'Streaming i Danmark': Danskerne vælger de fælles seeroplevelser til
Efterhånden som danskerne har fået flere skærme og streamingtjenester i hjemmene, er seeradfærden blevet mere individualiseret. Tilbage i 1992 foregik over halvdelen af al sening i selskab med andre, mens det i dag er mindre end en tredjedel. Det er dog ikke ensbetydende med, at fællesskabet foran skærmen ikke længere har betydning for danskerne.

Streamingrapportens vigtigste pointer
- Samseningen er faldet markant. I 1992 foregik over halvdelen af al seningen i selskab med andre, mens det i dag er mindre end en tredjedel. Danskerne giver dog udtryk for, at de i høj grad værdsætter den fælles seeroplevelse, og sening i selskab med andre opfattes som kvalitetstid
- For dronningens sidste nytårstale udgør samseningen 64 procent af al sening på tværs af DR og TV 2, mens samseningen for sidste års TV 2-julekalender, ’Valdes jul’, var 60 procent. Weekendunderholdningen ligger også typisk højt på samsening - ’X Factor’ lander på 58 procent samsening, mens ’Den store bagedyst’ og ’Forræder – Ukendt grund’ har henholdsvis 58 procent og 62 procent samsening
- Der er stor variation i andelen af samsening på de forskellige streamingtjenester. TV 2 Play står for det største minutforbrug på samsening. Her udgør samsening 37 procent af seningen svarende til fem daglige minutter per dansker. Omvendt er samseningen lav på det sociale medie YouTube, hvor kun 9 procent af det totale forbrug foregår i selskab med andre
- På baggrund af data fra Nielsen Seerundersøgelsen ved vi, at samseningen fortsat er faldende, og at danskerne ofte streamer indhold hver for sig. Det handler ofte om bekvemmelighed, altså at det er blevet nemt at sætte sig for sig selv og finde indhold, der passer den enkelte lige netop nu, fortæller Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2.
Når samseningen falder, kan man tænke, at seerne er blevet ligeglade med fællesskabet og udelukkende streamer det, de selv vil se. Det er dog ikke tilfældet. I undersøgelser foretaget for TV 2 giver danskerne nemlig udtryk for, at de i høj grad værdsætter den fælles seeroplevelse, samseningen, og at det er noget, mange af dem længes efter, når husstanden er splittet foran hver sin skærm.
For dronningens sidste nytårstale udgør samseningen 64 procent af al sening på tværs af DR og TV 2, mens samseningen for sidste års TV 2-julekalender, ’Valdes jul’, var 60 procent. Weekendunderholdningen ligger også typisk højt på samsening, og forbruget af ’X Factor’ består fx af 58 procent samsening, mens forbruget af de to aktuelle underholdningsprogrammer, ’Den store bagedyst’ og ’Forræder – Ukendt grund’ har henholdsvis 58 procent og 62 procent samsening.
Flest samseningsminutter på TV 2 Play
Der er tydelige mønstre i, hvor danskerne søger hen, når deres streamingadfærd er med samsening for øje. Der er nemlig stor variation i andelen af samsening på de forskellige streamingtjenester. TV 2 Play, der er markedets største tjeneste med 14 daglige minutter per dansker, står for det største minutforbrug på samsening. Her udgør samsening 37 procent af seningen svarende til fem daglige minutter per dansker. Disney+, der står for fem daglige minutter i markedet, er med i den høje ende på samseningsbarometeret, idet hele 39 procent af forbruget på tjenesten foregår i selskab med andre. Her udgør samsening med børn en væsentlig del af forbruget. Omvendt er samseningen lav på det sociale medie YouTube, hvor kun 9 procent af det totale forbrug foregår i selskab med andre.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
TV 2 tager sag om udlevering af journalisters SMS'er til Strasbourg13.12.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
Kilder skal også fremadrettet trygt kunne henvende sig til medier i fortrolighed. Det er en helt afgørende forudsætning for pressens frie og uafhængige rolle i demokratiet. Derfor forsøger TV 2 at få sagen prøvet ved Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg.
Ulf Lund bliver ny kommerciel direktør i TV 2 Danmark12.12.2025 12:00:15 CET | Pressemeddelelse
Ulf Lund bliver kommerciel direktør i TV 2 Danmark og tiltræder som en del af direktionen 1. januar 2026, hvor hans opgave bliver at videreudvikle TV 2s vigtige distributionsmarked, styrke reklameforretningen og TV 2s position i værdikæden.
TV 2 køber stjernespækket dansk dramaserie12.12.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den danske dramaserie 'Den gode stemning' med Iben Hjejle og Pilou Asbæk får dansk premiere på TV 2 Play og TV 2 mandag 15. december. Købet af serien sker i forlængelse af TV 2s strategilancering, hvor dansk kvalitetsindhold er et centralt fokus.
Stig Møller Christensen giver den kommercielle stafet videre på TV 2 Danmark1.12.2025 12:15:12 CET | Pressemeddelelse
Efter knap 15 år har kommerciel direktør Stig Møller Christensen besluttet at give stafetten videre. Det sker i kølvandet på lanceringen af koncernens 2030-strategi ’Nummer 1 i danskernes hverdag’ og drøftelser om den fremtidige fordeling af roller og ansvar i direktionen.
Rasmus Tantholdt bliver vært på 'De største øjeblikke'26.11.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
Rasmus Tantholdt kaster sig ud i en helt ny rolle, når han står i spidsen for 'De største øjeblikke'. Sammen med toneangivende danskere ser han tilbage på et begivenhedsrigt 2025. Showet flytter til Dansehallerne i København, og musikken bliver i år leveret af blandt andre APHACA, Christopher og HUGORM feat. Peter Sommer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

