Stigende interesse for boligkøb i tre ud af fire af landets kommuner

Danskernes interesse for at købe ejerbolig stiger i tre ud af fire kommuner. I årets tredje kvartal blev der givet 13 pct. flere lån til boligkøb end samme kvartal sidste år. Det viser de seneste tal fra Finans Danmark.

I løbet af årets tredje kvartal optog danskerne knap 13.700 realkreditlån til køb af ejerbolig. Det er en stigning på 13 pct. i forhold til 3.kvartal 2023. Siden årets første kvartal er antallet af optaget lån til boligkøb steget med 63 pct.

”Sommeren er normalt højsæson for boligmarkedet. Vi oplever typisk, at interessen for boligkøb stiger i løbet af året og topper i starten af sommeren. I år har vi dog set, at interessen for boligkøb er fortsat ind i tredje kvartal. Denne stigende interesse kan delvist tilskrives den økonomiske udvikling, vi har set på det seneste,” siger Peter Jayaswal, direktør for Realkredit og ejendomsfinansiering i Finans Danmark.

Fremgang i tre ud af fire af landets kommuner

I årets tredje kvartal blev der i 73 af landets 98 kommuner optaget flere lån til køb af ejerbolig end i samme kvartal sidste år. Lejre er den kommune, hvor stigningen har været størst siden tredje kvartal 2023. Her var der næsten dobbelt så mange, der fik et lån til køb af bolig. Modsat oplevede Tårnby det største fald. Her var der 31 pct. færre, som optog et lån til boligkøb sammenlignet med forrige år.

”Vi har set en stigende interesse for boligkøb i tre ud af fire kommuner i forhold til tredje kvartal 2023. Det sker på trods af, at vi har set stigende udbudspriser mange steder i landet,” siger Peter Jayaswal, og fortsætter:

”Den stigende interesse, på trods af de stigende udbudspriser, kan blandt andet forklares ved, at det går godt for den danske økonomi. De seneste økonomiske rapporter viser, at Danmark er i en højkonjunktur, og vi har et stærkt arbejdsmarked. Inflationen er afdæmpet, og renten er faldet. Og når det går godt for den danske økonomi, går det oftest også godt for de danske familier. Mange af de danske familier har på det seneste fået flere penge mellem hænderne og dermed også en større mulighed for at købe deres næste drømmebolig,” siger Peter Jayaswal.

Læs hele nyheden og hent statistik