniør og projektleder i Sund & Bælt.

Broen løftes uden at påvirke trafikken
I første omgang udførte Sund & Bælt torsdag den 28. november et prøveløft på én af de i alt 64 bropiller. Broløftet skete ved hjælp af 12 specialdesignede donkrafte, som tilsammen har en løftekapacitet på 9.000 ton. De kan løfte broen cirka 20 millimeter, hvilket skaber lige præcis nok plads til, at brolejerne kan tages ud, så glidepladerne kan udskiftes og lejerne renoveres. Ved prøveløftet blev lejerne dog ikke udskiftet.

”Det har været helt afgørende for os at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken, da det vil tage flere år at udskifte alle glidepladerne. Derfor er vi både lettede og stolte over, at prøveløftet er gået efter planen”, siger Sophie Juulsgård.

Efter det vellykkede prøveløft skal Sund & Bælt nu finde en entreprenør til at udføre udskift-ningen af glidepladerne på alle de 64 bropiller. Når entreprenøren er fundet via et udbud, vil udskiftningen gå i gang. Arbejdet forventes at tage 3-5 år.

Video
Se en video om broløftet her: Broløft på Storebæltsbroen

Fakta

  • Storebæltsforbindelsen stod færdig i 1998, men lejerne blev installeret allerede i 1995.
  • Det er et brofag på ca. 110 m, der skal løftes ad gangen. Et brofag vejer ca. 5.500 ton, svarende til vægten af 3.500 almindelige personbiler.
  • Brolejerne, som skal tages ud og renoveres, vejer mellem 5,5 og 7,5 ton.
  • Glidepladerne er 6 mm tykke, når de er nye. Glidepladerne bliver slidt, når broen be-væger sig, og skal skiftes, når de har en tykkelse på 3 mm.
  • Hos Sund & Bælt er det projektchef Finn R. Gottfredsen, som står i spidsen for projektet sammen med hans kollegaer Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke.
  • Rambøll er rådgiver på opgaven.
  • Donkraftene til prøveløftet er leveret af HYTOR, mens det er HRS i Korsør, som har stået for det praktiske arbejde ved prøveløftet.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

I baggrunden kan man se en af de i alt 12 specialdesginede donkrafte, der løfter broen. Tilsammen har de en løftekapacitet på 9000 ton.
I baggrunden kan man se en af de i alt 12 specialdesginede donkrafte, der løfter broen. Tilsammen har de en løftekapacitet på 9000 ton.
Sund & Bælt
Download
Der var mange involverede i broløftet. Her er forberedelserne i gang - inde i selve broen.
Der var mange involverede i broløftet. Her er forberedelserne i gang - inde i selve broen.
Sund & Bælt
Download
For at udføre broløftet skal man ned på bropillen. Den eneste vej derned er via et hul inde i broen.
For at udføre broløftet skal man ned på bropillen. Den eneste vej derned er via et hul inde i broen.
Sund & Bælt
Download
Sådan ser de specialdesignede donkrafte ud, der kan løfte broen 20 mm. Det frigør lige præcis nok plads til, at de glideplader, broen hviler på, kan udskiftes.
Sådan ser de specialdesignede donkrafte ud, der kan løfte broen 20 mm. Det frigør lige præcis nok plads til, at de glideplader, broen hviler på, kan udskiftes.
Sund & Bælt
Download
Download
Sådan ser det ud inde i den vestlige del af Storebæltsbroen.
Sådan ser det ud inde i den vestlige del af Storebæltsbroen.
Sund & Bælt
Download
Sund & Bælt
Download
Imellem de røde donkrafte er brolejet. Det er mellem lejets over- og underdel, at glidepladerne er placeret. Det er dem, der gør broen i stand til at bevæge sig. Efter mere end 25 års slid, er det snart tid til, at pladerne skal udskiftes.
Imellem de røde donkrafte er brolejet. Det er mellem lejets over- og underdel, at glidepladerne er placeret. Det er dem, der gør broen i stand til at bevæge sig. Efter mere end 25 års slid, er det snart tid til, at pladerne skal udskiftes.
Sund & Bælt
Download
Det kræver et stort fokus, når man skal løfte Storebæltsbroen.
Det kræver et stort fokus, når man skal løfte Storebæltsbroen.
Sund & Bælt
Download
Vestbroen.
Vestbroen.
Sund & Bælt
Download
Man kan ane hængebroen i baggrunden fra den bropille, hvor broløftet foregik.
Man kan ane hængebroen i baggrunden fra den bropille, hvor broløftet foregik.
Sund & Bælt
Download

Links

Om Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, er åben igen20.12.2024 11:41:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har færdiggjort arbejdet med etablering af ny støjskærm ved Nyborg. Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, kan derfor igen benyttes. I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor der blev afsat en pulje til støjbekæmpelse, har Sund & Bælt etableret en ny, lydabsorberende støjskærm ved afkørsel 45, Nyborg Ø, på motorvej E20. Rampen ved afkørsel 45, som har været midlertidig lukket, mens arbejdet har stået på, er derfor åben igen. Projektet strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø. Sund & Bælt har etableret en fem meter høj støjskærm langs afkørsel 45 og en tre meter høj støjskærm på eksisterende støjvold.

Rambøll vinder udbud på udvidelse af jernbanespor i København13.12.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har valgt Rambøll som rådgiver til anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod. Projektet er en del af Infrastrukturplan 2035 og er afgørende for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd til Københavns Lufthavn. Projektet omfatter etablering af to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad. Overhalingssporene etableres for at forbedre togtrafikken og sikre kapacitet til både gods- og passagertog i forbindelse med den øgede jernbanetrafik, der forventes med den kommende Femern Bælt-forbindelse. Rambøll er ligeledes rådgiver for Sund & Bælt på Femern Bælt-projektet. "Vi er meget tilfredse med at have Rambøll med ombord som rådgiver på projektet. Deres erfaring og tekniske ekspertise vil være en stor fordel i realiseringen af overhalingssporet ved Kalvebod," siger Klaus Jørgensen, der er direktør for Større Projekter hos Sund & Bælt. Projektet indgår i det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, og har opn

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye