MENY giver 500.000 kr. til støtte for danske fødevareproducenter
I en ny indsats for at styrke mindre danske fødevareproducenter, lancerer dagligvarekæden MENY et nyt stipendieprogram på 500.000 kr. Stipendierne er rettet mod producenter, der samarbejder med MENY, og skal fremme innovation, bæredygtighed og vækst.

Tre mindre danske fødevareproducenter kan nu få del i en halv million kroner fra dagligvarekæden MENY.
Stipendierne, der lyder på 250.000 kr, 150.000 kr. og 100.000 kr., gives til tre af de knapt 50 mindre producenter, som har et etableret samarbejde og leverer produkter til MENYs Danske Madskatte. Programmet er et led i MENYs strategiske satsning på at styrke kvaliteten af danske fødevarer under "Danske Madskatte"-initiativet.
Økonomisk støtte til innovation og bæredygtighed
Stipendiet er specifikt designet til at støtte producenter, som ofte har begrænsede ressourcer og arbejder under udfordrende forhold. Ved at tilbyde økonomisk støtte og synlighed håber MENY at styrke leverandørernes evne til at udvikle nye produkter, forbedre deres produktionskapacitet og fremme bæredygtige metoder.
"Vi ønsker at anerkende de mindre leverandører, der spiller en afgørende rolle i at sikre høj kvalitet og diversitet i vores fødevareudbud," siger Anette Christensen, sortimentschef i MENY.
"Ved at tilbyde denne form for støtte, håber vi at bidrage til deres fortsatte vækst og til vores mission om at levere de bedste danske fødevarer til vores kunder, fortsætter hun."
Stipendiets formål og kriterier
Stipendiets formål er at støtte leverandørerne i deres produktudvikling, forbedre deres produktionskapacitet og fremme bæredygtige initiativer, såsom omlægning af produktionsmetoder for at reducere miljøpåvirkningen. MENY ser dette som en investering i leverandørernes succes.
Ansøgere til stipendiet skal opfylde følgende kriterier:
- Leverandørens varer skal være en del af MENYs grundsortiment.
- Produkterne skal være fremstillet med mindst 75% danske råvarer, og leverandøren skal være 100% dansk.
- Leverandørerne skal demonstrere et fokus på innovation, bæredygtighed eller sociale initiativer i deres produktion.
- Større virksomheder med betydelige markedsandele er ikke målgruppen for dette stipendium.
De produkter, der udvikles som en del af stipendieprogrammet, vil blive lanceret i MENYs butikker, hvilket giver leverandørerne en unik mulighed for at præsentere deres varer for et bredt publikum.
En investering i dansk fødevareproduktion
Med dette initiativ ønsker MENY at fremme kvalitet og innovation i den danske fødevarebranche. Stipendiet vil ikke blot hjælpe leverandørerne med at optimere deres produktion, men også give dem en platform til at udvikle og lancere nye produkter, der kan styrke både deres egen forretning og MENYs sortiment.
"I MENY ønsker vi at bidrage aktivt til vækst i den danske fødevaresektor, og ved at støtte danske leverandører på denne måde, gør vi en reel forskel. Vi siger også tak og anerkender deres indsats i det gode samarbejde, vi har haft hidtil" siger Richo Boss, kædedirektør i MENY.
Hvem der modtager stipendierne bliver offentliggjort på MENYs årlige købmandsmøde den 20. november.
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Hård kamp om de unge: Dagrofa tager nye skridt for at hente talenterne15.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Med mere end 112.000 fuldtidsansatte i detailhandlen, er der konstant brug for nye talenter. Årgangene bliver mindre og mange andre brancher kæmper om de samme unge. Derfor skruer Dagrofa op for jagten på talenter med en række tiltag.
Ny undersøgelse: MENY kåres som Danmarks stærkeste dagligvarebrand13.9.2025 07:30:04 CEST | Pressemeddelelse
Efter næsten et årti år med konstante forbedringer, indtager MENY nu førstepladsen, som danskernes stærkeste supermarkedsbrand. MENY skubber dermed Rema 1000 ned fra den trone, som kæden ellers har haft nærmest patent på 9 år i træk.
Skærbæks nye SPAR får lokale kræfter i front12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når dørene senere på året åbner til byens nye SPAR, bliver det med en købmand, der både kender byen og kunderne. Bag supermarkedet står et lokalsamfund med et imponerende sammenhold.
Rekordstor opbakning til inspirationsmessen ’Madscenen - for professionelle’11.9.2025 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 10. september var fødevareleverandøren Dagrofa Foodservice værter for inspirationsmessen ’Madscenen – for professionelle’ i TAP1 i København. Der var i år rekordstor opbakning til arrangementet med over 160 udstillere og 1.700 deltagere.
Dagrofa reagerer på efterspørgsel: Mere end 40 nye varer i eget brand10.9.2025 10:57:54 CEST | Pressemeddelelse
Dagrofa har stigende salg af kædernes egne mærker. Nu kan kunderne møde mere end 40 nye produkter i premium-mærket OMHU.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum