DLF om ny finanslov: Løser ikke folkeskolens største udfordringer
Den politiske aftale for næste års finanslov er indgået – på skoleområdet har politikerne prioriteret en ny forsøgsordning med skolemad, men de forholder sig ikke til folkeskolens væsentligste udfordringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Regeringen har indgået aftale om næste års finanslov med Radikale Venstre og SF, der på skoleområdet blandt andet byder på en ny forsøgsordning med skolemad og besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU).
Formand i Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen mener, at politikerne med finanslovsaftalen ikke forholder sig nok til at løse de problemer, man står med på landets folkeskoler.
”Inklusionsopgaven er stor og voksende, der mangler overskud og ressourcer, og en femtedel af underviserne har ikke en læreruddannelse. De udfordringer forholder denne finanslov sig overhovedet ikke til,” siger han.
Finanslovsaftalen indeholder en ny forsøgsordning om skolemad til en mindre del af landets folkeskoleelever, hvor DLF er særligt opmærksomme på finansieringen:
”Skolemad kan være en god idé, men det koster flere milliarder om året at lave mad til alle elever. Det er rigtig mange penge, vi taler om, og hvem ender med at skulle betale regningen? Det må ikke blive sådan, at pengene skal findes i skolernes budgetter til undervisning,” siger Gordon Ørskov Madsen og fortsætter:
”Jeg forstår godt, at det for forældre lyder rart at slippe for at smøre madpakke, men det er måske ikke så vigtigt, hvis man samtidig afleverer sit barn i en skole, hvor der mangler både bøger og lærere.”
Med finansloven skal CFU desuden spare 40 mio. kr. årligt, hvilket svarer til 20 pct. af deres samlede midler, der i dag går til at udlåne og formidle både analoge, praktiske og digitale undervisningsmaterialer. Besparelserne gør det derfor sværere for lærerne at lave mere varieret og motiverende undervisning, som politikerne ellers efterspørger.
”Det er et helt skævt sted at spare, når skolerne skriger på flere bøger og praktiske materialer, og politikerne gerne vil have eleverne til at se op fra skærmene. Det er både dumt og utroværdigt, at regeringen den ene dag har store ambitioner om færre skærme og en mere praksisnær, varieret undervisning, og den næste dag sparer på netop de analoge og praktiske materialer. Vi bør gå den anden vej og investere i gode undervisningsmaterialer, der kan styrke den varierede, motiverende og praksisnære undervisning,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
“Beslutningen er ikke endelig”: Lærerstuderende kæmper videre10.12.2025 10:14:36 CET | Pressemeddelelse
Bestyrelsen på Københavns Professionshøjskole har tirsdag aften udskudt den endelige beslutning om lukningen af læreruddannelsen på Frederiksberg. Det sker efter 14 dage med massive protester fra de studerende og kritik fra flere politikere i både kommuner og Folketing.
Studerende demonstrerer mod lukning af læreruddannelse9.12.2025 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ledelsen på Københavns Professionshøjskole vil nedlægge den 90 år gamle læreruddannelse på Frederiksberg. Det vil betyde færre lærerstuderende i en tid med massiv lærermangel. Sådan lyder det fra de studerende, der tirsdag eftermiddag afholder stor demonstration.
Lærerstuderende: Uambitiøst at lukke læreruddannelsen på Frederiksberg26.11.2025 11:19:13 CET | Pressemeddelelse
Forslaget vil få store konsekvenser for både de lærerstuderende og vores fælles folkeskole, lyder det fra Lærerstuderendes Landskreds.
Ny skole-undersøgelse: Storbyerne investerer – landkommunerne står stille14.11.2025 10:22:32 CET | Pressemeddelelse
En ny rundspørge fra Danmarks Lærerforening viser, at flere kommuner investerer i folkeskolen – dog særligt i storbyerne, mens landkommunerne står stille. Det er vigtigt, at vi har en stærk folkeskole i hele landet, og derfor må Christiansborg komme på banen, siger Gordon Ørskov Madsen.
Lærerne i ny undersøgelse: Inklusionen er underfinansieret7.11.2025 06:16:11 CET | Pressemeddelelse
I en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Lærerforening peger et stort flertal af lærerne på, at der mangler ressourcer til inklusionsopgaven, og at det går ud over elevernes undervisning. Det er muligt at lykkes med inklusionen, men det kræver investeringer, mener formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum