Mindre danske producenter finder fælles netværk i MENY
Flere mindre danske fødevareproducenter har fundet fælles netværk i MENYs danske madskatte. Fællesskabet som leverandør til Danske Madskatte har skabt grobund for netværk og samarbejde på tværs.
I begyndelsen af 2024 hørte supermarkedskunderne i MENY første gang om Danske Madskatte. En række producenter og deres produkter fik betegnelsen Dansk Madskat, når den levede op til en række krav om blandt andet godt håndværk, innovation og tradition.
Nu har MENY samlet ni leverandører og fire af MENYs såkaldte Madarbejdere i et Madskattelaug, et netværk, hvor producenterne mødes, finder fællesskab og gode idéer opstår. Første møde fandt sted i oktober.
“Vi har allerede et vinlaug og et øllaug i MENY, hvor personer med stor viden om produkterne er samlet og sammen skaber gode idéer. Det ville vi gerne overføre til Madskattelauget, og det har vist sig, at vores gode madskatte-producenter synes ret godt om idéen. Samtidig er butikkerne repræsenteret med fire engagerede medarbejdere – to købmænd, en butikschef og en frugt og grønt-chef, som også ser værdien i samarbejdet,” siger Anette Christensen, sortimentschef i MENY.
”Jeg tror ikke, at man kan overvurdere betydningen af sådan et netværk. Selv om vi laver forskellige produkter, så har vi et fællesskab og en skabertrang, som slår igennem. Jeg forventer, at vi får skubbet til nogle grænser og får skabt nye produkter på denne måde. Fødevaredanmark skal nok få glæde af sådan et tiltag,” siger Anders Eibye Hansen, kommunikationsdirektør i Hansens Is.
Sortimentschef Anette Christensen oplevede et første møde, hvor producenterne sprudlede af energi og lyst til at dele erfaringer og i flere tilfælde også fremtidsplaner på kryds og tværs.
“Idéer opstår, når vi er sammen. Vi føler, at vi har skabt et bindeled mellem iværksættere, der både hver for sig og sammen kan få ting til at ske. Det er fuldstændigt fantastisk at opleve, hvordan den ene madskatteleverandør finder ud af, at han har et restprodukt som en anden madskatteleverandør kan bruge til at skabe et nyt produkt. Madskattelauget skal ganske enkelt skabe innovation og samarbejde på tværs,” fortæller Anette Christensen.
MENYs Madskattelaug rummer pt 9 leverandører, men det betyder ikke, at de gode ideer er forbeholdt de få. Planen er også, at andre leverandører skal kunne bære idéer ind til lauget, som derved kan være med til at udvikle og skabe mere innovation på tværs af den danske fødevarescene.
”Jeg tror på, at jeg med MENYs Madskattelaug får mulighed for at medvirke til at højne kvaliteten af mad og drikke i detailhandlen, det er jeg meget glad for. Min ambition er, at flere skal have bedre øl, og det vil jeg bruge Madskattelauget til. For når man bringer producenter sammen, som alle arbejder med høj kvalitet, giver det en god energi. Der opstår nye ideer til, hvordan vi kan skabe og udbrede nye og bedre produkter,” siger Tore Jørgensen, stifter og direktør, Herslev Bryghus.
Allerede i forbindelse med første møde fandt fire leverandører sammen om nye projekter, som kunderne snart vil møde i butikkerne.
”Det er fuldstændigt fantastisk at opleve den energi og gejst, som det giver når så dedikerede mennesker bliver sat sammen. Jeg tror, at vi får stor gevinst af at sætte leverandører vores Madarbejdere sammen på den måde,” siger MENYs kædedirektør Richo Boss.
Knapt 50 danske fødevareproducenter er den del af MENYs danske madskatte. Samlet set har 700 produkter fået betegnelsen Dansk Madskat. Antallet er i hastig vækst, og MENY forventer, at antallet bliver markant højere i de kommende år.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Lokalkendt købmand skal stå i spidsen for den nye MENY i Grenå7.11.2024 12:35:38 CET | Pressemeddelelse
Når MENY åbner i Grenå til marts, bliver det med købmand Peter Palmby ved roret. Peter Palmby, der selv bor i byen, kommer fra en tidligere stilling som købmand i MENY Skanderborg.
Lokal ildsjæl er ny købmand, når SPAR åbner ny butik i Sønderris4.11.2024 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Når SPAR slår dørene op til en helt ny og moderne butik i Sønderris, bliver det i samme lokaler, som tidligere har været en Rema1000-butik, i udkanten af Esbjerg. Butikkens nye købmand hedder Peter Pultz, og han glæder sig til at byde kunderne velkommen i butikken, når den åbner senere i november.
Dagrofa køber Aarstiderne: vil skabe Danmarks stærkeste fællesskab for økologi, lokale varer og højkvalitetsprodukter28.10.2024 10:00:18 CET | Pressemeddelelse
Dagrofa, en af landets førende fødevarevirksomheder, har i dag underskrevet en købsaftale med Aarstiderne. Købet af Aarstiderne er et vigtigt element i koncernens ambition om at være de bedste i Danmark på lokale varer, økologi og højkvalitetsråvarer – specielt på frugt og grønt.
Dagrofa Foodservice genåbner endnu en moderniseret Cash & Carry-butik24.10.2024 08:04:24 CEST | Pressemeddelelse
Efter en stor og grundig ombygning er Dagrofa Foodservice klar til at byde sine kunder velkommen til en ny og opgraderet Cash & Carry-butik på Amager, Kirstinehøj 48 i Kastrup. Genåbningen er en markering af endnu et skridt i Dagrofa Foodservice’s strategi, ’Fremtidens Cash & Carry’. Den strategi skal gøre det endnu mere enkelt, inspirerende og effektivt at handle hos landets førende leverandør til professionelle køkkener og andre erhvervsdrivende med et professionelt behov for fødevarer som festivaler, events, kiosker og mange flere.
MENY giver 500.000 kr. til støtte for danske fødevareproducenter22.10.2024 11:01:16 CEST | Pressemeddelelse
I en ny indsats for at styrke mindre danske fødevareproducenter, lancerer dagligvarekæden MENY et nyt stipendieprogram på 500.000 kr. Stipendierne er rettet mod producenter, der samarbejder med MENY, og skal fremme innovation, bæredygtighed og vækst.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum