Deloitte

Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien

Del

Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.

Nordisk AI-leder i Deloitte, Michael Winther
Nordisk AI-leder i Deloitte, Michael Winther

Effektivisering, optimering, innovation og produktudvikling. Der er mange muligheder for værdiskabelse med generativ AI på danske arbejdspladser, og derfor er investeringerne i AI også for opadgående i det danske virksomhedslandskab. Men på ledelsesgangene herhjemme er der en slående lav interesse for teknologien – i hvert fald, når man sammenligner med det globale interesseniveau blandt CEO’er og bestyrelser.

”Manglende interesse i AI fra toppen af virksomhederne kan være en hæmsko for udviklingen. Hvis AI ikke er en høj prioritet i topledelsen, bliver teknologien afkoblet fra strategien. Det kan gøre implementeringen halvhjertet og så tvivl om AI-teknologiens potentiale som forandringsmotor,” siger Michael Winther, leder af AI i Deloitte Norden.

Konklusionen kommer fra en ny nordisk Deloitte-undersøgelse med svar fra 170 direktører og ledere fra store virksomheder i de nordiske lande, heraf 50 danske respondenter.

Undersøgelsen fokuserer på investeringer i og implementeringer af generativ AI, herunder også forventninger til og realiseret værdiskabelse. Netop interessekløften mellem de nordiske lande og resten af verden identificeres som en væsentlig barriere, som står i vejen for at skalere teknologien og udnytte det fulde potentiale af AI.

Et spørgsmål om tillid

Uagtet den beskedne interesse i ledelseslaget er tilliden til generativ AI bemærkelsesværdig høj i de nordiske lande. Hele 66 procent af de adspurgte danske virksomheder angiver, at de har høj tillid til de nye, tilgængelige AI-værktøjer, som er vundet frem de senere år. Den høje tillid kendetegner kun 35 procent af respondenterne i den globale undersøgelse.

”Den høje tillid til teknologien giver danske virksomheder et godt udgangspunkt. Dog står de stadig over for udfordringer med at skalere generativ AI-initiativer på grund af manglende governance, risikohåndtering og klare adoptionsstrategier. En mere struktureret og koordineret tilgang er nødvendig for at overvinde disse barrierer,” siger Michael Winther.

Den – måske ufortjent – høje tillid skal sammenholdes med, at nordiske virksomheder har et efterslæb med at uddanne deres ansatte til at håndtere AI-risici. Kun 25 procent angiver at træne deres medarbejdere i AI-risici, hvilket er noget lavere end den globale andel på 37 procent.

Endelig viser undersøgelsen, at selv om over halvdelen af de adspurgte virksomheder har en høj tiltro til deres egen AI-ekspertise og føler sig forberedt til en fremtid med AI, så tøver man med at trykke på skaleringsspeederen i de nordiske lande: Hele 76 procent af de danske virksomheder har flyttet mindre end en tredjedel af deres generativ AI-projekter fra eksperimentfase til drift. I Norden som helhed er tallet 84 procent.


Om undersøgelsen

Undersøgelsen ’State of Generative AI in the Nordics’ blev gennemført i perioden maj-juni 2024 og kan læses her. Undersøgelsen følges op af en tilsvarende undersøgelse i næste kvartal med henblik på at følge udviklingen løbende.

Nøgleord

Kontakter

Links

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

International interesse for dansk gastronomi og turisme skaber vækstmuligheder for hotel- og restaurationsbranchen21.10.2024 10:25:15 CEST | Pressemeddelelse

Interessen for dansk gastronomi og turisme er stigende, og internationale gæster søger i højere grad mod danske hoteller og restauranter. Det skaber vækst og øget omsætning i branchen, viser en ny analyse. Men selvom fremgangen er tydelig, står branchen ved en skillevej, hvor omstillingsparathed vil være afgørende for fremtidig succes, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye