Mindre danske producenter finder fælles netværk i MENY
Flere mindre danske fødevareproducenter har fundet fælles netværk i MENYs danske madskatte. Fællesskabet som leverandør til Danske Madskatte har skabt grobund for netværk og samarbejde på tværs.

I begyndelsen af 2024 hørte supermarkedskunderne i MENY første gang om Danske Madskatte. En række producenter og deres produkter fik betegnelsen Dansk Madskat, når den levede op til en række krav om blandt andet godt håndværk, innovation og tradition.
Nu har MENY samlet ni leverandører og fire af MENYs såkaldte Madarbejdere i et Madskattelaug, et netværk, hvor producenterne mødes, finder fællesskab og gode idéer opstår. Første møde fandt sted i oktober.
“Vi har allerede et vinlaug og et øllaug i MENY, hvor personer med stor viden om produkterne er samlet og sammen skaber gode idéer. Det ville vi gerne overføre til Madskattelauget, og det har vist sig, at vores gode madskatte-producenter synes ret godt om idéen. Samtidig er butikkerne repræsenteret med fire engagerede medarbejdere – to købmænd, en butikschef og en frugt og grønt-chef, som også ser værdien i samarbejdet,” siger Anette Christensen, sortimentschef i MENY.
”Jeg tror ikke, at man kan overvurdere betydningen af sådan et netværk. Selv om vi laver forskellige produkter, så har vi et fællesskab og en skabertrang, som slår igennem. Jeg forventer, at vi får skubbet til nogle grænser og får skabt nye produkter på denne måde. Fødevaredanmark skal nok få glæde af sådan et tiltag,” siger Anders Eibye Hansen, kommunikationsdirektør i Hansens Is.
Sortimentschef Anette Christensen oplevede et første møde, hvor producenterne sprudlede af energi og lyst til at dele erfaringer og i flere tilfælde også fremtidsplaner på kryds og tværs.
“Idéer opstår, når vi er sammen. Vi føler, at vi har skabt et bindeled mellem iværksættere, der både hver for sig og sammen kan få ting til at ske. Det er fuldstændigt fantastisk at opleve, hvordan den ene madskatteleverandør finder ud af, at han har et restprodukt som en anden madskatteleverandør kan bruge til at skabe et nyt produkt. Madskattelauget skal ganske enkelt skabe innovation og samarbejde på tværs,” fortæller Anette Christensen.
MENYs Madskattelaug rummer pt 9 leverandører, men det betyder ikke, at de gode ideer er forbeholdt de få. Planen er også, at andre leverandører skal kunne bære idéer ind til lauget, som derved kan være med til at udvikle og skabe mere innovation på tværs af den danske fødevarescene.
”Jeg tror på, at jeg med MENYs Madskattelaug får mulighed for at medvirke til at højne kvaliteten af mad og drikke i detailhandlen, det er jeg meget glad for. Min ambition er, at flere skal have bedre øl, og det vil jeg bruge Madskattelauget til. For når man bringer producenter sammen, som alle arbejder med høj kvalitet, giver det en god energi. Der opstår nye ideer til, hvordan vi kan skabe og udbrede nye og bedre produkter,” siger Tore Jørgensen, stifter og direktør, Herslev Bryghus.
Allerede i forbindelse med første møde fandt fire leverandører sammen om nye projekter, som kunderne snart vil møde i butikkerne.
”Det er fuldstændigt fantastisk at opleve den energi og gejst, som det giver når så dedikerede mennesker bliver sat sammen. Jeg tror, at vi får stor gevinst af at sætte leverandører vores Madarbejdere sammen på den måde,” siger MENYs kædedirektør Richo Boss.
Knapt 50 danske fødevareproducenter er den del af MENYs danske madskatte. Samlet set har 700 produkter fået betegnelsen Dansk Madskat. Antallet er i hastig vækst, og MENY forventer, at antallet bliver markant højere i de kommende år.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Hård kamp om de unge: Dagrofa tager nye skridt for at hente talenterne15.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med mere end 112.000 fuldtidsansatte i detailhandlen, er der konstant brug for nye talenter. Årgangene bliver mindre og mange andre brancher kæmper om de samme unge. Derfor skruer Dagrofa op for jagten på talenter med en række tiltag.
Ny undersøgelse: MENY kåres som Danmarks stærkeste dagligvarebrand13.9.2025 07:30:04 CEST | Pressemeddelelse
Efter næsten et årti år med konstante forbedringer, indtager MENY nu førstepladsen, som danskernes stærkeste supermarkedsbrand. MENY skubber dermed Rema 1000 ned fra den trone, som kæden ellers har haft nærmest patent på 9 år i træk.
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’11.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere.
Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand10.9.2025 10:57:54 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum