'Streaming i Danmark': Danskerne vælger de fælles seeroplevelser til
Efterhånden som danskerne har fået flere skærme og streamingtjenester i hjemmene, er seeradfærden blevet mere individualiseret. Tilbage i 1992 foregik over halvdelen af al sening i selskab med andre, mens det i dag er mindre end en tredjedel. Det er dog ikke ensbetydende med, at fællesskabet foran skærmen ikke længere har betydning for danskerne.

Streamingrapportens vigtigste pointer
- Samseningen er faldet markant. I 1992 foregik over halvdelen af al seningen i selskab med andre, mens det i dag er mindre end en tredjedel. Danskerne giver dog udtryk for, at de i høj grad værdsætter den fælles seeroplevelse, og sening i selskab med andre opfattes som kvalitetstid
- For dronningens sidste nytårstale udgør samseningen 64 procent af al sening på tværs af DR og TV 2, mens samseningen for sidste års TV 2-julekalender, ’Valdes jul’, var 60 procent. Weekendunderholdningen ligger også typisk højt på samsening - ’X Factor’ lander på 58 procent samsening, mens ’Den store bagedyst’ og ’Forræder – Ukendt grund’ har henholdsvis 58 procent og 62 procent samsening
- Der er stor variation i andelen af samsening på de forskellige streamingtjenester. TV 2 Play står for det største minutforbrug på samsening. Her udgør samsening 37 procent af seningen svarende til fem daglige minutter per dansker. Omvendt er samseningen lav på det sociale medie YouTube, hvor kun 9 procent af det totale forbrug foregår i selskab med andre
- På baggrund af data fra Nielsen Seerundersøgelsen ved vi, at samseningen fortsat er faldende, og at danskerne ofte streamer indhold hver for sig. Det handler ofte om bekvemmelighed, altså at det er blevet nemt at sætte sig for sig selv og finde indhold, der passer den enkelte lige netop nu, fortæller Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2.
Når samseningen falder, kan man tænke, at seerne er blevet ligeglade med fællesskabet og udelukkende streamer det, de selv vil se. Det er dog ikke tilfældet. I undersøgelser foretaget for TV 2 giver danskerne nemlig udtryk for, at de i høj grad værdsætter den fælles seeroplevelse, samseningen, og at det er noget, mange af dem længes efter, når husstanden er splittet foran hver sin skærm.
For dronningens sidste nytårstale udgør samseningen 64 procent af al sening på tværs af DR og TV 2, mens samseningen for sidste års TV 2-julekalender, ’Valdes jul’, var 60 procent. Weekendunderholdningen ligger også typisk højt på samsening, og forbruget af ’X Factor’ består fx af 58 procent samsening, mens forbruget af de to aktuelle underholdningsprogrammer, ’Den store bagedyst’ og ’Forræder – Ukendt grund’ har henholdsvis 58 procent og 62 procent samsening.
Flest samseningsminutter på TV 2 Play
Der er tydelige mønstre i, hvor danskerne søger hen, når deres streamingadfærd er med samsening for øje. Der er nemlig stor variation i andelen af samsening på de forskellige streamingtjenester. TV 2 Play, der er markedets største tjeneste med 14 daglige minutter per dansker, står for det største minutforbrug på samsening. Her udgør samsening 37 procent af seningen svarende til fem daglige minutter per dansker. Disney+, der står for fem daglige minutter i markedet, er med i den høje ende på samseningsbarometeret, idet hele 39 procent af forbruget på tjenesten foregår i selskab med andre. Her udgør samsening med børn en væsentlig del af forbruget. Omvendt er samseningen lav på det sociale medie YouTube, hvor kun 9 procent af det totale forbrug foregår i selskab med andre.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
'Toppen af poppen' vender tilbage. Her er de nye artister.12.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter halvandet års pause er 'Toppen af poppen' tilbage med fornyet energi. TV 2 har netop sendt et nyt hold musikere afsted til optagelserne, som denne gang finder sted ved Anneberg Kulturpark i naturskønne Odsherred.
Drew Sycamore afløser Oh Land som dommer i 'X Factor'10.9.2025 11:00:33 CEST | Pressemeddelelse
Nanna Øland Fabricius har af personlige årsager trukket sig som dommer i den kommende sæson af 'X Factor'. I stedet tager Drew Sycamore over og sætter sig ved dommerbordet sammen med Benjamin Hav og Thomas Blachman.
’Knæk Cancer’ er tilbage: Her er årets værter3.9.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 og Kræftens Bekæmpelse sætter i uge 43 fokus på kræftsagen. Fire kendte værter står i spidsen, når indsamlingsshowet ’Knæk Cancer – et show for sagen’ er tilbage lørdag 25. oktober.
Tilfredsstillende halvårsresultat – TV 2 Play mest sete streamingtjeneste27.8.2025 14:47:24 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 Play er fortsat den mest sete streamingtjeneste i Danmark, og TV 2 leverer lønsom vækst i en usikker tid.
TV 2 Charlie sender 'Hjertegalla' for 14. gang - med Louise Wolff og Steen Langeberg som værter21.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Lørdag 13. september 2025 bliver danskerne igen inviteret med til det populære indsamlingsshow 'Hjertegalla', når det sendes på TV 2 Charlie og TV 2 Play. Værtsduoen består i år af Louise Wolff, som også var vært sidste år, og Steen Langeberg, som debuterer som vært på 'Hjertegalla'.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum