Historisk operation på Storebæltsbroen
Sund & Bælt har, efter flere års forberedelser, nu løftet den vestlige del af Storebæltsbroen for første gang. Broløftet har til formål at udskifte de vitale dele, der giver broen fleksibilitet. Vedligeholdelsen kommer til at ske, uden at bilisterne bemærker det.

Storebæltsbroen er et produkt af dansk ingeniørkunst i verdensklasse. I over 25 år har den forbundet Danmark og gjort det nemt for rejsende i bil og tog at krydse landet. For at sikre, at broen forbliver i topform, laver Sund & Bælt løbende forskellige typer vedligehold. Nu er turen kommet til en helt speciel del af broens konstruktion, som gør broen fleksibel.
Den næsten syv kilometer lange vestbro hviler på brolejer. Mellem lejernes over- og underdel ligger en glideplade, som består af teflon. Glidepladerne sikrer, at broen sikkert kan udvide sig, når det er varmt, og trække sig sammen, når det bliver koldt. Efter mere end 25 års slid er det nu blevet tid til, at pladerne skal udskiftes.
For at det kan lade sig gøre, kræver det, at Storebæltsbroen løftes, så lejerne kan tages ud. Et arbejde der har krævet flere års forberedelse og specialdesignede værktøjer og udstyr.
”Man kan ikke slå op i en manual, når man skal løfte Storebæltsbroen, der vejer flere tusinde ton. Hver enkelt del af broen er unik, og derfor tør jeg godt kalde det en stor ingeniørbedrift, at vi nu, efter mange måneders arbejde, har fundet en sikker og effektiv metode”, siger Sophie Juulsgård, der er ingeniør og projektleder i Sund & Bælt.
Broen løftes uden at påvirke trafikken
I første omgang udførte Sund & Bælt torsdag den 28. november et prøveløft på én af de i alt 64 bropiller. Broløftet skete ved hjælp af 12 specialdesignede donkrafte, som tilsammen har en løftekapacitet på 9.000 ton. De kan løfte broen cirka 20 millimeter, hvilket skaber lige præcis nok plads til, at brolejerne kan tages ud, så glidepladerne kan udskiftes og lejerne renoveres. Ved prøveløftet blev lejerne dog ikke udskiftet.
”Det har været helt afgørende for os at finde en metode, hvor vi kan udføre broløftene uden at påvirke trafikken, da det vil tage flere år at udskifte alle glidepladerne. Derfor er vi både lettede og stolte over, at prøveløftet er gået efter planen”, siger Sophie Juulsgård.
Efter det vellykkede prøveløft skal Sund & Bælt nu finde en entreprenør til at udføre udskift-ningen af glidepladerne på alle de 64 bropiller. Når entreprenøren er fundet via et udbud, vil udskiftningen gå i gang. Arbejdet forventes at tage 3-5 år.
Video
Se en video om broløftet her: Broløft på Storebæltsbroen
Fakta
- Storebæltsforbindelsen stod færdig i 1998, men lejerne blev installeret allerede i 1995.
- Det er et brofag på ca. 110 m, der skal løftes ad gangen. Et brofag vejer ca. 5.500 ton, svarende til vægten af 3.500 almindelige personbiler.
- Brolejerne, som skal tages ud og renoveres, vejer mellem 5,5 og 7,5 ton.
- Glidepladerne er 6 mm tykke, når de er nye. Glidepladerne bliver slidt, når broen be-væger sig, og skal skiftes, når de har en tykkelse på 3 mm.
- Hos Sund & Bælt er det projektchef Finn R. Gottfredsen, som står i spidsen for projektet sammen med hans kollegaer Sophie Juulsgård og Martin Duus Havelykke.
- Rambøll er rådgiver på opgaven.
- Donkraftene til prøveløftet er leveret af HYTOR, mens det er HRS i Korsør, som har stået for det praktiske arbejde ved prøveløftet.
Nøgleord
Kontakter
Oskar Leo MatthiesenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:21807214olma@sbf.dkBilleder











Links
Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Vedligehold påvirker trafikken på Storebæltsbroen i næste uge3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra mandag den 7. til fredag den 11. april, bliver der udført vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen i aften- og nattetimerne. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
Stigende trafik og vigtige milepæle i projekterne27.3.2025 13:26:54 CET | Pressemeddelelse
I 2024 blev der sat ny rekord for trafikken på begge broer. På Storebæltsbroen var væksten især drevet af lastbiltrafikken, mens det på Øresundsbron var personbiltrafikken, der drev årets vækst. Trafikudviklingen bidrager positivt til resultatet, som lå over forventningerne for året. På Storebæltsbroen steg lastbiltrafikken med 3,0 pct, mens der var et mindre fald i personbiltrafikken på 0,2 i forhold til 2023. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet, og vejtrafikken satte ny årsrekord med knap 13,7 mio. køretøjer. Omsætningen fra vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var på 3.237 mio. kr. og steg med 2,6 pct. i forhold til 2023. På Øresundsbron steg personbiltrafikken med 3,8 pct., mens lastbiltrafikken endte med en stigning på 1,2 pct. Vejtrafikken satte ny årsrekord med 7,6 mio. køretøjer, og knap 21.000 kørte dagligt over forbindelsen i 2024. I delårsrapporten fra 3. kvartal var forventningen til årets resultat før dagsværdireguleringer og skat i stø
Sund & Bælt foretager miljøundersøgelser i Østersøen27.3.2025 09:03:24 CET | Pressemeddelelse
Havområderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke kan være gode steder at skaffe råstoffer til en Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Derfor gennemfører Sund & Bælt nu undersøgelser af havbunden som led i miljøkonsekvensvurderingen af projektet.
Dykkere finder granater i Københavns Havn21.3.2025 12:48:32 CET | Pressemeddelelse
Marinarkæologer er i disse uger i vandet for at lede efter kulturhistoriske genstande i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. Forleden fandt de dog noget langt mere sprængfarligt.
Femern Bælt-tunnelen kan give livet i havet nye muligheder10.3.2025 11:13:38 CET | Pressemeddelelse
Ny kyststrækning ved byggeriet af Danmarks største infrastrukturprojekt har potentiale til at efterlade naturen rigere i visse områder, end før byggeriet gik i gang.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum