Bekymrende situation i Georgien

KristenDemokraterne deler den bekymring, som både internationale observatører og Georgiens præsident har over valguregelmæssigheder ved parlamentsvalget. "Vi står med de demokratiske kræfter i kampen for retfærdighed og frihed", udtaler udenrigspolitisk ordfører Peter Scheining.

Udenrigspolitisk ordfører Peter Scheining
Udenrigspolitisk ordfører Peter Scheining KristenDemokraterne Ingen restriktioner

KristenDemokraterne udtrykker dyb bekymring over den politiske situation i Georgien efter lørdagens parlamentsvalg. Det regerende parti, Den Georgiske Drøm, har erklæret sig som vinder, men valget har udløst alvorlige beskyldninger om uregelmæssigheder og valgfusk fra både internationale observatører og lokale aktører. Vi deler den bekymring, som både Georgiens præsident, oppositionen og uafhængige internationale observatører, herunder OSCE og andre organisationer, har udtrykt over de alvorlige problemer, der underminerer landets demokratiske fundament.

Vi støtter præsidentens opfordring til det georgiske folk om at stå sammen for deres demokratiske rettigheder og opfordrer til, at alle parter respekterer borgernes stemme og arbejder for en fredelig og demokratisk løsning. Det er afgørende, at valget og dets resultater afspejler folkets vilje, og vi står sammen med Georgiens demokratiske kræfter i deres kamp for retfærdighed og frihed.

Udenrigspolitisk ordfører Peter Scheining
KristenDemokraterne Ingen restriktioner
Metekhi Kirken på klipperne over Georgiens hovedstad Tbilisi
Adobe Stock Photo/Kristendemokraterne Kan anvendes i forbindelse med omtale

Om KristenDemokraterne

KristenDemokraterne i Danmark er et borgerligt parti, som fokuserer på samfundet gennem familien. Vi har et stort hjerte for naturen, miljøet, klimaet, de mest sårbare i samfundet og mener, at Danmark skal være et positivt bidrag til de svageste - også udenfor vores grænser. Vi bliver kaldt social-konservative og røde-borgerlige, men vi er baseret på en stærk og helt egen kristendemokratisk ideologi. Vi er medlemmer af EPP, som er den største gruppe i Europa-parlamentet.

Forbyd pengespilsreklamer for at beskytte unge21.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

KristenDemokraterne og KristenDemokratisk Ungdom kræver et totalt forbud mod pengespilsreklamer i både traditionelle og digitale medier. Med en alarmerende stigning i antallet af unge med spilleproblemer og massiv påvirkning fra aggressiv markedsføring, opfordrer de politikerne til at handle nu for at beskytte de mest sårbare i samfundet. "Vi vil ikke se til, mens spilindustrien udnytter vores generation," udtaler Magnus Rothmann, landsformand for KristenDemokratisk Ungdom.

KristenDemokraterne: Danmark svigter mennesker med handicap!10.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Handicapområdet i Danmark står over for store udfordringer, hvor økonomiske hensyn desværre ofte overskygger faglige vurderinger. Selvom denne pressemeddelelse er længere end normalt, er det nødvendigt for at afdække de komplekse problemer, der kræver en omfattende reform. KristenDemokraterne kæmper for en national handlingsplan, der sætter mennesker før budgetter og sikrer lige rettigheder for alle borgere med handicap.