Danmarks Jægerforbund

Finansloven vil sløjfe tilskud til åndehuller for vildt og truede dyr

Danmarks Jægerforbund tager kraftigt afstand fra Finansministeriets planer om at sløjfe både den 70 år gamle Plant for vildtet ordning og Tilskudsordningen til etablering af mindre vådområder. Begge ordninger, der finansieres gennem jagttegnsmidlerne, er blevet brugt flittigt af jægere, og de har i årtier skabt hårdt tiltrængte åndehuller for både vildt og truede arter som Hasselmus og Birkemus.

Tilskudsordningen Plant for vildtet er igennem 70 år blevet brugt af jægere til at plante træer og buske i det åbne land til gavn for vildtet. Remiser, krat og levende hegn som er blevet skabt med støtteordningen, har skabt uundværlige levesteder for vildt, insekter og andre dyr i et landbrugslandskab, som i høj grad trænger til denne håndsrækning. Plant for vildtet består af både den ordinære tilskudsordning, samt to ordninger målrettet vores mest truede pattedyr Hasselmus og Birkemus. Økonomisk er der ikke meget belæg for at stoppe Plant for vildtet. 1 million kroner om året koster ordningen staten.

Tilskudsordningen til etablering af mindre vådområder står også til at stoppe. Ordningen yder 17.000 kr. i støtte pr. projekt og skal støtte etablering af små søer og vandhuller. Vand er med til at bringe mere liv til et område. Det gælder både planter, insekter, padder, krybdyr, fugle og pattedyr. Vådområder giver desuden mere variation i landskabet og dermed flere levesteder og mere føde til vildtet. Tilskudsordningen har eksisteret siden 2003, og der er med denne tilskudsordning etableret ca. 180 små søer og vandhuller om året. I alt er der skabt knap 3000 mindre vådområder med ordningen, der, ligesom Plant for vildtet ordningen, finansieres den gennem jagttegnsmidlerne, hvilket gør det endnu mere uforståeligt, at ordningen skal stoppe.

Danmarks Jægerforbund opfordrer på det kraftigste til, at de ansvarlige politikere dropper planerne om at sløjfe disse ordninger. Både fordi de har afgørende betydning for skabelsen af levesteder for vildt, padder, krybdyr og insekter i et ellers udpint landskab, fordi de ikke udgør en væsentlig udgift for staten og simpelthen fordi det er de billigste tilbageværende ordninger til skabelse af nye levesteder for vildt, insekter og planter.

”Finansloven er endnu ikke vedtaget eller færdigforhandlet, så vi vil gøre vores yderste og kæmpe til det sidste for, at de to ordninger kan fortsætte”, siger Formand for Danmarks Jægerforbund, Claus Lind Christensen.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Jægerforbund

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Jægerforbund