Vores opmærksomhed er ikke ødelagt – den virker næsten for godt
Mobiltelefonen får ofte skylden for at drukne os i information og stjæle vores opmærksomhed. Men det er snarere vores indre belønningssystem, som telefonen og techfirmaerne udnytter, viser ny forskning fra Københavns Universitet.
Vi hører ofte, at vi lever i en opmærksomhedsøkonomi, hvor techfirmaer som Google, Apple og Facebook præsenterer os for en overvældende mængde uimodståelig information, som stjæler vores opmærksomhed.
Det er heller ikke forkert, men vores forståelse af, hvordan opmærksomhed fungerer, er upræcis. I en ny undersøgelse viser forskere fra Københavns Universitet, at vores opmærksomhed i virkeligheden fungerer forbløffende godt. Og at den gør os i stand til at opnå lige præcis det, vores hjerner allerhelst vil have – belønninger.
I en række kontrollerede eksperimenter, der netop er publiceret i forskningsartiklen Testing Biased Competition Between Attention Shifts, har forskerne undersøgt, hvad der får personer til at rette deres opmærksomhed mod en bestemt handling, når de bliver præsenteret for en række forskellige handlemuligheder.
I eksperimenterne var valgmulighederne repræsenteret af en række bokse på en computerskærm, som kunne indeholde mellem 1 og 9 point. Hver boks var associeret med et hjørne på skærmen, hvor der blev vist et tilfældigt bogstav. Opgaven var så at rapportere et af bogstaverne og dermed tjene de point, som boksen indikerede.
- Vores forsøgspersoner blev præsenteret for fire bokse på en gang og skulle lynhurtigt flytte deres opmærksomhed til en af mulighederne. Opmærksomhedsskiftet markerede de ved at indtaste et bogstav, som blev præsenteret i hjørnet af skærmen. Processen skulle gentages mange tusinde gange af hver enkelt forsøgsperson, så vi kunne være sikre på, at der ikke var tale om tilfældigheder, forklarer lektor Thor Grünbaum fra forskningsgruppen Cognition, Intention and Action, som han leder sammen med professor Søren Kyllingsbæk. Han fortsætter:
- Ved vores eksperimenter kan vi vise, at forsøgspersonerne forbereder flere opmærksomhedsskift på samme tid. Det vil sige, at flere opmærksomhedsskift konkurrerer samtidigt om at blive udført. Ved at associere de forskellige skift med forskellige belønninger kan vi vise, at skiftet associeret med den højeste belønning som regel vinder. Eksperimenterne viser derfor, at belønning er en afgørende faktor, der afgør, hvad vi lægger mærke til og husker at gøre, når vi bliver præsenteret for flere muligheder.
Derfor mener Thor Grünbaum og Søren Kyllingsbæk også, at det er upræcist at tale om, at den digitale verden stjæler eller kontrollerer vores opmærksomhed. Det forholder sig nærmest omvendt; den gør os hyperopmærksom og dermed i stand til at vælge lige præcis det indhold, der giver os den største belønning, når vi bliver præsenteret for en lang række muligheder. Det, techfirmaerne udnytter, er med andre ord vores subjektive værdier ved at belønne vores opmærksomhedsskift og handlinger.
Vaner versus belønninger
Normalt tænker vi på vaner som tæt på ubrydelige, men også her kan eksperimentet fortælle os noget vigtigt, mener Thor Grünbaum:
- Det fortæller os noget om vores adfærd i en situation, hvor vi er blevet trænet til en bestemt handling. Forsøgspersonerne brugte meget tid på at lære at forbinde en enkelt boks med et skift af opmærksomheden til bestemt hjørne af skærmen, hvilket jo minder om en vanehandling. Når de så bliver præsenteret for fire konkurrerende handlinger, som de har kort tid til at beslutte sig for, vælger de alligevel belønningen frem for den vanemæssige adfærd, siger Thor Grünbaum.
I den eksperimentelle situation har den handling, der har den højeste subjektive værdi højst sandsynlighed for at blive valgt, selvom andre handlinger er blevet overtrænet, konkluderer Thor Grünbaum og Søren Kyllingsbæk.
Det betyder, at en persons værdier konkurrerer med indgroede vaner – en konkurrence, vanen ofte taber, hvis en anden handling er vigtigere. Den indsigt er også værd at bringe ind i diskussionen om opmærksomhedsøkonomi.
Langtidsplanlægning
Næste skridt for forskerne bliver et projekt, hvor de vil undersøge, hvordan vi langtidsplanlægger. Det nuværende eksperiment viser noget om, hvad der aktiverer vores skift af opmærksomhed på kort sigt, men hvad sker, når vi forsøger at planlægge handlinger ude i fremtiden?
- Hvis jeg nu har besluttet mig for at købe mel på vej hjem fra arbejde, skal jeg holde på handlingen i min langtidshukommelse. Det, vi gerne vil forstå, er, hvordan vi bærer os ad med at genkalde de ting, vi har sat os for. Især når vi har planlagt flere forskellige handlinger, hvilket vi jo typisk gør, siger Thor Grünbaum.
Thor Grünbaum og Søren Kyllingsbæk har en forventning om, at også her vil den handling, vi tilskriver højest værdi, blive tildelt vores opmærksomhed. Men når vi befinder os i den virkelige verden i modsætning til et laboratorium, er der også andre forhold, der spiller ind.
- Tidligere forskning har vist, at omgivelserne spiller en stor rolle for, hvordan vi husker ting. Derfor kan man jo forestille sig, at min plan om at købe mel bliver aktiveret, hvis jeg ser et Netto-skilt på vej hjem fra arbejde. Det vil vi gerne lave et forsøgsdesign, der kan undersøge.
Læs mere om forskningen i artiklen Testing Biased Competition Between Attention Shifts i Journal of Experimental Psychology og på Cognition, Intention og Actions hjemmeside.
Kontakter
Thor Grünbaum,
lektor og leder af CoinAct
Københavns Universitet
Telefon: 35 32 88 57
Mail: tgr@hum.ku.dk
Søren Kyllingsbæk,
professor
Institut for Psykologi
Københavns Universitet
Telefon: 93 56 50 38
Mail: soeren.kyllingsbaek@psy.ku.dk
Carsten Munk Hansen,
Pressemedarbejder
Det Humanistiske Fakultet
Telefon: 28 75 80 23
Mail: carstenhansen@hum.ku.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Universitet - Det Humanistiske Fakultet
Unge investerer i risikable finansielle produkter - og det begynder med computerspil18.11.2024 14:21:13 CET | Pressemeddelelse
For børn og unge – og især drenge og unge mænd – er finansielle investeringer blevet en del af hverdagen. Igennem computerspil og på sociale medier bliver unge eksponeret for gamblingmekanismer, højrisikable investeringer og svindel, viser ny forskning. Det er en side af de unges online liv, som er underbelyst og fuldstændig ureguleret. Den 22. november har medieforskere fra Københavns Universitet derfor inviteret skatteministeren og en række myndigheder, organisationer og fagprofessionelle til en konference for at diskutere problemet og finde mulige løsninger. Her vil forskerne også præsentere den nyeste viden på området.
TV 2's og DR's streamingplatforme går under politikernes radar14.11.2024 10:18:27 CET | Pressemeddelelse
Selv om en stor del af danskernes medieforbrug i dag foregår på streamingplatforme, interesserer politikerne og medierne sig ikke for, hvilket indhold DR og TV 2 prioriterer på deres streamingkanaler. Det siger medieforsker Mads Møller Tommerup Andersen, som i to nye forskningsartikler viser, at DRTV og TV 2 Play satser på reality og ikke altid prioriterer nyhedsstof.
Privatøkonomien betyder mere end klimaet, når vi taler om madspild26.9.2024 10:26:02 CEST | Pressemeddelelse
Et flertal af danskerne siger, at de er enige i, at det er vigtigt at reducere madspild for at beskytte klimaet. Men noget tyder på, at det ofte er pengepungen, der bestemmer, når det kommer til stykket. Det er en af konklusionerne i en ny stor undersøgelse af danskernes holdninger til madspild, som forskere fra Københavns Universitet står bag.
ChatGPT klarer sig godt på dansk, men sproglige nuancer går tabt30.8.2024 09:06:16 CEST | Pressemeddelelse
ChatGPT har imponeret med sin evne til forstå og producere danske tekster. Men der er stadig et stykke vej, før den kan håndtere fx flertydige ord og overført sprog korrekt, konkluderer sprogforskere i nyt studie. Et af problemerne er, at ChatGPT og andre chatbotter ikke bliver trænet tilstrækkeligt med danske tekster.
Personer uden indre stemme har dårligere sproglig hukommelse14.5.2024 09:42:59 CEST | Pressemeddelelse
Langt de fleste mennesker har en løbende samtale med sig selv, en indre stemme, som spiller en stor rolle i deres daglige liv. Men mellem 5-10 procent af befolkningen har ikke samme oplevelse af en indre stemme, og de har sværere ved at løse bestemte sproglige opgaver, viser ny forskning.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum