DLF om ny finanslov: Løser ikke folkeskolens største udfordringer
Den politiske aftale for næste års finanslov er indgået – på skoleområdet har politikerne prioriteret en ny forsøgsordning med skolemad, men de forholder sig ikke til folkeskolens væsentligste udfordringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Regeringen har indgået aftale om næste års finanslov med Radikale Venstre og SF, der på skoleområdet blandt andet byder på en ny forsøgsordning med skolemad og besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU).
Formand i Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen mener, at politikerne med finanslovsaftalen ikke forholder sig nok til at løse de problemer, man står med på landets folkeskoler.
”Inklusionsopgaven er stor og voksende, der mangler overskud og ressourcer, og en femtedel af underviserne har ikke en læreruddannelse. De udfordringer forholder denne finanslov sig overhovedet ikke til,” siger han.
Finanslovsaftalen indeholder en ny forsøgsordning om skolemad til en mindre del af landets folkeskoleelever, hvor DLF er særligt opmærksomme på finansieringen:
”Skolemad kan være en god idé, men det koster flere milliarder om året at lave mad til alle elever. Det er rigtig mange penge, vi taler om, og hvem ender med at skulle betale regningen? Det må ikke blive sådan, at pengene skal findes i skolernes budgetter til undervisning,” siger Gordon Ørskov Madsen og fortsætter:
”Jeg forstår godt, at det for forældre lyder rart at slippe for at smøre madpakke, men det er måske ikke så vigtigt, hvis man samtidig afleverer sit barn i en skole, hvor der mangler både bøger og lærere.”
Med finansloven skal CFU desuden spare 40 mio. kr. årligt, hvilket svarer til 20 pct. af deres samlede midler, der i dag går til at udlåne og formidle både analoge, praktiske og digitale undervisningsmaterialer. Besparelserne gør det derfor sværere for lærerne at lave mere varieret og motiverende undervisning, som politikerne ellers efterspørger.
”Det er et helt skævt sted at spare, når skolerne skriger på flere bøger og praktiske materialer, og politikerne gerne vil have eleverne til at se op fra skærmene. Det er både dumt og utroværdigt, at regeringen den ene dag har store ambitioner om færre skærme og en mere praksisnær, varieret undervisning, og den næste dag sparer på netop de analoge og praktiske materialer. Vi bør gå den anden vej og investere i gode undervisningsmaterialer, der kan styrke den varierede, motiverende og praksisnære undervisning,” siger Gordon Ørskov Madsen.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Danmarks Lærerforening: Lærerne skal kunne gribe ind, når der opstår uro eller konflikter i klassen9.10.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget skal til februar tage stilling til fysisk indgriben i folkeskolen. DLF ser frem til arbejdet med at få skabt tydelige regler og rammer, der gør, at lærerne kan sætte tidligt ind.
Statsministeren åbnede Folketinget med fokus på folkeskolen7.10.2025 15:04:01 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen og respekten for lærerne var i fokus, da statsminister Mette Frederiksen holdt åbningstale i Folketinet. Danmarks Lærerforenings formand er glad for, at skolen fyldte i talen.
Under halvdelen af lærerstyrken underviser nu i folkeskolen9.9.2025 07:19:49 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen vælges i stigende grad fra blandt lærerne. Det er en alarmerende udvikling, vi som samfund skal forpligte os på at få vendt, lyder det fra Danmarks Lærerforenings formand.
Stadigt flere lærere i folkeskolen har ikke en læreruddannelse9.9.2025 06:35:09 CEST | Pressemeddelelse
Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er på 10 år steget fra 12 pct. til 20 pct. Det er helt uholdbart, at så mange af dem, der skal sørge for vores børns uddannelse, selv ingen uddannelse har, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Ny prognose: Fortsat udsigt til mangel på tusindvis af lærere i folkeskolen8.9.2025 06:37:47 CEST | Pressemeddelelse
Der vil i 2045 mangle over 12.000 lærere, hvis alle undervisningstimer i folkeskolen skal dækkes af uddannede lærere.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum