Boston Consulting Group

Black Friday nærmer sig – hvordan skal forhandlere tiltrække forbrugerne?

Del

Danske forhandlere står over for en udfordrende Black Friday, da forbrugerne i højere grad fokuserer på pris, værdi og kvalitet. Ifølge BCG’s globale rapport “Black Friday 2024” vil 75 pct. af forbrugerne udnytte tilbuddene i forbindelse med salgshøjtiden, ofte med hjælp fra GenAI til at finde de bedste. Danskerne prioriterer essentielle varer såsom tøj, personlig pleje, hvidevarer og legetøj, og de vælger i stigende grad onlinekanaler for bekvemmelighed og bedre tilbud.

Ifølge Boston Consulting Groups (BCG) nye globale rapport "Black Friday 2024" planlægger 75 procent af forbrugerne at udnytte de gode tilbud i forbindelse med salgshøjtiden, og mange fortæller, at de vil bruge GenAI til at finde de bedste tilbud.  
 
Danske forhandlere står i år over for unikke udfordringer med de danske forbrugere, der har et øget fokus på værdi og er mere selektive og prisbevidste end nogensinde før.

“Forbrugerne går efter tilbud, der gør en reel forskel i deres hverdag. Forhandlere, der kan tilbyde både prisreduktioner og relevant værdi, vil stå stærkest i konkurrencen. Samtidig er en stærk online tilstedeværelse ikke længere et valg, men en nødvendighed – danske forbrugere forventer en problemfri digital oplevelse, hvor de nemt kan navigere, sammenligne og handle,” siger Andreas Malby, chef for forbruger- og detailområdet i BCG Norden.

Danskerne vil se mere end blot rabatter
BCGs seneste forbrugerundersøgelse ”Denmark’s Spending Dilemma: Cheerful Minds, Tight Purses” viser, at danskerne er mærket af prisstigninger og inflation. Denne Black Friday forventes det derfor, at de danske forbrugere vil fokusere på tilbud i de mere essentielle produktkategorier som: 

  • Tøj
  • Personlig pleje
  • Hvidevarer
  • Legetøj og spil

Men danske forbrugere lader sig ikke længere kun lokke af rabatter. De søger kvalitet og gennemsigtig prissætning. Og selvom én ud af fem danske forbrugere er villige til at betale ekstra for bæredygtighed, prioriterer flertallet fortsat værdi og praktikalitet.

Desuden vælger danskerne i stigende grad onlinekanaler til de mest relevante Black Friday-kategorier. Det skyldes bekvemmelighed, nem prissammenligning og ofte bedre tilbud. 
 
Hvordan kan danske forhandlere vinde Black Friday-kunderne? 

  1. Vær tydelig omkring rabatprocenter og særlige fordele (fx gratis levering) 
  2. Fremhæv de overkommelige priser og nødvendigheden af de varer, der er på tilbud 
  3. Tiltræk forbrugere ved at sikre, at kampagner er meningsfulde (fx den rette rabat på de rigtige produkter) og personligt tilpassede 
  4. Sørg for en stærk online tilstedeværelse og en strømlinet digital oplevelse. 

Kontakter

Billeder

Andreas Malby, chef for forbruger- og detailområdet i BCG Norden.
Andreas Malby, chef for forbruger- og detailområdet i BCG Norden.
Download

Om Boston Consulting Group (BCG)

Boston Consulting Group (BCG) er en global konsulentvirksomhed med kontorer i over 100 byer fordelt på 50 lande, herunder Danmark. BCGs 32.000 konsulenter samarbejder med erhvervs- og samfundsledere om at løse deres vigtigste udfordringer og gribe deres største muligheder. BCG var frontløberen inden for forretningsstrategi ved sin grundlæggelse i 1963. I dag samarbejder BCG med sine klienter om transformationer, der gavner alle interessenter, og som styrker kunders vækstmuligheder, grønne konkurrencemæssige fordele og positive samfundsbidrag.

Følg pressemeddelelser fra Boston Consulting Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Boston Consulting Group

Fhv. toppolitiker bliver seniorrådgiver i BCG30.10.2024 07:55:00 CET | Pressemeddelelse

Morten Helveg Petersen tiltræder som seniorrådgiver i det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG). Morten kommer med over 20 års erfaring inden for energipolitik fra både Danmark og EU. I BCG skal han blandt andet bidrage til rådgivning om energimarkeder, europæisk konkurrencedygtighed samt infrastruktur. Morten har siddet i to perioder i Europa-Parlamentet fra 2014-2024, hvor han blandt andet sad som næstformand for Udvalget for Industri og Energi. I dag sidder han i bestyrelser for flere virksomheder inden for energi- og infrastruktursektoren. Morten bringer dermed en stor ekspertise inden for energi, industriel konkurrenceevne og regulativer inden for dekarbonisering.

Ny forbrugeranalyse: Danskerne skærer ned på forbruget – trods høj tillid til økonomien23.10.2024 15:07:36 CEST | Pressemeddelelse

Selvom danskerne er blandt de mest optimistiske i Europa, både hvad angår landets økonomi og deres personlige situation, ser vi en enorm prisfølsomhed og et tydeligt fald i forbruget. Faktisk har danskerne i 2024 skåret ned på udgifterne på tværs af alle kategorier bortset fra dagligvarer og håndkøbsmedicin. Det viser en ny forbrugeranalyse fra det internationale konsulenthus Boston Consulting Group (BCG), offentliggjort den 22. oktober 2024.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye