Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Der er ikke noget at sige til, hvis eleverne i folkeskolen lidt for ofte har svært ved at genkende deres underviser. I en ny undersøgelse blandt lærerne svarer to tredjedele nemlig, at deres elever typisk har tre eller flere vikarer i løbet af en måned.
Antallet af timelønnede vikarer i folkeskolen steg voldsomt efter 2014, og har – fraset corona-årene – ligget på et højt, stabilt niveau.
Og det har konsekvenser. Et stort flertal af lærerne oplever nemlig, at det høje vikarniveau giver mere uro i klassen samt at eleverne får en dårligere faglig udvikling og dårligere trivsel.
Det skal vi tage alvorligt, lyder det fra formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen.
”Vikarerne er ofte unge mennesker, der utvivlsomt gør deres bedste og påtager sig en stor og vigtig opgave. Men det er bare ikke det samme som en uddannet lærer, der kender eleverne, har viden om og erfaring med undervisning - og med at arbejde med trivslen i klassen,” siger han.
Der bør derfor være mere tid og fleksibilitet, så de faste lærere på skolen har bedre rum til at dække ind for hinanden.
”Og så skal arbejdsmiljøet altså forbedres markant på skolerne. Vi ser alt for mange både nyuddannede og erfarne folkeskolelærere smide håndklædet i ringen, fordi de er sat i nogle rammer, de ikke kan lykkes i – og så fravælger de jobbet i folkeskolen og behovet for vikarer stiger,” siger han og fortsætter:
”Vi skal derfor investere i skolerne, lærerne, trivselsarbejdet og den gode undervisning. I alt det, der kommer vores børn og unge til gode,” siger han.
Fakta - omfang og konsekvenser af brug af vikarer i folkeskolen
Så mange forskellige vikarer møder eleverne typisk i løbet af en måned:
0: 5 pct.
1: 8 pct
2: 20 pct.
3: 25 pct.
4: 24 pct.
5: 12 pct.
6: 3 pct.
7 eller flere: 4 pct.
Det mener lærerne den stigende brug af vikarer har for elevernes faglige og sociale udvikling:
Uro i klassen – 90 pct.
Et højere konfliktniveau – 81 pct.
Manglende sammenhæng i den undervisning eleverne møder – 81 pct.
Utryghed for den enkelte elev – 80 pct.
Dårligere faglig udvikling – 77 pct.
Dårligere trivsel – 72 pct.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Danmarks Lærerforenings kongres: En stærk folkeskole bygger på en stærk lærerprofession30.10.2024 14:25:05 CET | Pressemeddelelse
18 procent af underviserne i folkeskolen har ikke en læreruddannelse, og vikartallet er fordoblet over ti år. DLF’s kongres har enstemmigt samlet sig om en vedtagelse, der forpligter foreningen til at arbejde for at styrke lærerprofessionen.
DLF om ny uddannelsesreform: Forkert at lukke 10. klasse8.10.2024 12:47:44 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen vil med sit udspil til ny uddannelsesreform nedlægge de kommunale 10. klasser - det er en fejl, for de løser deres opgave godt, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
DLF og CFU: En besparelse på Center for Undervisningsmidler vil svække folkeskolen30.8.2024 14:42:26 CEST | Pressemeddelelse
Finansminister Nicolaj Wammen præsenterede i dag regeringens finanslovsudspil, der igen vil nedskære Center for Undervisningsmidler (CFU). Det vil gøre det sværere for lærerne at lave en varieret undervisning i skolen og vil svække folkeskolens geografiske balance, mener Danmarks Lærerforening og CFU.
Danmarks Lærerforening: Finanslovsforslaget forsømmer folkeskolen30.8.2024 12:30:30 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskoleforligskredsen fremsatte tidligere på året en masse nye initiativer på folkeskoleområdet. Men dagens finanslovsudspil leverer ikke den nødvendige finansiering, mener Danmarks Lærerforening.
Lærerne ved skolestart: Sådan styrker vi fællesskabet i skolen9.8.2024 11:01:14 CEST | Pressemeddelelse
Mere tid til den enkelte elev, relationsarbejdet og klasselærerfunktionen, flere fælles oplevelser og tolærerordninger er blandt topscorerne på lærernes liste over tiltag, der understøtter det gode klassefællesskab. Det viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum