Danmarks Lærerforenings kongres: En stærk folkeskole bygger på en stærk lærerprofession
18 procent af underviserne i folkeskolen har ikke en læreruddannelse, og vikartallet er fordoblet over ti år. DLF’s kongres har enstemmigt samlet sig om en vedtagelse, der forpligter foreningen til at arbejde for at styrke lærerprofessionen.
I september fik Danmark i en international OECD-rapport kritik for, at for mange undervisere i folkeskolen ikke er lærere. Knap hver femte underviser har i dag ikke en læreruddannelse. Eleverne har haft vikar et helt år af deres skolegang, når de går ud af 9. klasse. Og mens næsten 10.000 lærerstillinger er forsvundet siden 2009, er andelen af pædagoger på skolerne steget markant.
På trods af lovord fra politikerne, er lærerprofessionen under pres i den danske folkeskole. Det har været en del af bagtæppet for Danmarks Lærerforenings kongres, der over to dage har samlet 300 tillidsvalgte fra hele landet. Her har en samlet kongres enstemmigt besluttet en vedtagelse, der forpligter foreningen på at arbejde for at styrke lærerprofessionen og lærernes muligheder for at varetage undervisningen og bidrage til folkeskolens udvikling.
”Vi ved, at en uddannet lærer spiller en afgørende rolle i at sikre elevernes faglige og sociale udvikling. Alligevel er det blevet mere og mere normalt, at skoleledere ansætter vikarer eller andre uden læreruddannelse til at undervise i fagene,” siger Gordon Ørskov Madsen, formand for Danmarks Lærerforening.
”Det kan skyldes, at skolerne har svært ved at tiltrække og fastholde de uddannede lærere, eller det kan være af økonomiske hensyn. Men det er en glidebane, hvor det at være uddannet lærer langsomt mister sin betydning.”
Det har tidligere udelukkende været uddannede lærere, der har kunnet undervise i folkeskolen, men siden folkeskolereformen er lovgivningen gradvist blevet mere lempelig, så vi i dag ser flere uden læreruddannelse inde i undervisningen.
DLF-formanden er bekymret for, at udviklingen vil fortsætte, så flere undervisere i fremtiden ikke vil have en læreruddannelse, hvis ikke politikerne tager udviklingen alvorligt.
”Ligesom de færreste nok ville acceptere, at man satte sygeplejersken til at operere, bør vi insistere på, at det er uddannede lærere, der underviser vores børn. Det tror jeg egentlig, de fleste politikere er enige i. Men det er ikke nok at være enig, det skal også vise sig i de beslutninger, der træffes.”
Skal udviklingen vendes, understreger Gordon Ørskov Madsen, at det handler om at vise lærerne tillid, at investere i folkeskolen og prioritere uddannede lærere, når der skal ansættes, og at skabe arbejdsvilkår, der gør, at skolerne kan tiltrække og fastholde uddannede lærere.
”Hvis lærerne ikke har rammerne til at kunne løfte eleverne fagligt og socialt, risikerer de at miste gnisten. Og så er det, mange ser sig om efter et andet arbejde. Vi har mere end 28.000 uddannede lærere, der arbejder uden for folkeskolen – skal vi have dem tilbage, handler det om at skabe nogle arbejdsvilkår, der gør, at de kan lykkes som lærere” siger Gordon Ørskov Madsen.
”Kan vi det, tror jeg til gengæld ikke, vi kommer til at mangle lærere i fremtiden.”
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
DLF om ny finanslov: Løser ikke folkeskolens største udfordringer22.11.2024 12:40:36 CET | Pressemeddelelse
Den politiske aftale for næste års finanslov er indgået – på skoleområdet har politikerne prioriteret en ny forsøgsordning med skolemad, men de forholder sig ikke til folkeskolens væsentligste udfordringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF og CFU: Besparelsen på Center for Undervisningsmidler vil koste dyrt22.11.2024 11:44:54 CET | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolai Wammen præsenterede i dag aftale om finanslov, der indeholder besparelser på Center for Undervisningsmidler (CFU). Det gør det sværere for lærerne at lave varieret undervisning og svækker CFU’s muligheder for at understøtte fagfornyelsen, mener Danmarks Lærerforening og Center for Undervisningsmidler.
Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel29.10.2024 06:14:39 CET | Pressemeddelelse
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF om ny uddannelsesreform: Forkert at lukke 10. klasse8.10.2024 12:47:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med sit udspil til ny uddannelsesreform nedlægge de kommunale 10. klasser - det er en fejl, for de løser deres opgave godt, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF og CFU: En besparelse på Center for Undervisningsmidler vil svække folkeskolen30.8.2024 14:42:26 CEST | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolaj Wammen præsenterede i dag regeringens finanslovsudspil, der igen vil nedskære Center for Undervisningsmidler (CFU). Det vil gøre det sværere for lærerne at lave en varieret undervisning i skolen og vil svække folkeskolens geografiske balance, mener Danmarks Lærerforening og CFU.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum