Etisk Handel Danmark

Din morgenkaffe presser verdens skove

Del

Efterspørgslen på kaffe stiger verden over, og Danmark er blandt de mest kaffedrikkende lande. Men den voksende efterspørgsel og klimaforandringer fører til rydning af skov. For at gøre kaffeproduktionen mere ansvarlig, er 37 aktører i den danske kaffealliance gået sammen. De rejser nu til Kenya for at finde løsninger, der kan beskytte naturen og hjælpe de millioner af mennesker, der lever af kaffeproduktion.

Kaffeproducenter oplever faldende indtægter på trods af stigende efterspørgsel, og kun 10 % af salgsprisen når tilbage til dem, der dyrker kaffen.
Kaffeproducenter oplever faldende indtægter på trods af stigende efterspørgsel, og kun 10 % af salgsprisen når tilbage til dem, der dyrker kaffen. Canva

Selvom Danmark ofte hyldes som en klimafrontløber, halter vi bagefter, når det gælder vores aftryk globalt. Især inden for kaffe – en vare, hvor danske forbrugere rangerer blandt de mest kaffedrikkende i verden. Men bag den velduftende drik gemmer sig alvorlige problemer: bønderne oplever faldende indtægter på trods af stigende efterspørgsel, og kun 10 % af salgsprisen når tilbage til dem, der dyrker kaffen. Mange steder leder produktionen til afskovning og udledning af kemikalier.

"Gennem vores kaffeforbrug sætter vi et markant aftryk på kloden. Vi har derfor et ansvar for at sikre, at denne påvirkning ikke sker på bekostning af naturen, klimaet eller forringer levevilkårene i andre lande. Det kræver, at både den danske regering og virksomhederne har ambitioner for den globale klimaindsats. I alliancen er ambitiøse virksomheder gået sammen og har sat mål for omstillingen af deres globale værdikæder. Det er helt unikt, fordi godt 80% af markedet går forrest og vil det her,” udtaler direktør i Etisk Handel Danmark, Nanna Callisen Bang.

Kaffeproduktionen skaber millioner af jobs i Afrika

Imens der i Danmark bliver diskuteret, om prisen for en kop kaffe er for dyr, får mange kaffebønder en urimelig lav løn og arbejder tilmed under ringe vilkår. Omkring 125 millioner mennesker er globalt afhængige af kaffeproduktion som indtægtskilde. Men på trods af øget efterspørgsel på kaffe, er priserne til kaffebønderne faldet siden 2016. Derimod er bøndernes produktionsomkostninger stigende.

Den nye ambitiøse bæredygtighedslovgivning fra EU vil øge fokus på menneskerettigheder, klima og miljø i globale værdikæder. Men vi ser allerede nu, at den nye lovgivning kan gøre det svært for mindre producenter i lande som Kenya at sælge deres kaffe på det europæiske marked. Spørgsmålet er, om de vil miste deres jobs og indtægter?

De høje omkostninger ved omstilling til en mere bæredygtig produktion og sporbarhed i værdikæden kan udelukke de små producenter fra det europæiske marked. De oplever udfordringer med jordrettigheder, adgang til lån eller organisering. Det kan i sidste ende true deres levebrød, færre børn kommer skole og svækker samtidig indsatsen for at beskytte natur og skovområder, hvor de spiller en central rolle.

Kaffealliancen arbejder på tværs af virksomheder, NGO’er, supermarkeder og forskere for at fremme en mere ansvarlig og bæredygtig værdikæde. Målet er at forbedre kaffebøndernes levevilkår, beskytte biodiversiteten og styrke klimatiltag.  Som led i denne indsats rejser alliance-medlemmer nu til Kenya for at få indsigt i bæredygtige produktionsmetoder, og hvordan små producenter kan støttes bedre gennem forberedelse til ny bæredygtighedslovgivning og leverandørsamarbejde.

"Vi har et ansvar for at bidrage til udviklingen af mere bæredygtige forsynings-og værdikæder i de lande, hvor millioner af mennesker er afhængige af deres indkomst fra produktionen af kaffe, kakao og avocadoer. De nye bæredygtighedskrav må ikke resultere i, at vi efter årtiers samhandel fravælger leverandører fra netop de lande, der har størst behov for handel og investeringer. Disse partnerskaber er afgørende for at understøtte deres overgang til mere bæredygtige produktionsmetoder,” siger Nanna Callisen Bang.

Det er netop derfor, at alliancens medlemmer rejser til Kenya for at mødes med afrikanske producenter, eksportører, myndigheder, eksperter inden for skovlandbrug og den danske ambassade i Kenya, så vi sammen kan styrke samarbejdet og finde konkrete løsninger, der gavner både producenter og klima.

Med 37 aktører bag sig arbejder alliancen målrettet for at nytænke kaffeproduktion og handel.

Fakta

  • I takt med at kaffeplanten bliver mere og mere truet, forventes det, at den globale efterspørgsel på kaffe vil stige op til 50 % de næste 30 år.
  • Samtidig er 125 millioner mennesker globalt afhængige af kaffeproduktion som indtægtskilde, men på trods af øget efterspørgsel, er priserne til kaffeproducenterne faldet siden 2016. Imens stiger bøndernes produktionsomkostninger.

  • Formålet med kaffealliancen er at skabe fælles handling for en ansvarlig, modstandsdygtig og mere fair værdikæde ved at bringe forskellige aktører i branchen sammen. I alliancen arbejdes der med at forberede aktørerne på den nye EU bæredygtighedslovgivning, herunder den nu udsatte EUDR skovforordning, forbedre kaffebøndernes levestandard, beskytte og genoprette naturen og biodiversiteten, fra monokultur til mere regenerative og vandbesparende dyrkningsmetoder og mere cirkulær anvendelse af hele kaffeplanten.  7

  • Virksomhedsmedlemmer i alliancen: Bacess (biofertilizer), BKI Foods, Blind Coffee, Cafe Directo, Clever Coffee, Coffee By Storm, Coffee Collective, Connecting Grounds ApS, COOP, COOP trading, Dagrofa, Freehand Coffee, Frellsen/Kaffebranchen, GrowGround, JDE, Just Coffee Denmark, Kaffe Bueno, Kaffe Karma, Kontra kaffe, Køge kafferisteri, LIDL, Nestle, Nordic Roasting Co ApS, Original Coffee, Peter Larsen Kaffe, Riccos kaffe, Scancoffee, SDU, Slow, Stellini, Yellowbeard coffee og Ønsk.

  • Støttemedlemmer, som alle har bidraget til at etablere alliancen: Copenhagen Business School, Sex og samfund, Preferred By Nature, Udenrigsministeriet, Den grønne trepart, Fødevareministeriet, Miljøministeriet, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Fairtrade-mærket og Verdens skove

Nøgleord

Kontakter

Kommunikationsansvarlig: Lotte Frøjk Knudsen, lfk@etiskhandel.dk, mobil: 29452501

Billeder

Links

Etisk Handel Danmark er den danske platform for bæredygtige værdikæder. Vi samler virksomheder og organisationer, der arbejder for bæredygtig udvikling gennem mere ansvarlig, global handel.

Følg pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Etisk Handel Danmark

De globale værdikæder er under forandring15.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Øget pres på planetære grænser, lovgivning og stigende forventninger til ansvarlighed skaber fokus på vores aftryk på kloden. Mange virksomheder og organisationer er i gang med at omstille værdikæderne bag fx. fødevarer, mode og tekstil. Etisk Handel Danmarks nye analyse viser, at 84% af medlemmerne vil styrke samarbejdet med deres leverandører om etik og bæredygtighed. Samtidig overvejer en del virksomheder deres handel med lande og producenter i det globale syd.

Sidste års prisvinder: Vi har fået åbnet flere døre til leverandører med fokus på bæredygtighed30.10.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Verdens Bedste Indkøber-prisen gik sidste år til Sinatur Hotel og Konference for at inkorporere deres mål om ansvarlighed i samarbejdet med deres leverandører. Prisen har åbnet mange døre til leverandører, som ønsker at arbejde sammen med Sinatur om bæredygtighed. Frem til den 1. november kan man nå at indstille virksomheder eller organisationer – eller sig selv - til prisen Verdens Bedste Indkøber 2023.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye