Ny undersøgelse afslører behovet for at fremme inkluderende hygiejne for at forbedre arbejdsmiljøet
En ny global undersøgelse foretaget af Tork fremhæver et overraskende og alarmerende problem: Næsten halvdelen af de adspurgte (44 %) føler sig nervøse for at bruge offentlige toiletter – en bekymring, som også påvirker medarbejdere på deres arbejdsplads.
Data fra en ny Insight-undersøgelse foretaget på vegne af Tork i 2024 viser, at en betydelig andel af folk ikke føler sig trygge ved at bruge offentlige toiletter, og dette har en direkte negativ indvirkning på deres daglige trivsel1. Dette ubehag kan forhindre dem i at deltage i sociale aktiviteter og skabe en følelse af utryghed på arbejdspladsen. Der er tale om en global undersøgelse, som blandt andet bygger på respondenter fra andre EU-lande, som Tyskland og Frankrig. Men undersøgelsens resultater afslører klare tendenser, som også kan påvirke danske arbejdspladser.
Dårlig hygiejne og utilstrækkelige toiletforhold kan altså have store konsekvenser for det danske arbejdsmiljø. Sådan lyder det også fra Lars Forsberg, som er en af Danmarks førende hygiejneeksperter med særligt fokus på sundheds- og institutionsområdet. Han er uddannet bygningsingeniør fra DTU.
Han fortæller: ”Toiletbesøget er både naturligt og nødvendigt, og det bør ikke udsættes, da det både påvirker vores fysiske velvære og trivsel, men også vores psyke og evne til at koncentrere os. Forkerte vaner medfører forstoppelse, luft i maven, ondt i maven – altså ubehag.”
I forlængelse af dette udtaler Maria Veha, stifter af Videnscenter for rengøring og formand for Rådet for Bedre Hygiejne, at dårlig hygiejne og utilstrækkelige toiletforhold kan have både sundhedsmæssige og psykosociale konsekvenser. Hun fortæller: ”Hvis dårlig hygiejne resulterer i spredning af sygdomme, kan det betyde større sygefravær og utryghed i forhold til anvendelsen af toiletterne. Herudover kan det have konsekvenser for fordøjelsessystemet, hvis man går rundt og holder sig i løbet af en arbejdsdag. Derfor påvirker dårlig hygiejne og utilstrækkelige toiletforhold direkte det danske arbejdsmiljø”.
Undersøgelsen viser, at 57 % af de adspurgte føler, at offentlige toiletter er uhygiejniske, og 54 % bryder sig ikke om at dele toiletter med andre1. Det er altså tydeligt, at medarbejdernes trivsel kan blive påvirket af dårlige toiletforhold, og dette kan få alvorlige konsekvenser for både produktivitet og engagement på arbejdspladsen.
Fokus på trivsel: Tilgængelige og gode toiletforhold skaber en positiv forskel
Når det drejer sig om trivsel, er der mange variabler, som kan have en betydning. For mange betyder gode og rene toiletforhold meget. Undersøgelsen viser, at 73 % af de adspurgte føler sig utilpasse, hvis de ikke kan vaske hænder.
”Det er vigtigt at forstå, at et regelmæssigt toiletbesøg også er en god lejlighed til at vaske sine hænder grundigt. Tidligere studier herhjemme omkring forbedret håndhygiejne viser, at sygefraværet kan reduceret med op til 20% i gennemsnit2, og vi ser den samme tendens i studier fra udlandet3. Så det er ikke bare rart for de enkelte medarbejdere, men også en god investering fra arbejdspladsens side at tilbyde hygiejniske toiletfaciliteter,” uddyber Lars Forsberg.
Det samme lyder fra Maria Veha, som udtaler: ”Det er i høj grad virksomhedernes ansvar at fremme inklusion og godt arbejdsmiljø. Dette kan blandt andet gøres ved at sikre rene og hygiejniske toiletforhold, arbejde aktivt med brugerne af toiletterne omkring adfærd, herunder nudging, samt ved at designe faciliteterne med fokus på funktionalitet og tilgængelighed”.
Derfor er det afgørende, at virksomheder prioriterer hygiejne og toiletforhold som en central del af deres medarbejderes trivsel. Det handler ikke kun om kontoret – det handler om at skabe et miljø, hvor mennesker føler sig værdsat og trygge. Samme tendens og udvikling ses også inden for andre dele af samfundet. Fra toiletter på restauranter og cafeer til toiletter i parker, biblioteker og så videre.
Tork ønsker at forbedre oplevelsen på offentlige toiletter i alle områder af samfundet.
Referencer:
1 Data fra Tork Insights Undersøgelse fra 2024 af 6.000 personer i alderen 18-65+ og 900 respondenter, der repræsenterer virksomheder i USA, Mexico, Storbritannien, Tyskland og Frankrig.
2 Nandrup-Bus I. Mandatory handwashing in elementary schools reduces absenteeism due to infectious illness among pupils: A pilot intervention study. Am J Infect Control 2009;37:820-6. https://dsr.dk/fag-og-udvikling/sygeplejersken/fagbladet-sygeplejersken/sygeplejersken-2010-7/haandvask-i-skoletiden-nedsaetter-elevernes-sygefravaer/
2. U.S. Centers for Disease Control and Prevention: https://www.cdc.gov/clean-hands/prevention/about-hand-hygiene-at-work.html
Nøgleord
Kontakter
Loulou WittenburgKompas Kommunikation
Tlf:24233433loulou@kompas.dkÁsa ThórhallsdóttirKompas Kommunikation
Tlf:53651709asa@kompas.dkOm Tork
Tork tilbyder et komplet udvalg af produkter og tjenester inden for professionel hygiejne til kunder fra restaurationsbranchen og sundhedssektoren til kontorer, skoler og industri. Sortimentet omfatter dispensere, papirhåndklæder, toiletpapir, sæbe, servietter, aftørringspapir samt software til datadrevet rengøring. Tork er markedsleder takket være ekspertisen inden for hygiejne, funktionel design og bæredygtighed og hjælper kunderne med at være klar til fremtiden. Tork er et globalt brand, der tilhører Essity, og er en engageret samarbejdspartner i over 110 lande. For mere information om de nyeste nyheder og innovationer fra Tork, besøg https://www.tork.dk/.
Om Essity
Essity er en førende global hygiejne- og sundhedsvirksomhed. Vi øger menneskers velvære gennem vores produkter og tjenester. Salget foregår i cirka 150 lande under de globalt førende brands TENA og Tork samt andre stærke varemærker som Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda og Zewa. Essity har omkring 48.000 medarbejdere. Nettoomsætningen i 2022 var cirka 112 milliarder kroner (15 milliarder euro). Hovedkontoret ligger i Stockholm, og Essity er noteret på Nasdaq Stockholm. Essity bryder grænser for øget velvære og bidrager til et sundt, bæredygtigt og cirkulært samfund. For mere information, besøg www.essity.se.
Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation
Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse
Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.
Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok
Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse
En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.
Hver tredje dansker er klar til at skære ned i abonnementstjenesterne23.10.2024 09:29:14 CEST | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse fra fintech-platformen Adyen viser, at 38% af danske forbrugere allerede har afmeldt eller planlægger at afmelde abonnementstjenester og - produkter. Det fremgår af Adyens Global Digital Report. I dag har 8 ud af 10 danskere mindst én abonnementstjeneste, og i gennemsnit har danskerne lidt over tre abonnementstjenester hver.
Gigtpatienter kan nu få tilskud til vaccine mod smertefuld sygdom11.10.2024 07:55:08 CEST | Pressemeddelelse
Personer, der har oplevet sygdommen helvedesild, ved, hvor smertefuld den kan være. For mennesker med leddegigt, som i forvejen kæmper med konstante smerter, kan helvedesild derfor være ekstra invaliderende. Desværre er leddegigtpatienter i højere risiko for at få sygdommen – men nu har denne gruppe mulighed for at få tilskud til vaccination mod helvedesild. Vaccinationsmuligheden er særligt relevant i forbindelse med ”World Arthritis Day” den 12. oktober, der er dedikeret til at skabe opmærksomhed om gigtsygdomme.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum