Byg underjordisk cykelparkering i verdensklasse på ny metrolinje
Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, siger Cyklistforbundet i anledning af en høring om en ny metrolinje i København. Forbundet mener, man nu har chancen for at bygge cykelparkering i den absolutte verdenselite.
Der skal bygges endnu en metrolinje i Hovedstadsområdet. M5 skal den nye linje hedde, som skal køre som en ringbane fra Østerport over Lynetteholmen, Amager, København H. og evt. videre til Rigshospitalet.
Den nye linje er i høring, og Cyklistforbundet mener i sit høringssvar, det er vigtigt, at man ikke gentager fortidens synder og glemmer cyklen.
”Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, hvor cykelparkering på en del stationer ikke har optimal tilgængelighed,” siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag. Cyklistforbundet ønsker blandt andet, at der bliver etableret en langt bedre parkering ved stationer og især ved Hovedbanegården i København.
”Det er særlig vigtigt, at cykelparkeringen på de nye stationer bliver i den absolutte verdenselite. Vi ved fra succesfulde stationer i Danmark - og især også Holland - at det er muligt at få tusindvis af cyklister til at benytte cykelparkering, hvis den er placeret meget tæt på perronerne, er overdækket, føles sikker at opholde sig i og er nem at overskue. Og ved Hovedbanen er det virkelig tiltrængt med langt bedre cykelparkering. Vi anbefaler på det kraftigste, at man i forbindelse med M5-linjen på Hovedbanegården etablerer underjordisk cykelparkering med så direkte adgang til både metro- og togperronerne som overhovedet muligt,” siger Kenneth Øhrberg Krag og uddyber:
”Vi mener, Metroselskabet, Banedanmark, DSB og Københavns Kommune skal indgå i et samarbejde – med seriøs finansiering og gerne statslig forankring – om at udstyre netop den her vigtige station med et underjordisk cykelparkeringsanlæg med adgang fra så mange sider af banegården som muligt.”
Ifølge Cyklistforbundet er et hovedprincip for cykelparkering altid, at parkeringen skal placeres inden metronedgangen, og ikke efter, så cyklisterne ikke skal gå en omvej for at komme til metroen.
Cyklistforbundet ønsker også, at det bliver nemmere at tage cyklen med i Metroen, end det er på de gamle linjer.
”Vi kan desværre ikke lave om på de nuværende linjers kapacitet, men det er rettidig omhu, at give bedre og nemmere mulighed for at tage cyklen med fremover,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Læs hele høringssvaret her:
https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil-vi/horingssvar/cykelparkering-ved-metrolinje-5
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder
Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Tidligere stadsarkitekt: Bilerne i byen kommer hurtigere frem ved lavere hastighed8.10.2024 10:22:07 CEST | Pressemeddelelse
Camilla van Deurs er både ulykkesoffer og som tidligere stadsarkitekt i København ekspert i bytrafik. Man bør generelt sætte farten ned i byerne, og bilerne kommer faktisk hurtigere frem ved lavere hastigheder, siger hun til magasinet CYKLISTER.
95.000 skolebørn cyklede om kap7.10.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
(OBS: Regionale/lokale tal, se i bunden) I fjorten dage i september har over 95.000 elever i danske skoler cyklet om kap i Cyklistforbundets årlige kampagne, Alle Børn Cykler. Én klasse på Nim Skole i Jylland var ekstra dygtige og heldige, de vandt nemlig hovedpræmien, som er cykler til hele klassen.
Finanslovsforslaget gemmer på en kæmpe sejr for cyklister5.9.2024 11:33:08 CEST | Pressemeddelelse
Det er en kæmpe sejr, når regeringen i sit finanslovsforslag ønsker at fjerne politiets vetoret på bl.a. hastighedsnedsættelser. Sådan lyder det fra Cyklistforbundet, der gennem flere år kæmpet for kommunernes muligheder for selvstændigt at afgøre hastighedsgrænser i byerne.
Cyklistforbundet og DI efterlyser cykelvenlige skatteregler i regeringens finanslovsforslag30.8.2024 11:03:25 CEST | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet kalder det sammen med DI rigtig ærgerligt, at regeringen ikke har prioriteret en bruttolønsordning for cykler i sit finanslovsforslag. De to organisationer efterlyser cykelvenlige skatteregler, der er en nem og billig løftestang for styrket folkesundhed og reducerer trængsel på vejene.
Festlig cykelparade i Kolding sendte 21 cyklister med cerebral parese afsted mod Paris21.8.2024 17:13:47 CEST | Pressemeddelelse
21 cykelryttere med cerebral parese blev onsdag d. 21. august sendt afsted fra Kolding med et brag af en cykelparade. Nu venter en krævende cykeltur, inden de om en uge når frem til Paris og åbningen af de Paralympiske Lege.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum