Boligkontoret Danmark gør trivselsprojekt permanent
Efter knap et års forsøgsperiode er erfaringerne med fokustid og ændrede retningslinjer for mail- og mødekultur så positive, at tiltagene nu gøres permanente. ”Tallene taler deres tydelige sprog,” siger adm. direktør Lars Lehmann.
”Det gør en kæmpe forskel, at jeg kan sidde helt uforstyrret i fokustiden og løse mine opgaver. Det giver ro på hjernen, øget effektivitet og bedre kvalitet i opgaveløsningen. Og på den måde også en større tilfredshed i arbejdet for mig,” siger Anette Frost, der er servicekoordinator på Boligkontoret Danmarks afdelingskontor i Silkeborg.
Hun er en blandt 220 medarbejdere i Boligkontoret Danmark, et non-profit alment boligadministrationsselskab, der siden 1. december 2023 har haft en lidt anden hverdag på jobbet.
”Jeg er meget ambitiøs, når det kommer til den service og de opgaver, vi skal løse for vores medlemsorganisationer. Samtidig føler jeg også et stort ansvar for, at vi i Boligkontoret Danmark understøtter den gode mentale trivsel og forsøger at minimere risikoen for mentalt udbrændthed blandt vores medarbejdere og ledere. Faktisk er jeg ikke det mindste i tvivl om, at det smitter positivt af på vores medlemsorganisationer, når vi på vores forskellige kontorer er lykkedes med at fremme og understøtte en hensynsfuld kultur og adfærd, som giver vores medarbejdere og ledere bedre forudsætninger for at kunne nå deres mange opgaver,” siger administrerende direktør i Boligkontoret Danmark Lars Lehmann og fortsætter:
”Vi oplevede, at medarbejderne i stigende grad i forskellige trivselsundersøgelser udtrykte, at de havde svært ved at koncentrere sig og nå deres opgaver på grund af en lind strøm af forstyrrelser, støj og mange interne møder. Samtidig udtrykte mange, at de havde vanskeligt ved at holde fri, når de var taget hjem fra arbejde, hvilket vi som ledelse måtte reagere på.”
Synkron fokustid og nul e-mails, når du har fri
Et af de tiltag, der skal skabe bedre balance, er indførelsen af fokustid i halvanden time hver formiddag på nær onsdag. I fokustiden arbejdes der efter Pomodoro-metoden, hvor der ad tre omgange er fuld fokus i 25 minutter med tre pauser a fem minutter mellem hver.
Derudover er der indført regler for, hvornår medarbejderne må sende e-mails til hinanden udenfor den ”almindelige” arbejdstid.
Lars Lehmann understreger, at Boligkontoret Danmark fortsat er en fleksibel arbejdsplads, hvilket blandt andet betyder, at den enkelte medarbejder har mulighed for at arbejde, som det nu bedst passer ind i den enkeltes familieliv.
”Det handler primært om, at man ikke forstyrrer sine kollegaer med e-mails om aftenen eller i weekenderne, for når alt kommer til alt, er det meget få ting i en boligadministration, som ikke kan vente, til kollegaerne møder ind på arbejde den næste morgen,” siger han.
Kræver dedikation og tålmodighed
Hvis sådan et tiltag skal lykkes, kræver det, at lederne er med, og derfor gælder projektet alle ansatte i Boligkontoret Danmark; medarbejdere, ledere og direktion.
”Det er alfa og omega, at alle er med, og at vi har fokustid samtidig i hele organisationen,” siger Lars Lehmann.
Netop det, at ledere og medarbejdere er ligestillede i tiltagene, er vigtigt, mener Anette Frost:
”Fokustiden fungerer kun, hvis vi gør det synkront, og hele projektet handler jo om kulturændringer. Her er det vigtigt, at ledere og medarbejdere er ligestillet, hvis der skal sikres opbakning,” siger hun.
Forsøgsperioden har nu kørt knap et år og er blevet justeret og fulgt tæt undervejs. Der er lavet fire evalueringer blandt samtlige medarbejdere, og der er etableret et ’balancepanel’, hvor medarbejdere, der repræsenterer de mange forskellige fagligheder i Boligkontoret Danmark, bidrager med erfaringer omkring tiltagene.
”Det kræver tålmodighed og en aktiv stillingtagen til de erfaringer, medarbejderne kommer med. Særligt i en decentral organisation som Boligkontoret Danmark, hvor vi har et hovedkontor i København og syv afdelingskontorer fordelt i hele landet. Men tallene fra målingen, inden tiltagene blev sat i gang, til slutmålingen taler deres tydelige sprog,” siger Lars Lehmann og peger på, at der er sket en markant stigning i antallet af medarbejdere, som oplever at have tilstrækkelig uforstyrret tid til at arbejde med deres opgaver, samt et markant fald i antallet af medarbejdere, der tjekker deres arbejdsmail, når de har fri.
Slutresultater for trivselstiltagene (parentes angiver udviklingen siden start):
- I løbet af en uge har jeg tilstrækkelig uforstyrret tid til at
sidde med mine opgaver: 59 % svarer i høj eller meget høj grad ( + 43 procentpoint)
- I Boligkontoret Danmark har vi en god intern mødekultur
52 % svarer i høj eller i meget høj grad ( + 26 procentpoint)
- I Boligkontoret Danmark har vi en god intern mailkultur
69 % svarer i høj eller i meget høj grad ( + 39 procentpoint)
- Hvor ofte tjekker du din arbejdsmail, når du holder fri?
18 % svarer dagligt eller flere gange dagligt ( ÷ 21 procentpoint)
- Ved min arbejdsplads er der tilstrækkelig ro til, at jeg kan sidde med opgaver, der kræver stor fordybelse: 52 % svarer i høj eller meget høj grad ( + 30 procentpoint)
Nøgleord
Kontakter
Lars LehmannAdm. direktørBoligkontoret Danmark
Tlf:23 45 19 95lale@bdk.dkBilleder
Om Boligkontoret Danmark
Boligkontoret Danmark er en foreningsbaseret og profitfri organisation, der leverer serviceydelser til mere end 35.000 almene lejeboliger landet over for både kommuner og boligselskaber, mens der ydes IT-drift for boligselskaber med yderligere ca. 35.000 boliger.
Følg pressemeddelelser fra Boligkontoret Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Boligkontoret Danmark
Boligkontoret Danmark vinder udbud i Rudersdal Kommune12.11.2024 10:10:20 CET | Pressemeddelelse
Den landsdækkende boligadministration Boligkontoret Danmark har gennem de seneste mange år administreret Rudersdal Kommunes 539 ældre- og plejeboliger. Det samarbejde fortsætter i minimum de næste tre år, da Boligkontoret Danmark netop har genvundet det kommunale udbud.
Ny chef for Driftssekretariatet i Boligkontoret Danmark: Brobygning mellem byg og drift11.9.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Mikkel Ventzel Madsen bliver ny chef for Driftssekretariatet i Boligkontoret Danmark. Han kommer med mange års almen erfaring, senest 12 år i fsb. Et stort fokus i den nye stilling bliver på den digitale brobygning mellem byg og drift.
Flyttedag for Boligkontoret Danmark i Holte27.6.2024 14:22:56 CEST | Pressemeddelelse
Boligkontoret Danmarks afdelingskontor i Holte, der servicerer over 25 almene boligselskaber og flere kommuner i Nordsjælland, flytter til nye og forbedrede lokaler, men bliver i Holte.
Boligkontoret Danmark går forrest med nyt system til byggesagsstyring i den almene boligsektor7.5.2024 11:39:55 CEST | Pressemeddelelse
Forbedret effektivitet, struktur og overblik i byggesager er i fokus i nyt byggesagsstyringssystem, som Boligkontoret Danmark sammen med firmaet NTI lancerer senere på året. Håbet er, at systemet bliver en brancheløsning i sektoren, og interessen er allerede stor.
Det almene anker blev kastet på Museet for Søfart12.4.2024 14:45:18 CEST | Pressemeddelelse
Der var lagt op til den helt store boligpolitiske debat og spørgetime i den gamle tørdok på havnen i Helsingør torsdag aften, da både borgmestre og byrådspolitikere fra Helsingør, Hørsholm og Fredensborg kommuner samt formanden for Folketingets boligudvalg stillede op til paneldebat.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum