Black Friday-shopping har næsten indhentet juleshoppingen

Del

Indtoget af Black Friday har betydet store ændringer i danskernes forbrugsvaner, for november måned har næsten indhentet december som den største shoppemåned.

I 1847 skrev Peter Faber, at ”julen varer længe, koster mange penge” i julesangen Højt fra træets grønne top. Og målt på hvilken måned, danskerne lægger flest penge i detailhandlen, er det stadig tilfældet. Men noget er ved at ændre sig, for med introduktionen af Black Friday, som er den sidste fredag i november måned, er en stor del af vores indkøb flyttet fra december til november.

I 2013, hvor Black Friday første gang kom til Danmark, lå forbruget af beklædning i november måned 1 pct. over månedsgennemsnittet det år, mens det i december lå 43 pct. over månedsgennemsnittet. Et årti senere i 2023 lå forbruget i november 13 pct. over årets gennemsnit, mens december var faldet til ”kun” at ligge 28 pct. over årets månedsgennemsnit.

Tilsvarende udvikling ser vi for andre forbrugsvarer (der ikke er fødevarer og andre dagligvarer), hvor november-forbruget er gået fra at ligge 2 pct. over gennemsnittet i 2013 til 17 pct. over i 2023, mens december-forbruget er faldet fra 33 pct. over gennemsnittet til 20 pct. over gennemsnittet.

"Indtoget af Black Friday har medført en markant ændring i danskernes shoppingvaner, efterhånden som fænomenet er blevet mere og mere udbredt og gået fra Black Friday til ”Black Week” og endda nogle steder ”Black Month”. Når forbruget skubbes fra december til november, tyder det altså på, at en del af Black Friday-indkøbene er julegaveindkøb", siger Jens Hjarsbech, cheføkonom i Mybanker.

null

Pas på Black Friday-fælderne!

Der kan være gode penge at spare ved at gøre brug af slagtilbud på Black Friday. Men et tilbud er ikke nødvendigvis et godt køb, så du skal se dig godt for. Vi giver en række gode råd her:

Planlæg dine køb. Risikoen for impulskøb er stor på Black Friday, for butikkerne er eksperter i at tiltrække din opmærksomhed. Du bør derfor på forhånd tænke over, hvad du reelt mangler, og gå målrettet efter mulige besparelser her. Og lad være med at blive stresset over, at butikker fx skriver ”mange ser på denne vare” – de gør det bare for at få dig til at købe først og tænke bagefter. På den måde kan du forhåbentlig undgå dumme impulskøb og unødvendigt overforbrug.

Tjek pris i stedet for rabat. Selvom rabatten på en vare ser høj ud, betyder det ikke nødvendigvis, at prisen er lav. Prissammenligningstjenesten Pricerunner har tidligere vist, at mange butikker sætter priserne op nogle måneder før november for derfor at kunne give et godt ”tilbud” til Black Friday. Risikoen for at blive snydt er derfor klart til stede, og du bør derfor altid sammenligne prisen på varen hos flere butikker og evt. også se prishistorikken fx hos Pricerunner for at sikre dig, at det reelt er et godt tilbud.

Vær særligt opmærksom ved netshopping. Faren for at blive snydt er større, når du handler på nettet, for du risikerer at havne hos svindlere i stedet for en rigtig netbutik. Derfor skal du være særlig opmærksom, når du handler på nettet. Vær kritisk og undersøg, om hjemmesiden er troværdig. Lyder tilbuddet fx for godt til at være sandt, så er det det nok også.

Kontakter

Jens HjarsbechCheføkonom i Mybanker

Analyser og indsigter i dansk økonomi og det danske bank-, bolig- og rentemarked

Tlf:+45 26 19 65 25jh@mybanker.dk

Om Mybanker

Mybanker er en bankplatform, der bygger bro mellem borger, samfund og banksektoren

Følg pressemeddelelser fra Mybanker

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Mybanker

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye