AutoMester DanmarkAutoMester Danmark

Fra Fast and Furious-film til AutoMester E+

Værkstedet på Østbirkvej i Seden har fået en ordentlig overhaling for at kunne blive AutoMester E+. Alligevel er de væsentligste ting helt, som man kender dem - også selv om det er langt fra Fast and Furious-filmene, der oprindeligt skabte interessen for at rode med biler hos værkstedsejeren

Patrick From, indehaver af Bullerup Autoservice

Der kører 90’er hits i radioen, der er sodavand og chokolade til alle kunder, du talerdirekte med mekanikeren, der er massør til de ansatte, og så snart temperaturen sniger sig under de syv grader døgnet rundt, har de travlt med at skifte til vinterdæk på de lokale biler. Umiddelbart er alt som det plejer hos Bullerup Autoservice. Men facaden er malet grå, nye skilte er hængt op, lånebilerne er pakket ind i det velkendte orange logo, de ansatte har været på kursus, bookingen kan klares online, og snart bliver en ladestander sat op. Værkstedet er nemlig blevet AutoMester E+.
“Alle kender AutoMester. Så nu bliver folk klar over, at vi kan hjælpe dem på den bedste måde og håndtere alle slags biler - også el- og hybridbiler,” forventer 35-årige Patrick From, der overtog værkstedet i januar i år.

AutoMester E+-mærket er en garanti for, at det er et værksted, der går op i digitalisering og bekvemmelighed for kunden samtidig med, at man investerer i løsninger egnet til el- og hybridbiler, mens der også tages et lidt større hensyn til miljøet.

Tager ansvar for fremtidens værksteder
At være en del af landets største værkstedskæde med næsten 400 værksteder skal give kunderne tryghed i, at værkstedet er uddannet til at håndtere alle typer biler, og at fabriksgarantien fortsat gælder, når blot man får lavet bilen efter forskrifterne. Men skiftet skal også komme fremtidens mekanikere til gavn.
“AutoMester har en klub for lærlinge, hvor de mødes og f.eks. kører gokart sammen. Det er et sindssygt godt initiativ. Så får de også et netværk, hvor de kan sparre og læne sig op ad hinanden. Genialt, hvis du spørger mig,” mener Patrick From, der samtidig opfordrer andre værksteder til at gøre mere for ungdommen: “Vi er i branchen trætte af, at det er svært at få gode folk. Samtidig vil mange ikke tage lærlinge ind. Men vi kan altså ikke brokke os, hvis vi ikke selv vil oplære dem.”

Young Mechanics CLUB er en eksklusiv klub for AutoMesters lærlinge. Tanken er, at de skal opbygge et stærkt netværk, når de mødes flere gange årligt til inspirerende og underholdende events.

Biler på hjernen, velgørenhed i hjertet
Patrick From har en lærling og to mekanikere ansat. Og så er der Dan Karlsen. Det er værkstedets tidligere ejer. Egentlig gik han på pension, da han solgte værkstedet, men han kan ikke holde sig væk, afslører værkstedsejeren, der selv var på værkstedet et lille år inden handlen for at lære butikken og kunderne at kende:
“Vi har et godt forhold. Han kommer stadig to gange om ugen og hjælper med et godt råd, eller giver en hånd med, hvis der er en, der er syg,”

Den nye ejer kan sagtens sætte sig ind i, at det må være svært at give slip på sit livsværk. For hos ham handler det hele også om biler, og det har det gjort, siden han var barn.
“Det har altid interesseret mig. Min far har haft amerikanerbiler, siden jeg var tre år gammel, og den interesse smittede af på mig. Og så kom Fast and Furious-filmene, hvor de tunede bilerne. Jeg må konstatere, at det ikke helt er sådan, det foregår i virkeligheden, men det var alligevel med til at starte interessen,” beretter Patrick From. Han tilføjer, at han er bedst, når det handler om biler: “Jeg har selv en elbil og så amerikanerbil fra 1979 som hobby, når der er tid til det. Min bedre halvdel er træt af at høre om biler, men det stopper mig ikke,” griner han.

Noget, der dog optager værkstedsejeren, selvom det hverken involverer dæk eller motor, er deres bidrag til gode formål i byen, som han gerne snakker længe om. Selvom han plejer at sponsorere byens Halloween, Fjordager Teater og andre, lokale initiativer, er der ét, der i særlig grad har vundet hans hjerte:
“Der er en, der hedder Hans Peter Skov Hansen, der går de fynske øer rundt med solsikkesnoren for at promovere, hvad den står for. Der sørger vi for at give ham ordentligt tøj på og støtte op. Det er et fornuftigt formål, når det går til, at nogen får det bedre, og det er jeg altid klar til at støtte op om.”