Hver tredje dansker er klar til at skære ned i abonnementstjenesterne

En ny undersøgelse fra fintech-platformen Adyen viser, at 38% af danske forbrugere allerede har afmeldt eller planlægger at afmelde abonnementstjenester og - produkter. Det fremgår af Adyens Global Digital Report. I dag har 8 ud af 10 danskere mindst én abonnementstjeneste, og i gennemsnit har danskerne lidt over tre abonnementstjenester hver.

Adyen

I gennemsnit koster det danskerne 206 kr. om måneden at have abonnementer på diverse tjenester. Den type abonnementstjenester, som danskerne primært overvejer at opsige, er streamingabonnementer til film og TV. 16% af adspurgte danskere oplyser, at de overvejer eller vil afslutte én eller flere af deres film- og TV-streamingtjenester. Dernæst kommer prioritetstjenester (f.eks. hurtigere levering), som 13% overvejer eller har besluttet at opsige. Samtidig med at danskerne rydder op i deres abonnementer, er måltidskasser det, som flest (16%) overvejer at få, som de ikke har i dag.

Hvordan ser virksomheder på abonnementstjenester?

Danske virksomheder har forsat stor interesse i abonnementsindtægter på trods af en midlertidig afdæmpet efterspørgsel fra forbrugerne.  Adyens undersøgelse viser, at 7 ud af 10 danske virksomheder overvejer at investere i abonnementstjenester i det kommende år. Lidt over hver tredje virksomhed svarer, at de overvejer at udvide deres abonnementstjenester til flere produkter eller ydelser.

”Antallet af abonnementstjenester fortsætter med at stige, men det er vigtigt for virksomhederne at demonstrere, hvilken værdi deres tjeneste tilbyder. De skal fortsætte med at vinde forbrugernes tillid hver måned. Én af årsagerne til, at denne måde at tilbyde tjenester og produkter er blevet succesfuld, er den problemfrie og friktionsløse betaling. Det gør oplevelsen anderledes for forbrugeren, som ellers gentagende gange skal gennemføre betalinger,” fortæller Tobias Lindh, administrerende direktør for Adyen i Norden og Baltikum.

Tobias Lindh uddyber: ”Abonnementsøkonomien er kommet for at blive. Når konkurrencen bliver hårdere end nogensinde, er virksomheder nødt til at optimere selv de mindste detaljer. Abonnementer forbindes for eksempel med friktionsløse betalinger. I praksis betyder det, at de rette betalingsmetoder er tilgængelige ved tilmelding, og at abonnementet kan fortsætte, selvom brugerens kort bliver ugyldigt, ved tokenisering af kortene. Med disse enkle tiltag kan virksomheder minimere omkostningerne ved mislykkede betalinger, reducere friktion med brugerne og mindske risikoen for tab af abonnenter”.

Sådan får virksomheder succes med abonnementstjenester

1. En skræddersyet oplevelse

Mens forbrugerne værdsætter bekvemmeligheden ved e-handel (40%), er skræddersyede oplevelser også vigtige. Abonnementstjenester er en investering, og derfor forventes der belønninger. Forbrugerne sætter pris på personlige tilbud (23%) og bliver mere loyale, hvis oplevelsen skræddersyes til dem(16%).

1. Skab loyalitet

Det kan være svært at skille sig ud og differentiere sig. Forbrugerne oplyser, at god kundeservice øger deres loyalitet over for onlinebutikker (35%), men også personlige rabatter (40%) og nemme afbestillinger og tilbagebetalinger (26%) bidrager til øget loyalitet.

1. Valgfrihed blandt betalingsmuligheder

Der er flere populære måder at betale online på. Forbrugerne foretrækker i høj grad at betale med kreditkort (53%). Samtidig er udvalget af de fortrukne alternativer bredt. Det er også almindeligt at foretrække direkte bankbetaling (28%) og betaling med digital tegnebog (26%).

Om undersøgelsen

I alt har 1.007 danske forbrugere over 18 år besvaret undersøgelsen. Undersøgelsen blev gennemført mellem 3. juni og 19. juni 2024.
I alt har 400 danske virksomheder inden for digital handel deltaget i undersøgelsen. Den blev gennemført mellem 31. maj og 19. juni 2024.

Om Adyen

Adyen (AMS: ADYEN) er den finansielle teknologiplatform, der bruges af mange af verdens førende virksomheder. Ved at tilbyde end-to-end betalinger, datadrevne indsigter og finansielle produkter i én global løsning, hjælper Adyen virksomheder med at nå deres mål hurtigere. Med kontorer over hele verden arbejder Adyen med virksomheder som Spotify, Uber, H&M, Elgiganten og Microsoft. For mere information, besøg Adyen.com.

Gigtpatienter kan nu få tilskud til vaccine mod smertefuld sygdom11.10.2024 07:55:08 CEST | Pressemeddelelse

Personer, der har oplevet sygdommen helvedesild, ved, hvor smertefuld den kan være. For mennesker med leddegigt, som i forvejen kæmper med konstante smerter, kan helvedesild derfor være ekstra invaliderende. Desværre er leddegigtpatienter i højere risiko for at få sygdommen – men nu har denne gruppe mulighed for at få tilskud til vaccination mod helvedesild. Vaccinationsmuligheden er særligt relevant i forbindelse med ”World Arthritis Day” den 12. oktober, der er dedikeret til at skabe opmærksomhed om gigtsygdomme.

Rentenedsættelser vækker renoveringslyst26.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sænkningen af styringsrenten i juni vil sandsynligvis give renoveringsmarkedet et løft. Rentenedsættelser gør nemlig, at danskerne er mere tilbøjelige til at investere i deres hjem. Det viser en ny undersøgelse lavet af YouGov på vegne af det nordiske gulvmærke Pergo. Renoveringslysten ses særligt i forbindelse med at male væggene og indretning af altaner og haver – men også udskiftning af gulve, køkkenlåger og badeværelsesindretning fylder.

Næsten halvdelen af danske forhandlere med ekspansionsplaner retter blikket mod Tyskland4.9.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

En ny undersøgelse, Retailbarometer 2024, fra den globale fintechplatform Adyen afslører, at knap halvdelen af danske forhandlere vælger Tyskland som deres foretrukne marked, når de planlægger at ekspandere til udlandet. Dette gælder for hele 42% af de adspurgte forhandlere, som både er overvejende online eller også har fysiske butikker. Denne udvikling rejser de interessante spørgsmål: Hvad gør Tyskland så attraktivt for danske detailvirksomheder, og hvilke muligheder ligger der for dem i det tyske marked?