Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Der er ikke noget at sige til, hvis eleverne i folkeskolen lidt for ofte har svært ved at genkende deres underviser. I en ny undersøgelse blandt lærerne svarer to tredjedele nemlig, at deres elever typisk har tre eller flere vikarer i løbet af en måned.
Antallet af timelønnede vikarer i folkeskolen steg voldsomt efter 2014, og har – fraset corona-årene – ligget på et højt, stabilt niveau.
Og det har konsekvenser. Et stort flertal af lærerne oplever nemlig, at det høje vikarniveau giver mere uro i klassen samt at eleverne får en dårligere faglig udvikling og dårligere trivsel.
Det skal vi tage alvorligt, lyder det fra formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen.
”Vikarerne er ofte unge mennesker, der utvivlsomt gør deres bedste og påtager sig en stor og vigtig opgave. Men det er bare ikke det samme som en uddannet lærer, der kender eleverne, har viden om og erfaring med undervisning - og med at arbejde med trivslen i klassen,” siger han.
Der bør derfor være mere tid og fleksibilitet, så de faste lærere på skolen har bedre rum til at dække ind for hinanden.
”Og så skal arbejdsmiljøet altså forbedres markant på skolerne. Vi ser alt for mange både nyuddannede og erfarne folkeskolelærere smide håndklædet i ringen, fordi de er sat i nogle rammer, de ikke kan lykkes i – og så fravælger de jobbet i folkeskolen og behovet for vikarer stiger,” siger han og fortsætter:
”Vi skal derfor investere i skolerne, lærerne, trivselsarbejdet og den gode undervisning. I alt det, der kommer vores børn og unge til gode,” siger han.
Fakta - omfang og konsekvenser af brug af vikarer i folkeskolen
Så mange forskellige vikarer møder eleverne typisk i løbet af en måned:
0: 5 pct.
1: 8 pct
2: 20 pct.
3: 25 pct.
4: 24 pct.
5: 12 pct.
6: 3 pct.
7 eller flere: 4 pct.
Det mener lærerne den stigende brug af vikarer har for elevernes faglige og sociale udvikling:
Uro i klassen – 90 pct.
Et højere konfliktniveau – 81 pct.
Manglende sammenhæng i den undervisning eleverne møder – 81 pct.
Utryghed for den enkelte elev – 80 pct.
Dårligere faglig udvikling – 77 pct.
Dårligere trivsel – 72 pct.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Under halvdelen af lærerstyrken underviser nu i folkeskolen9.9.2025 07:19:49 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen vælges i stigende grad fra blandt lærerne. Det er en alarmerende udvikling, vi som samfund skal forpligte os på at få vendt, lyder det fra Danmarks Lærerforenings formand.
Stadigt flere lærere i folkeskolen har ikke en læreruddannelse9.9.2025 06:35:09 CEST | Pressemeddelelse
Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er på 10 år steget fra 12 pct. til 20 pct. Det er helt uholdbart, at så mange af dem, der skal sørge for vores børns uddannelse, selv ingen uddannelse har, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Ny prognose: Fortsat udsigt til mangel på tusindvis af lærere i folkeskolen8.9.2025 06:37:47 CEST | Pressemeddelelse
Der vil i 2045 mangle over 12.000 lærere, hvis alle undervisningstimer i folkeskolen skal dækkes af uddannede lærere.
Lærerforening: Finansloven mangler løsninger på folkeskolens store udfordringer29.8.2025 12:31:39 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har præsenteret et finanslovsforslag med fokus på sikkerhed, afgiftslettelser og velfærd, men uden investeringer i folkeskolen. Det ærgrer DLF-formand Gordon Ørskov Madsen.
De mindste elever er blevet mindre skoleparate12.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Børnehaveklasseeleverne har især fået sværere ved at håndtere konflikter, modtage en fælles besked og vente på tur, viser ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum