Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.

Sæt det gode arbejdsmiljø på menuen – det betaler sig. Det er hovedbudskabet fra Arbejdstilsynet, der med en ny kampagne vil udbrede konkrete løsninger og inspiration til, hvordan landets restauranter, cafeer og barer kan styrke trivslen. Tal fra Arbejdstilsynet viser, at 1 ud af 4 i restaurationsbranchen har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling.
Fokus på udenlandske medarbejdere
Hver tredje medarbejder i restaurationsbranchen har udenlandsk baggrund. Derfor har kampagnen særligt fokus på, hvordan ledere og medarbejdere kan inkludere udenlandske kolleger og gøre op med ”dem og os grupperinger”.
”I Arbejdstilsynet oplever vi, at udenlandske medarbejdere, der fx arbejder som opvaskere, nogle steder er nederst i hierarkiet, og at de bliver forskelsbehandlet eller udelukket fra fællesskabet. Det vil vi gerne sætte fokus på, for sådan skal det selvfølgelig aldrig være. Uanset hvor man kommer fra, skal arbejdsmiljøet være i orden,” understreger tilsynschef Kristine Christensen.
De gode løsninger fra branchen skal bredes ud
Et vigtigt mål med kampagnen er at gøre det lettere for virksomhederne at arbejde effektivt med arbejdsmiljøet. Derfor vil Arbejdstilsynet også udbrede viden om nogle af de bedste arbejdsmiljøtiltag, som restauranter i Danmark har haft gavn af at indføre. Tiltagene er udvalgt fra inspirationskataloget ”Mental Trivsel på Menuen”, der er udarbejdet af Norion Consult, Food Organisation of Denmark, HORESTA og Velliv.
”Mange restauranter arbejder på at styrke trivslen, og de løsninger vil vi gerne være med til at brede ud. Helt lavpraktisk kan det handle om at holde en god tone, tage trivsel fast op på fællesmøder – og melde klart ud, at diskrimination, forskelsbehandling og anden nedværdigende adfærd er uacceptabelt”, fortæller Kristine Christensen.
Og det er ren win-win, når restauranterne tager hånd om deres arbejdsmiljø:
”Det er velkendt i branchen, at når medarbejderne har det godt, går det også godt for forretningen. Medarbejdernes trivsel og arbejdsglæde smitter positivt af på produktiviteten, og det bliver lettere at tiltrække og fastholde medarbejdere”, forklarer Kristine Christensen.
Del af politisk aftale om social dumping
Kampagnen udspringer af en politisk aftale om social dumping fra maj 2024. I den forbindelse blev det bl.a. besluttet, at Arbejdstilsynet skulle gennemføre en styrket indsats i brancher med en stor andel af udenlandsk arbejdskraft. Ud over kampagnen består indsatsen også af en tilsynsindsats, hvor der er fokus på arbejdsmiljøet for udenlandske ansatte, og hvor der føres tilsyn med alle arbejdsfunktioner.
Læs mere
Du kan læse om kampagnen og finde alle de gode råd på kampagnesiden her: https://at.dk/arbejdsmiljoe-paa-menuen
Kontakter
Lars Flindt PedersenPressechef Arbejdstilsynet
Tlf:72209394lfp@at.dkFølg pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynet sætter i 2025 fokus på sikkerhed i transport af gods30.1.2025 08:57:18 CET | Pressemeddelelse
En lang række aktører har indflydelse på, om både chauffører og gods når sikkert frem. Bedre sikkerhedsledelse og samarbejde mellem aktørerne er omdrejningspunkterne i en ny indsats fra Arbejdstilsynet, der skal forebygge ulykker i branchen transport af gods.
Arbejdstilsynet vil styrke udenlandske medarbejderes viden om regler og rettigheder, når de arbejder i Danmark2.12.2024 09:28:44 CET | Pressemeddelelse
Arbejdstilsynet har netop lanceret en ny guide på websitet Workplace Denmark, som skal gøre det nemmere for udenlandske medarbejdere at orientere sig om deres rettigheder og søge indflydelse på deres arbejdsmiljø.
Ny kampagne fra Arbejdstilsynet: Sådan sætter I godt arbejdsmiljø på menuen28.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 har oplevet diskrimination eller forskelsbehandling i restaurationsbranchen. Arbejdstilsynet vil med en ny kampagne udbrede gode råd og løsninger til, hvordan restauranter skaber et godt og inkluderende arbejdsmiljø.
Alle slags ledere kan få brug for hjælp: Ny kampagne om ledertrivsel og hotline for ledere19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ledere er generelt glade for deres arbejde. De trives med at have travlt, tage beslutninger og finde løsninger. Men også ledere kan stå i situationer, som er vanskelige at løse, og som kan påvirke deres trivsel negativt. Det kan være, når der er udfordringer i lederens eget arbejdsmiljø eller i medarbejdernes arbejdsmiljø.
Del jeres staldtips til en mere sikker arbejdsdag på gården17.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny kampagne opfordrer landmænd til at dele gode råd og rutiner med andre gårde, så arbejdet med maskiner og dyr kan blive mere sikkert i fremtiden. Med kampagnen ønsker Arbejdstilsynet at sætte lys på de mange gode erfaringer, der allerede findes i branchen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum