DI - Dansk IndustriDI - Dansk Industri

Historisk stor erhvervsdelegation drager til biodiversitetstopmøde i Colombia

Danmark deltager i FN’s biodiversitetskonference (COP16) fra 21. oktober til 1. november 2024 med den største erhvervsdelegation nogensinde. Delegationen, organiseret af Dansk Industri og State of Green i samarbejde med Miljø- og Ligestillingsministeriet samt Udenrigsministeriet, drager til Colombia for at præsentere konkrete løsninger og biodiversitetsindsatser baseret på tæt samarbejde mellem det offentlige og det private.

Som en del af verdens vigtige platform for biodiversitet rejser danske erhvervsorganisationer og 26 virksomheder inden for produktion, finansielle ydelser og konsulenttjenester til COP16 i Colombia for at deltage i diskussioner og præsentere initiativer, der kan fremme nye partnerskaber med globale aktører i kampen for bevarelse af økosystemer og bæredygtig udnyttelse af biologiske ressourcer.

Dansk Industri og State of Green organiserer delegationen i tæt samarbejde med Miljø- og Ligestillingsministeriet, Udenrigsministeriet og Danmarks ambassade i Colombia. Miljø- og Ligestillingsminister Magnus Heunicke deltager i de afsluttende forhandlinger under COP16, som finder sted i Cali, Colombia. Colombia er kendt for at være blandt lande med den rigeste biodiversitet i verden.

Største danske aftryk til en biodiversitets-COP

Spændet og mængden af deltagere fra det private erhvervsliv afspejler det øgede biodiversitetsfokus samt danske virksomheders aktive involvering i den globale kampfor biodiversitet. Delegationen, der omfatter produktionsvirksomheder, finansielle virksomheder, konsulentvirksomheder, NGO'er og erhvervsorganisationer, er den største erhvervsdelegation nogensinde til en biodiversitets-COP.

“Danske virksomheder og finansielle institutioner er dedikerede til at levere gennem forretningsmodeller og samarbejde på globalt plan. Ingen virksomhed og intet land kan løse udfordringerne alene. Samarbejde mellem virksomheder og regeringer er derfor afgørende. Jeg er stolt over at se så mange virksomheder og organisationer gå sammen om at ændre kursen for biodiversitet og samfund,” siger Karin Klitgaard, direktør i Dansk Industri.

Danmark har en lang tradition for at løse miljø- og klimaudfordringer gennem samarbejde mellem offentlige og private aktører. Her fremstår både regeringens 14 klimapartnerskaber og senest det danske Biodiversitetspartnerskab som eksempler på Danmarks tilgang til konkret handling gennem  inddragelse af industrien. Denne model vil den danske delegation fremhæve på COP16 som en effektiv metode til at fremme biodiversitetsindsatsen globalt:

Danmarks erfaringer med offentligt-private partnerskaber har vist, at når vi forener regeringens, erhvervslivets og civilsamfundets styrker, kan vi håndtere komplekse udfordringer. Ved COP16 sigter vi mod at vise, hvordan denne samarbejdsmodel kan bidrage positivt til den globale biodiversitetsindsats og skabe meningsfuld forandring, der gavner både naturen og samfundet," siger Finn Mortensen, direktør i State of Green.

COP16: En essentiel platform for den globale indsats for biodiversitet

Verden står over for et hidtil uset tab af biodiversitet, hvilket truer økosystemer, der leverer vitale tjenester som fødevarer, rent vand og klimaregulering. Det hurtige tab af biodiversitet, drevet af ødelæggelse af levesteder, klimaændringer og overudnyttelse, udgør en betydelig risiko for både naturen og den globale økonomi.

COP16 er derfor et vigtigt samlingspunkt, hvor regeringer, virksomheder og civilsamfund verden over kan koordinere indsatsen for at standse tabet af biodiversitet og fremme bæredygtig brug af naturressourcer. Dette års biodiversitetstopmøde er specielt vigtigt, da det følger op på Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework . Aftalen blev vedtaget på COP15 i 2023 og forpligter 195 lande til en række mål, heriblandt genopretning af økosystemer, finansiering og bevarelse af biodiversitet, reduceret forurening samt beskyttelse af 30% af planetens areal.

Om FN's Biodiversitetskonference (COP16)

• COP16 henviser til den 16. partskonference under The Convention on Biological Diversity (CBD). Konferencen samler regeringer, civilsamfund og andre interessenter for at drøfte og beslutte handlinger, der beskytter og sikrer en bæredygtig brug af biodiversitet.
  • Konferencen finder sted i 2024 i Cali, Colombia, og vil bestå af en blå zone for FN-delegationer og forhandlinger samt en grøn zone med plads til akademiske arrangementer, udstillinger og kulturelle aktiviteter.
    COP16 vil fokusere på vigtige spørgsmål som bevarelse af økosystemer, bæredygtig udnyttelse af biologiske ressourcer og fair fordeling af fordele ved brug af genetiske ressourcer.
  • Hovedtemaet for COP16 er "Peace with nature", som fremhæver det nødvendige samspil mellem samfund og naturen, samt behovet for bæredygtig forvaltning af naturressourcer.
    Konferencen vil fortsætte arbejdet med målene i Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework, som har til formål at vende biodiversitetstab og sikre bæredygtig udnyttelse af naturressourcer.
  • I alt 196 lande er en del af Konventionen om Biologisk Mangfoldighed, og der forventes omkring 12.000 deltagere til COP16, herunder regeringsrepræsentanter, NGO'er, forskere, oprindelige folk og aktører fra den private sektor.
  • Bekræftede deltagere inkluderer António Guterres, FN's Generalsekretær, og Audrey Azoulay, UNESCO's Generaldirektør, samt 10 statsoverhoveder, 4 vicepræsidenter, 6 udenrigsministre og 110 ministre med ansvar for biodiversitetsporteføljer.

Om den danske delegation til COP16

• Den danske delegation omfatter udover de private aktører en række NGOer og civilsamfundsorganisationer:
    • Alfa Development, BSR, cBrain, Circle, Clean – the Water and Environmental Cluster, , CO2 Brains, Landbrug & Fødevarer, Dansk Kulturinstitut (Brasilien), Dansk Standard, Dansk Ungdoms Fællesråd, Danske Bank, DHI A/S, DUF, EY, Finans Danmark, Forests of the World, IPBES Danmark, Museum for FN – UN Live, M&G, Nordea Asset Management, Novonesis, Ocean Institute, Pandora, PensionDanmark, Planetary Responsibility Foundation (PRF), PKA, Rambøll, Slow A/S, UN Global Compact Network Denmark, UNESCO Nationalkommissionen for Danmark, Urban Agenda, World Climate Foundation, Verdensnaturfonden (WWF Danmark) og Ørsted.
    • Delegationen inkluderer også repræsentanter fra Færøernes Miljøagentur, Grønlands Selvstyre, Danmarks Ambassade i Colombia, Folketinget og Miljøministeriet.
  • Af nævneværdige events inkluderer en paneldiskussion den 26. oktober, arrangeret af Dansk Industri og WWF, som vil undersøge, hvordan Danmarks offentligt-private model kan accelerere biodiversitetsindsatsen både lokalt og globalt. Desuden afholder World Climate Foundation sit World Biodiversity Summit, hvor globale ledere fra regeringer, erhvervsliv, finanssektoren og civilsamfund mødes for at drøfte genoprettelsen af biodiversitet.
  • Danmark drager bl.a. til COP16 for at fremvise konkrete løsninger og præsentere den danske tilgang til biodiversitetsindsatsen baseret på tæt samarbejde mellem det offentlige og det private. Det danske biodiversitetspartnerskab er et godt eksempel på denne tilgang. Partnerskabet er stiftet og faciliteret af Miljøministeriet og inkluderer 22 partnere, heriblandt erhvervsorganisationer, NGO’er og uddannelsesinstitutioner. Under Folkemødet 2024 præsenterede partnerskabet en række konkrete anbefalinger til, hvordan virksomheder, finansielle aktører og offentlige aktører kan arbejde med biodiversitet.

Læs mere om den danske delegation til COP16

Om arrangørerne af den danske delegation

• Miljø- og Ligestillingsministeriet: Repræsenterer Danmark ved de internationale forhandlinger som ansvarlig myndighed for Danmarks miljøpolitik og bæredygtighed.
  • Udenrigsministeriet: Håndterer Danmarks internationale relationer, herunder udenrigspolitik, handel og miljøsamarbejde.
  • Dansk Industri: Danmarks største erhvervsorganisation, der repræsenterer danske virksomheder og arbejder for bæredygtig vækst.
  • State of Green: Et offentligt-privat partnerskab, der forbinder internationale interessenter med danske grønne løsninger og støtter den globale overgang til en bæredygtig, lavemissionsøkonomi.