International interesse for dansk gastronomi og turisme skaber vækstmuligheder for hotel- og restaurationsbranchen
Interessen for dansk gastronomi og turisme er stigende, og internationale gæster søger i højere grad mod danske hoteller og restauranter. Det skaber vækst og øget omsætning i branchen, viser en ny analyse. Men selvom fremgangen er tydelig, står branchen ved en skillevej, hvor omstillingsparathed vil være afgørende for fremtidig succes, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En ny analyse af den danske hotel- og restaurationsbranche viser vækst og positive tegn, hvorfor branchen nu runder 81,8 mia. kr. i omsætning. Det svarer til et bidrag på 1-2 procent af det samlede BNP, og understreger, at sundhedstilstanden og udviklingen i branchen udgør en vigtig brik for den samlede danske økonomi.
Derfor er det positivt, at forbrugsmønstret i den danske hotel- og restaurationsbranche indikerer en appetit på at bruge penge på gode oplevelser – både fra danskere og fra internationale gæster.
F.eks. påviser analysen en stigning på 42 procent i brugen af internationale kreditkort fra 2016 til 2023, hvilket harmonerer med, at branchen oplever, at internationale gæster i større grad tilvælger dansk gastronomi og det innovative og kvalitetsbevidste nordiske køkken, når de indlogerer sig i Danmark.
Omstillingsparathed er nøglen til at sikre vækst og en robust branche
Historikken tegner et tydeligt billede af en stærk og omstillingsparat branche, der gentagne gange formår at justere forretningen og koncepterne, når den møder modgang. Danmark sikrer – med en 77 procents stigning – den næststørste vækst i antallet af hotelovernatninger i Norden siden finanskrisen og frem til i dag.
Trods international interesse og lovende fremtidsudsigter skal hoteller og beslutningstagere være opmærksomme på, at væksten primært er koncentreret i Region Hovedstaden, mens de øvrige regioner halter efter.
”Med smertefulde erindringer fra dengang hvor alt kulturliv med ét gik i stå, tror jeg fortsat, at agile og innovative forretningsmodeller besidder nogle fordele. Derfor vil der fortsat være plads til ildsjæle og mindre aktører, som hurtigere kan omstille forretningen,” fortæller Claus Jorch Andersen, brancheleder for hotel- og restaurationsbranchen i Deloitte.
Hotelbranchens omsætning er steget fra 11,6 mia. kr. i 2009 til 21,4 mia. kr. i 2023, hvilket er en stigning på 85 procent. De foreløbige tal for 2024 ser også positive ud. Allerede i juli 2024 rundede branchen 12,3 mia. kr., og overgår dermed den samlede omsætning for hele 2009.
Omsætningen i restaurationsbranchen er ligeledes stigende og endte i 2023 på hele 60,4 mia. kr. Samlet set udgør omsætningen i hotel- og restaurationsbranchen nu hele 81,8 mia. kr., og sætter derfor dybe aftryk i hele Danmarks økonomi og beskæftigelse.
Der mangler hænder til at føre knivene og rydde bordene
Den voksende interesse for dansk gastronomi og turisme skaber derved store potentialer, men for at sikre fortsat fremgang, skal branchen være agil og hurtigt udnytte nye muligheder. Manglen på kvalificeret arbejdskraft tvinger f.eks. restauratører til at tænke kreativt, ofte ved at trække på udenlandsk arbejdskraft, og det kan i længden udfordre branchens vækst.
”Vi er i dialog med mange restauranter, der tager problemet med at finde kvalificeret arbejdskraft meget alvorligt. I sidste ende betyder det jo, at de må holde lukket, hvis ikke de kan bemande tilstrækkeligt i højsæsonerne. Mange stillinger forbliver ubesatte, hvilket kan begrænse branchens vækstpotentiale fremadrettet,” fortæller Claus Jorch Andersen.
Selvom forventningerne for fremtiden er positive både på omsætning og beskæftigelse, betinges succesen af, om branchen formår at omstille sig til de udfordringer, der ligger forude.
Om analysen
Deloittes Hotel- og Restaurationsanalyse tager årligt temperaturen på branchen, dykker ned i de seneste tendenser og kaster et blik mod fremtiden for at se, hvordan branchen rykker sig, og hvad aktørerne kan gøre for at ruste sig til fremtiden.
Analysen baseres på officielle regnskaber trukket ud fra Erhvervsstyrelsens register og suppleres med data indsamlet fra Danmarks Statistik samt nordiske statistikbanke.
Kontakter
Anne Rosa SimonsenPressechef
Tlf:+45 20 63 31 33ansimonsen@deloitte.dkLinks
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
Danskerne er villige til at betale for uafhængighed29.10.2024 06:01:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport, der sætter fokus på globalisering i en æra kendetegnet af geopolitisk uro. Deloitte og Kraka står bag rapporten om dansk økonomi i en ’slowbaliseret’ virkelighed.
Deloitte runder 5 milliarder i omsætning i årsregnskabet3.10.2024 08:09:37 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte fremlægger et solidt årsregnskab og høster gevinsterne af en mere fokuseret og justeret forretning. Samtidig tager rådgivnings- og revisionshuset ambitiøse skridt i relation til livslang læring og øget kundefokus.
Topledere i nordiske lande trækker klima ind i strategien12.9.2024 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse
85 procent af topledere i Norden forventer, at klimaforandringer vil få en betydelig indflydelse på deres virksomheders strategi og drift i de næste tre år. Denne udvikling er markant og ligger væsentligt over det globale gennemsnit, viser ny toplederundersøgelse fra Deloitte.
Virksomheder investerer stort i AI, men bremses af barrierer27.8.2024 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Når virksomheder investerer i kunstig intelligens, er det i over halvdelen af tilfældene med en forventning om øget produktivitet. Men kun 38 procent har kunnet måle en reel produktivitetsstigning. Tiden er inde til at forvente andet – og mere – af AI end større produktivitet, konkluderer Deloitte.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum