Myten om junkfood-spisende gamere handler faktisk om social sult – og om køn
Gamere forbindes ofte med usunde madvaner, ringe husholdningsdisciplin, og nogle gange en asocial livstil. Førstnævnte fordomme om gamerne holder faktisk stik et stykke af vejen, men ikke helt af de grunde, vi troede. Det viser ny forskning i gamernes hverdagsliv fra Københavns Universitet.

Karikaturen er velkendt; fejlernærede, bebumsede og med fedtede pizzafingre på tastaturerne, sidder de limet til skærmen, omgivet af skrald og colaflasker.
Den stereotypiske ”computerspilsnørd” er både usund og udfordret, når det kommer til rydelighed og renlighed. Og fordommene om gamere holder faktisk stik et stykke af vejen, men måske ikke helt af de grunde, vi troede. Det viser ny forskning i gamernes hverdagsliv.
”Når gamere har de madvaner, som de har, er det faktisk fordi, de er sociale væsner. Bor de sammen med andre, vil de prioritere samværet omkring maden og ofte gøre noget ud af madlavningen. Gør de ikke det, men bor alene, som en stigende antal af danskerne gør, så gælder det ofte om hurtigt at få måltidet overstået, så de kan komme videre til at være sociale med vennerne online,” forklarer Thomas Skelly fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi.
Sammen med forskerkollegaen Kristian Haulund Jensen fra Psykologisk Institut ved Aarhus Universitet, har han i en ny forskningsartikel gennemgået den eksisterende forskning på området, og siden kombineret det med egne data fra 14 unge gamere, gennem dagbogslogs, kvalitative interviews, og fokusgrupper.
Det nye studie når frem til, at den vigtigste styrende faktor, når de unge afgør, om næste måltid er en frysepizza fra Netto eller den hjemmelavede simreret, det er, om den mest tillokkende sociale aktivitet findes i forbindelse med madlavningen og måltidet eller online i spillet, der venter.
Dertil kommer et markant skel mellem de mandlige og kvindelige gamere. Det vender vi tilbage til.
Tidligere forskning har glemt hverdagen
Den tidligere forskning i emnet har, ifølge forskerne, været mangelfuld, fordi et overdrevet fokus har været på såkaldte LAN-fester, hvor computerspillere mødes og spiller sammen i store eller små grupper.
”De fleste har forskellige madvaner til hverdag og fest, og sådan er det også i gamer-kulturen. Til hverdag er gamerne, som andre unge mennesker, også til en vis grad styret af et behov for hurtig mad, men når de mødes til store events, er der nogle usunde madvaner indbygget i kulturen, som gerne skylles ned med energidrikke og sodavand. Og det er i høj grad her, stereotyperne stammer fra,” forklarer Kristian Haulund Jensen.
Derfor vil forskerne gerne skelne mellem to typer af mad i forståelsen af gamernes madkultur - ”gamermad” og ”gaming mad”.
Den første type er stærkt forbundet med sociale gamer events, som de såkaldte LAN-fester. Her bliver indtaget af junkfood, ifølge forskerne, en symbolsk handling.
”Det her overdrev af pizza, chips og cola osv. indgår som stærke symboler i en form for fejringsritual af gaming-kulturen. Men denne rituelle junkfood-spisning er altså stærkt forbundet med stereotypen om den usunde gamer, selvom det ikke er et hverdagsfænomen, viser vores gennemgang af den tidligere forskning,” siger Thomas Skelly.
Forskerne forslår derfor et andet udtryk: ”gaming mad,” som dækker over de madvaner, gamere har i hverdagen. Her er der måske tale om ”fastfood”, fordi hastigheden kan være afgørende.
”Er prioriteten at komme tilbage til det sociale samvær med vennerne inde i et onlinespil, skal det gå hurtigt, men det behøver ikke nødvendigvis at være ”junkfood” – en rugbrødsmad er også hurtig mad,” forklarer Thomas Skelly.
”Fastfood”-rugbrødsmadder og rene hjem hos kvinderne
Alligevel ser forskerne et mønster i forhold til, om den valgte, hurtige ”gaming mad” er sund eller usund, men det drejer sig mere om køn end om gamer-kultur.
Der er markant forskel på de normer, som de mandlige og kvindelige gamere har, angående den mad, de spiser. Ifølge forskerne stemmer det nogenlunde overens med kønnenes madvaner i andre sammenhænge. Det samme gælder prioritering af husholdning, som rengøring.
”Kvinderne i vores deltagergruppe udviste langt mere bevidsthed om sundheds- og husholdningsidealer end mændene. Her er den type hensyn vigtige i hverdagens tidsregnskab, hvor de for de mandelige gamere ofte ikke spiller nogen nævneværdig rolle,” siger Kristian Haulund Jensen.
Han mener, forskellen blandt andet skyldes, at samfundet stiller større krav til kvinders kroppe, udseende og hjem, som forventes at være præsentable, på de områder. Derfor medfører det en helt anden form for skam blandt kvinder at blive set på som usund eller urenlig.
”Så hvor mænd er mere tilbøjelige til at opsøge en tilfredsstillelse i junkfood fra tankstationen og lade skraldet ligge, så tager kvinderne måske i stedet en rugbrødsmad fra køkkenet og rydder op bagefter,” siger Kristian Haulund Jensen.
Ifølge forskerne er det, som giver gamer-kulturen sit rygte, med andre ord mere, at gaming har været præget af et flertal af drenge og mænd (især tidligere), end noget, som er bærende for kulturen. I hvert fald når vi ser på hverdagslivet.
”Ved de store begivenheder, som LAN-fester, er der nogle andre mekanismer på spil. Her kan den store overvægt af mandlige gamere have skabt nogle traditioner, som bliver gældende for hele miljøet. Også dets madkultur, men hvis man forstiller sig en stor LAN-event, kun med kvindelige gamere, så er det nærliggende at tro, at det ville se anderledes sundt ud mellem computer-rækkerne, ” siger Thomas Skelly.
*
Fakta: Ungdomskultur spiller også ind
En anden faktor, som ifølge forskerne kan spille ind, når gamere har usunde madvaner, er ungdommelighed. De fleste gamere er nemlig unge, og unges forhold til mad bærer typisk præg af rebelskhed overfor forældrenes krav om sund mad.
Og så har unge typisk ikke mange penge på madbudgettet, hvilket også kan gå ud over kvaliteten af det, de spiser, påpeger forskerne.
Begge faktorer samspiller altså med behovet for at spise hurtigt, for ikke at gå glip af det sociale møde med vennerne online, såvel som kønnet. Gaming er domineret af unge mænd, og et maskulint træk i forhold til mad er, ifølge forskerne, at være mindre optaget af sundhed end kvinder.
Fakta: LAN-parties
Tidligere forskning i gameres madkultur har fokuseret på såkaldte ”LAN-parties”. En form for socialt stormøde for computerspillere, hvor de, som sild i tønder mellem rækker af computere, spiller sammen, ofte hele natten igennem, nogle gange i flere dage.
Eventformen havde sin storhedstid i 90’erne og 00’erne, før hurtigt internet gjorde online gaming muligt, og de efterfølgende årtier. Men møderne eksisterer fortsat som kulturelt højdepunkt for mange gamere: https://lanparty.dk/oversigt
Kan udgøres af så lidt som to personer, der spiller sammen gennem et lokalt netværk af computere, men er ofte meget større, med flere hundrede eller endda tusinde deltagere. Den officielle rekord blev sat i Sverige i 2013, hvor 22810 gamere deltog i DreamHack-eventet.
Nøgleord
Kontakter
Thomas A. M. SkellyPh.d.-stipendiatInstitut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Københavns Universitet
Tlf:35 32 75 44Tlf:42 95 96 98thomas.skelly@ifro.ku.dkKristian Bjørn-HansenJournalist og pressekontaktDet Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, Københavns Universitet
Tlf:93 51 60 02kbh@science.ku.dkKristian H JensenPh.d.-studerendeInstitut for Psykologi og Adfærdsvidenskab, Aarhus Universitet
Tlf:87 15 00 86khj.crf@psy.au.dkLinks
Om Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet
Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet – SCIENCE – er landets største naturvidenskabelige forsknings- og uddannelsesinstitution.
Fakultetets væsentligste opgave er at bidrage til løsning af de store udfordringer, som vi står overfor i en verden under hastig forandring med øget pres på bl.a. naturressourcer og markante klimaforandringer - både nationalt og globalt.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet
Rector:” We want to bolster Denmark for the age of AI”31.10.2025 13:48:55 CET | Press release
The University of Copenhagen today launches a new AI Package aimed at helping Denmark and Europe harness the potential of artificial intelligence in a responsible and sustainable way — for the benefit of many.
Rektor: ”Vi vil ruste Danmark til en tidsalder med AI”31.10.2025 10:02:44 CET | Pressemeddelelse
Københavns Universitet lancerer i dag en ny AI-pakke, som skal hjælpe Danmark og Europa med at udnytte potentialet i kunstig intelligens på en ansvarlig og bæredygtig måde til gavn for flere.
Nyt studie: Kræftdiagnose udløser eksistentiel krise og behov for mening31.10.2025 08:03:46 CET | Pressemeddelelse
Mennesker, der får en kræftdiagnose, oplever et markant øget behov for at tale om livets store spørgsmål og finde mening i lidelse - især de første seks måneder efter diagnosen, viser nyt studie. Forskerne bag mener, at der generelt bør være større fokus på patienters åndelige og eksistentielle behov i sundhedsvæsnet.
Turister flokkes til Færøerne – men møder lokal modstand29.10.2025 11:34:17 CET | Pressemeddelelse
Turismen på Færøerne er i hastig vækst og skaber nu omsætning for over en milliard kroner om året. Men succesen risikerer også at ødelægge den unikke og uberørte natur, som bruges til at lokke turisterne til, mener flere lokale. En ny ph.d.-afhandling kaster lys over dilemmaerne forbundet med den færøske turismeindustri.
Sjælden hjernecelle kan være nøglen til at forebygge skizofreni-symptomer28.10.2025 04:45:00 CET | Pressemeddelelse
En bestemt type hjerneceller er usædvanligt aktive i mus, der udviser adfærd, der minder om skizofreni, viser et nyt studie fra Københavns Universitet. Ved at dæmpe cellernes aktivitet er det muligt at ændre adfærden. Forskerne håber, at resultatet på sigt kan bane vej for en ny, forebyggende behandling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum