Svampe kan gøre fremtidens veje grønnere
På Femern Bælt-projektet har et forsøg med svampe flyttet asfaltbranchen i en grønnere retning. Virksomheden bag den innovative teknologi kalder forsøget en succes og forventer at have et produkt klar til danske cykelstier i 2026.

Asfalt er traditionelt så sort, et produkt som man kan forestille sig. Men et nyt eksperiment med en usædvanlig ingrediens kan være et skridt på vejen til en grønnere belægning. På en beskeden parkeringsplads ved Femern Bælt-tunnelens byggeplads ved Rødbyhavn på Lolland, bliver en banebrydende ny teknologi afprøvet i praksis.
Kigger man rigtig godt efter, kan man se de kilometer lange svamperødder, kaldet mycelium, der forgrener sig rundt om de mange småsten, som udgør hovedparten af asfalten.
Svampeasfalten er udviklet af virksomheden Visibuilt, som har fundet en erstatning til det CO2-tunge bindemiddel kaldet bitumen, der i dag er en uundværlig del af asfaltproduktionen. I stedet for at benytte bitumen, der er et produkt af olie, har virksomheden udviklet et alternativ, der anvender svampe, og som fungerer som et fossilfrit bindemiddel.
Forsøget er blevet til i samarbejde mellem Visibuilt, Sund & Bælt, Femern Link Contractors (FLC), NCC og en række forsknings- og uddannelsesinstitutioner. Hos Sund & Bælt, der er bygherrer på byggeriet af Femern Bælt-tunnelen, er man spændte på forsøget.
”Som bygherre for nogle af landets største infrastrukturprojekter har vi en ambition om at fremme udviklingen af løsninger, der kan gøre branchen grønnere. Derfor er vi glade for, at vi i samarbejde med vores entreprenører og ambitiøse virksomheder kan bidrage til denne udvikling”, siger Christian Henriksen, miljø- og myndighedschef i Sund & Bælt.
Svampenes unikke egenskaber
Bindemidlet, kaldet visiBIT, fungerer ved at udnytte mycelium – det underjordiske rodlignende netværk af svampe – til at binde stenene i asfalten sammen. Foruden at være et naturligt bindemiddel bestående af 100% biobasserede ingredienser, er det også muligt at producere asfalten uden den intensive opvarmning. Og det er især i denne del af processen, man kan reducere klimaaftrykket. Bitumen, der anvendes i asfaltproduktion, kræver nemlig høje temperaturer på op til 200 grader, hvilket markant øger CO2-udledningen.
Selvom udviklingen af den nye type asfalt stadig befinder sig på et tidligt stadie, er Visibuilt, der står bag det innovative bindemiddel, ikke bleg for at kalde forsøget ved Femern-byggeriet en succes.
"Vores løsning er verdens første fermenterede bindemiddel til asfaltindustrien og det er helt unikt, da vi ved at undgå opvarmning, sænker energiforbruget under produktionen drastisk. Forsøget er gået over al forventning, og vi har nu vist, at vi kan konstruere en asfaltbelægning fremstillet med visiBIT ved brug af industriens egne maskiner", siger Line Kloster Pedersen, CEO i Visibuilt.
Forsøgene ved Femern-byggeriet er blandt de første eksperimenter, virksomheden har planlagt for at teste holdbarheden af den nye type asfalt. Holdbarheden er afgørende for at reducere vejens CO2-aftryk. Virksomheden forventer at kunne anvende visiBIT til cykelstier i 2026.
Fakta:
- Visibuilt blev stiftet i begyndelsen af 2023 af virksomhedens direktør Line Kloster Pedersen, der har en baggrund indenfor bioteknologi.
- Forsøget er blevet til i samarbejde mellem Sund & Bælt, Visibuilt, Femern Link Contractors (FLC), NCC, DTU, Københavns Universitet, The National Research Centre for the Working Environment (NFA), We Build Denmark og Erhvervshus Sjælland.
- Danmarks Tekniske Universitet, DTU, undersøger asfaltens udvikling over tid samt udfører feltmålinger, såsom temperatur, fugtighed og trafikbelastning.
- Derudover undersøgte Københavns Universitet og NFA (the National Research Centre for the Working Environment) asfaltarbejdernes eksponering under forsøget og vil sammenligne luftkvaliteten ved udlægning af visiBIT-asfalt med den bitumenbaserede asfalt.
Kontaktoplysninger
- Kommunikationskonsulent i Sund & Bælt Oskar Leo Matthiesen: Tlf. 21807214 mail: olma@sbf.dk
- Communications Manager i Visibuilt Cecilie Håkansson: cecilie@visibuilt.dk
Nøgleord
Kontakter
Oskar Leo MatthiesenKommunikationskonsulent, Sund & Bælt
Tlf:21807214olma@sbf.dkBilleder





Om Sund & Bælt
Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Påskeferien skaber øget trafik over Storebælt9.4.2025 11:45:59 CEST | Pressemeddelelse
De travleste rejsedage over Storebælt er skærtorsdag samt 1. og 2. påskedag. For at markere helligdagene lyses pylonerne op i gult.
Vedligehold påvirker trafikken på Storebæltsbroen i næste uge3.4.2025 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra mandag den 7. til fredag den 11. april, bliver der udført vedligeholdelsesarbejde på Storebæltsbroen i aften- og nattetimerne. I denne periode vil der være dobbeltrettet trafik. Broen lukkes kortvarigt ad flere omgange for at omlægge trafikken.
Stigende trafik og vigtige milepæle i projekterne27.3.2025 13:26:54 CET | Pressemeddelelse
I 2024 blev der sat ny rekord for trafikken på begge broer. På Storebæltsbroen var væksten især drevet af lastbiltrafikken, mens det på Øresundsbron var personbiltrafikken, der drev årets vækst. Trafikudviklingen bidrager positivt til resultatet, som lå over forventningerne for året. På Storebæltsbroen steg lastbiltrafikken med 3,0 pct, mens der var et mindre fald i personbiltrafikken på 0,2 i forhold til 2023. I gennemsnit passerede mere end 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet, og vejtrafikken satte ny årsrekord med knap 13,7 mio. køretøjer. Omsætningen fra vejtrafikken på Storebæltsforbindelsen var på 3.237 mio. kr. og steg med 2,6 pct. i forhold til 2023. På Øresundsbron steg personbiltrafikken med 3,8 pct., mens lastbiltrafikken endte med en stigning på 1,2 pct. Vejtrafikken satte ny årsrekord med 7,6 mio. køretøjer, og knap 21.000 kørte dagligt over forbindelsen i 2024. I delårsrapporten fra 3. kvartal var forventningen til årets resultat før dagsværdireguleringer og skat i stø
Sund & Bælt foretager miljøundersøgelser i Østersøen27.3.2025 09:03:24 CET | Pressemeddelelse
Havområderne ved Kriegers Flak og Rønne Banke kan være gode steder at skaffe råstoffer til en Østlig Ringvej, der kan lede trafik uden om de indre dele af København. Derfor gennemfører Sund & Bælt nu undersøgelser af havbunden som led i miljøkonsekvensvurderingen af projektet.
Dykkere finder granater i Københavns Havn21.3.2025 12:48:32 CET | Pressemeddelelse
Marinarkæologer er i disse uger i vandet for at lede efter kulturhistoriske genstande i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej. Forleden fandt de dog noget langt mere sprængfarligt.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum