Byg underjordisk cykelparkering i verdensklasse på ny metrolinje
Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, siger Cyklistforbundet i anledning af en høring om en ny metrolinje i København. Forbundet mener, man nu har chancen for at bygge cykelparkering i den absolutte verdenselite.

Der skal bygges endnu en metrolinje i Hovedstadsområdet. M5 skal den nye linje hedde, som skal køre som en ringbane fra Østerport over Lynetteholmen, Amager, København H. og evt. videre til Rigshospitalet.
Den nye linje er i høring, og Cyklistforbundet mener i sit høringssvar, det er vigtigt, at man ikke gentager fortidens synder og glemmer cyklen.
”Det er vigtigt at lære af fejlene begået på de nuværende metrolinjer, hvor cykelparkering på en del stationer ikke har optimal tilgængelighed,” siger Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag. Cyklistforbundet ønsker blandt andet, at der bliver etableret en langt bedre parkering ved stationer og især ved Hovedbanegården i København.
”Det er særlig vigtigt, at cykelparkeringen på de nye stationer bliver i den absolutte verdenselite. Vi ved fra succesfulde stationer i Danmark - og især også Holland - at det er muligt at få tusindvis af cyklister til at benytte cykelparkering, hvis den er placeret meget tæt på perronerne, er overdækket, føles sikker at opholde sig i og er nem at overskue. Og ved Hovedbanen er det virkelig tiltrængt med langt bedre cykelparkering. Vi anbefaler på det kraftigste, at man i forbindelse med M5-linjen på Hovedbanegården etablerer underjordisk cykelparkering med så direkte adgang til både metro- og togperronerne som overhovedet muligt,” siger Kenneth Øhrberg Krag og uddyber:
”Vi mener, Metroselskabet, Banedanmark, DSB og Københavns Kommune skal indgå i et samarbejde – med seriøs finansiering og gerne statslig forankring – om at udstyre netop den her vigtige station med et underjordisk cykelparkeringsanlæg med adgang fra så mange sider af banegården som muligt.”
Ifølge Cyklistforbundet er et hovedprincip for cykelparkering altid, at parkeringen skal placeres inden metronedgangen, og ikke efter, så cyklisterne ikke skal gå en omvej for at komme til metroen.
Cyklistforbundet ønsker også, at det bliver nemmere at tage cyklen med i Metroen, end det er på de gamle linjer.
”Vi kan desværre ikke lave om på de nuværende linjers kapacitet, men det er rettidig omhu, at give bedre og nemmere mulighed for at tage cyklen med fremover,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Læs hele høringssvaret her:
https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil-vi/horingssvar/cykelparkering-ved-metrolinje-5
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkBilleder

Links
Følg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Derfor punkterer du oftest i regnvejr27.3.2025 15:55:04 CET | Pressemeddelelse
Bliv klogere på, hvorfor vådt føre øger risikoen for at få en punktering, en risiko som faktisk har sine rødder tilbage til dinosaurernes tid.
Cyklistforbundet og DSB indgår strategisk partnerskab24.3.2025 06:15:00 CET | Pressemeddelelse
Nyt samarbejde mellem Cyklistforbundet og DSB skal gøre kombinationen cykel og tog så attraktiv som muligt.
Frivillige cykellegekorps skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre20.3.2025 15:01:52 CET | Pressemeddelelse
Med 3,5 mio. kr. i støtte fra Nordea-fonden er Cyklistforbundet klar til at etablere frivillige cykellegekorps i 15-20 udvalgte byer rundt omkring i Danmark. Indsatsen skal hjælpe børn til at blive mere cykelsikre gennem cykelleg. Tilbuddet bliver gratis for daginstitutioner og skoler.
Kampagne skal få flere unge til at vælge cyklen til gymnasiet27.2.2025 15:08:14 CET | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet og de fem regioners kampagne, Fælles-Tour, opfordrer unge til at vælge cyklen frem for bilen til gymnasiet. Kampagnen løber fra 24. marts til 6. april 2025 og tilbyder præmier som elcykler og koncertbilletter. Målet er at vende den stigende biltrend blandt unge.
1960erne har ringet – de vil have deres by- og trafikpolitik tilbage29.1.2025 10:42:47 CET | Pressemeddelelse
Cyklistforbundet lægger ikke fingrene imellem i sin kritik af et nyt lovforslag fra transportministeren om trafik i byerne. Kritikken står i et høringssvar fra forbundet til forslaget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum