Rekordmange ejerledere bliver kontaktet om et muligt salg af virksomheden

Investorernes interesse for de ejerledede virksomheder er steget til et rekordhøjt niveau. Flere end 7 ud af 10 ejerledere er blevet kontaktet for et muligt salg af deres virksomhed, hvilket er den højeste andel hidtil. Og ejerlederne står klar til at sælge: Knap 8 ud af 10 er åbne for salg af deres virksomhed. Det viser PwC’s ejerlederanalyse 2024.

Ulrik Ræbild, partner i PwC

PwC’s analyse blandt de bedst performende ejerledede virksomheder, Ejerlederanalysen 2024, viser en stigende interesse i de ejerledede virksomheder fra potentielle købere. 74 % af ejerlederne fortæller, at de inden for de seneste 3 år er blevet kontaktet om salg af deres virksomhed. Det er højeste andel hidtil og en stigning på 7 %-point i forhold til sidste år.

Den stigende interesse skal ses i lyset af, at hele 77 % af ejerlederne er åbne over for et fremtidig salg af deres virksomhed, hvilket også er flere end sidste år (72 %). Ser vi nærmere på de ejerledere, der er åbne for et salg, er flere endda villige til at sælge inden for 10 år (77 % i 2024 mod 68 % i 2023).

"De ejerledede virksomheder har oplevet en støt stigende interesse fra potentielle investorer de senere år, og i år er interessen rekordhøj. Analysen bekræfter, at investorerne har fri kapital, og samtidig at flere ejerledere end nogensinde er åbne for at sælge, også inden for en kortere tidshorisont. Det skaber umiddelbart gode muligheder for at bringe kapital og ejerledernes kompetencer sammen,” fortæller Ulrik Ræbild, partner i PwC.

Ejerledere har haft pæn vækst, men andelen med meget høj vækst er faldet
PwC’s ejerlederanalyse viser desuden, at ejerlederne har oplevet en pæn vækst. Således har 66 % (70 % i 2023) af ejerlederne haft en samlet vækst på over 25 % over de seneste tre år. Andelen af ejerledere, der har vækstet virksomheden mere end 100 % over de seneste tre år, er dog faldet fra 19 % i 2023 til 8 % i år.

”Efter en periode med stærk økonomisk vækst og opsving, især som følge af post-pandemiske effekter og genåbning af markeder, er vi nu i en mere stabiliseret fase". Den globale økonomi har de seneste år stået over for udfordringer som stigende inflation, højere renter og geopolitisk uro, der skaber usikkerhed og lægger pres på væksten. Alligevel ligger væksten de senere år blandt ejerlederne i analysen, også pænt over deres egne forventninger,” forklarer Ulrik Ræbild.

Han henviser til, at over halvdelen (55 %) af ejerlederne fortæller, at deres vækst de seneste tre år har været over forventningerne set i forhold til deres mål. Samtidig forventer flertallet af ejerlederne en væsentlig omsætningsvækst de kommende tre år. 6 ud af 10 ejerledere forventer en vækst i omsætningen på over 25 % over de kommende tre år, og 15 % forventer endda mindst en fordobling i omsætningen over de kommende tre år.

“Analysen viser, at ejerlederne fortsat forventer at skabe vækst, hvilket tegner godt for fremtiden. Ejerlederne anser fortsat Danmark som deres vigtigste marked, men flere end tidligere år satser på vækst uden for EU, hvilket kan skyldes, at den økonomiske udvikling i Europa taber momentum i disse år," vurderer Ulrik Ræbild.

Ifølge analysen ser 57 % af ejerlederne Danmark som det vigtigste marked i forhold til at drive fremtidig vækst, mens EU anses som det primære vækstmarked blandt omtrent hver fjerde ejerleder. 17 % af ejerlederne ser dog større potentiale i den øvrige verden, hvilket er lidt flere end sidste år (10%).

Digital transformation har meget høj prioritet
PwC’s Ejerlederanalyse 2024 viser desuden, at langt de fleste (95 %) prioriterer digital transformation de næste 12 måneder. Hele 81 % har endda digital transformation i top 3 over vigtigste temaer i de næste 12 måneder, og 74 % forventer at øge investeringerne i digital transformation over de næste tre år.

Analysen understreger, at virksomheder anerkender teknologi såsom AI som en uundgåelig drivkraft for fremtidig vækst og konkurrenceevne. Ejerlederne peger selv på, at det særligt er ønsket om en forbedret kundeoplevelse og effektivitet, der driver investeringer i digitale løsninger," forklarer Ulrik Ræbild.

Analysen viser dog også, at hver tredje endnu ikke har opnået den forventede værdi af digitale løsninger. Således svarer 35 % af ejerlederne, at de inden for de seneste tre år har investeret i digitale løsninger, der endnu ikke har givet den forventede værdi. 30 % mener, at det er vanskeligt at gennemskue, hvilke løsninger der kan have værdi for deres virksomhed.

"Analysen peger på en udfordring med at identificere de rette teknologier og implementere dem på en måde, der skaber reel værdi for de ejerledede virksomheder. Det understreger behovet for skræddersyede digitale strategier, som kan sikre en mere målrettet og værdiskabende brug af ny teknologi, og for nogle ejerledere også et behov for mere rådgivning fra eksperter på området," siger Ulrik Ræbild og henviser til, at 57 % er helt eller delvist enige i, at deres virksomhed er rustet til selvstændigt at gennemføre en digital transformation, mens 32 % er uenige.

Om analysen
Analysen blandt de dygtigste ejerledere i Danmark er afsæt for konkurrencen om at blive Årets Ejerleder 2024. PwC ser på mere end 10.000 ejerledede virksomheder ud fra offentlige regnskabstal. Af disse er 155 blandt de bedst performende ejerledere udvalgt som nominerede. PwC og Nykredit interviewer de 155 ejerledere personligt, hvorefter der udarbejdes en kvalitativ analyse. Derefter står juryen klar til at mødes og udvælge vinderne i hver region og én vinder på landsplan. De skal overholde følgende krav:

• A/S – ApS – P/S

• Minimum 10 ansatte

• Eksisteret i minimum 5 år

• Positiv egenkapital i seneste regnskab

• Positivt resultat i seneste regnskab

• Vækst i dækningsbidrag set over en 3-årig periode eller en vækst i dækningsbidrag på minimum 15 % i seneste regnskabsperiode.

• Ejerlederen skal have central indflydelse på den daglige drift

• Ejerlederen skal have en betydende ejerandel (>20 %)

• Excl. børsnoterede selskaber og deres datterselskaber

• Excl. datterselskaber af udenlandske virksomheder

• Excl. selskaber på Børsens Top 100 eller deres datterselskaber.

Fakta om Årets Ejerleder 2024
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag Årets Ejerleder, som afholdes for 21. gang. Årets tema er ejerledernes digitale transformation.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 14. november 2024 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.