Danskerne er vilde med fiktion på TV 2
Thomas Vinterberg-serien 'Familier som vores', komedieserien 'De bedste år' og sjette sæson af den populære, historiske føljeton 'Sygeplejeskolen' optager danskerne allermest i øjeblikket.
De tre fiktionsserier markerer sig som noget af det mest sete indhold i oktober, både i den brede 3+målgruppe, men også blandt de yngre seere (21-30 år) står serierne stærkt på tværs af alt indhold.
'Familier som vores', som havde premiere på TV 2 søndag 20. oktober, er kommet virkelig flot fra start og har fat i en meget bred målgruppe. 1.127.000 danskere har foreløbigt set første afsnit på tværs af platforme, og tallene stiger dag for dag.
Ved dette års serieprisuddeling, THIS Awards, som blev uddelt torsdag 31. oktober, vandt Thomas Vinterbergs 'Familier som vores' Publikumsprisen 2024 for den bedste serie i et opløb med ti andre nominerede serier.
'De bedste år', som er skabt af Emil og Magnus Millang og handler om en ung børnefamilies kærlige kamp for at få hverdagen til at hænge sammen, er set af cirka 630.000 i gennemsnit, hvilket er rekordhøjt for en TV 2 Echo-serie. Og ligesom 'Familier som vores' er programperioden endnu ikke slut, og seertallene forventes fortsat at stige. 'De bedste år' havde premiere 27. september.
'De bedste år' vandt i kategorierne Bedste komedieserie 2024 og Bedste serie 2024 ved dette års THIS-festival.
'Sygeplejeskolen' er også fortsat meget populær hos såvel den unge som den brede målgruppe. Sæson 6, der havde premiere 8. september, er foreløbigt blevet set af knap 874.000, hvilket er en del flere end den forrige sæson.
Fælles for fiktionsseriene er, at størstedelen af seningen foregår på TV 2 Play, selvom de tre serier vises på tre forskellige lineære kanaler: TV 2, TV 2 Echo og TV 2 Charlie.
Derfor holder danskerne af vores serier
Mette Nelund, TV 2 Fiktionschef siger:
- Vores mission er altid at levere serier, der ikke kun underholder, men som også samler og engagerer. Derfor stræber vi altid efter at skabe historier, der både er relevante og betydningsfulde, og som har en dyb indvirkning på vores publikum.
Jeg er stolt af den flotte modtagelse af vores serier, og at de ræsonnerer så godt med danskerne. Jeg tror, at danskerne holder af vores serier, fordi de først og fremmest handler om mennesker, som man kan spejle sig i.
Emil og Magnus Millang har med 'De bedste år' skabt en serie, som fanger og spejler to unge forældre – og sviger- og bedsteforældre – så præcist og skarpt, at de rammer noget helt essentielt, som mange danskere kan genkende fra deres egen hverdag.
Thomas Vinterbergs 'Familier som vores' har åbnet for en stor og bred offentlig samtale. Den stiller eviggyldige spørgsmål som: Hvem er vi, hvor kommer vi fra, og hvor er vi på vej hen? Det er vigtige spørgsmål i en tid med store forandringer. Og selvom serien bygger på et tankeeksperiment, kan vi identificere os med Vinterbergs stærke karakterer og de dilemmaer, de står i.
Nøgleord
Kontakter
Line Aamand HansenPR-konsulent
Fiktion
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Erik Clausen medvirker i 'Det sidste ord'1.11.2024 11:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den folkekære filminstruktør, skuespiller og samfundsrevser Erik Clausen medvirkede inden sin død i et interview med Mikael Bertelsen i 'Det sidste ord', der sendes på TV 2 og TV 2 Play søndag 10. november.
TV 2 ansætter ny marketingdirektør30.10.2024 15:30:15 CET | Pressemeddelelse
Frederik Scholten, der kommer med erfaring fra både tele-, tech- og mediebranchen, er ny marketingdirektør på TV 2.
Knæk Cancer: 132.722.620 kroner til forskning i kræft26.10.2024 22:55:10 CEST | Pressemeddelelse
Danmark bakker op om Knæk Cancer og samler mere end 130.000.000 kroner ind til kræftsagen.
TV 2 forlænger Tour de France-rettigheder til 203025.10.2024 10:01:00 CEST | Pressemeddelelse
TV 2 forlænger tv-rettighederne til Tour de France og en lang række andre store cykelløb frem til 2030. De tæller blandt andre Vuelta a España og klassikere som Paris-Roubaix og Liège-Bastogne-Liège. Den nye aftale gælder både mændene og kvindernes løb.
3. kvartal 2024: Fokus på fastholdelse på TV 2 Play efter ekstraordinær sportssommer24.10.2024 14:59:49 CEST | Pressemeddelelse
Pressemeddelelse, 24. oktober 2024
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum