Samarbejdet mellem virksomheder og skoler er i top på Lolland-Falster

Erhvervspraktik og klassebesøg hos lokale virksomheder er allerede en del af skoleskemaet på mange skoler på Lolland-Falster. Det er en god start, når alle elever i enten 7., 8. eller 9. klasse fra næste år skal i en uges erhvervspraktik, men der er brug for at udpege en erhvervsplaymaker til at stå for den store opgave, lyder opfordringen fra DI Lolland-Falster.

- Lolland og Guldborgsund kommuner er blandt de 15 kommuner i hele Danmark, som har den største andel af virksomheder, der samarbejder med lokale skoler. Her har Lolland og Guldborgsund gjort en stor indsats, som vil komme dem til gode, når de skal i gang med at finde meningsfuld erhvervspraktik til alle elever i enten 7., 8. eller 9. klasse, siger Jakob Søndergaard Nielsen, bestyrelsesleder for DI Lolland-Falster.

I Lolland Kommune samarbejder skolerne med 72 procent af de lokale virksomheder. I Guldborgsund er det 70 procent af virksomhederne, som de lokale skoler har kontakt til. Lolland og Guldborgsund er dermed blandt de 15 kommuner i hele Danmark, som har den største andel af virksomheder, der samarbejder med de lokale skoler.

Det viser en spørgeskemaundersøgelse fra Dansk Industri blandt mere end 7.500 virksomheder i hele landet.

- Den gode kontakt, som allerede er etableret mellem skoler og virksomheder, vil i høj grad komme skolerne til gode, når de allerede fra næste skoleår skal finde meningsfuld erhvervspraktik til alle eleverne i udskolingen. Der er mange af vores virksomheder her på Lolland-Falster, som meget gerne vil vise deres arbejdsplads og fag til erhvervspraktikanter, siger bestyrelsesleder i DI Lolland-Falster, Jakob Søndergaard Nielsen.

Målet er at tilbyde erhvervspraktik til cirka 50.000 elever allerede fra næste skoleår, når det bliver et lovkrav, at skolerne i højere grad bruger virksomhederne i lokalområdet i undervisningen, og at alle folkeskoleelever kommer i en uges erhvervspraktik i løbet af enten 7., 8. eller 9. klasse. På Lolland-Falster er der i øjeblikket cirka 2.200 elever i netop udskolingen. Det betyder, at der hvert år i gennemsnit vil være omkring 700 skoleelever, der skal findes en praktikplads til.  Derudover kommer elever fra fri- og privatskoler.

- Det er ikke en opgave, som man løser fra den ene uge til den anden. Det kræver planlægning og god kontakt til de virksomheder, hvor eleverne skal i praktik. Virksomhederne skal i god tid vide, både hvad der forventes af dem, og hvornår de skal være klar til at modtage erhvervspraktikanter såvel som skoleklasser. Den daglige produktion kan jo ikke bare stoppes, fordi de skal gøre klar til erhvervspraktikanter i morgen, forklarer bestyrelsesleder Jakob Søndergaard Nielsen og uddyber:

- Derfor kan jeg kun anbefale både Lolland og Guldborgsund kommuner at udpege en erhvervsplaymaker. En person, som kan skabe overblik over praktikpladserne og sørge for, at det bliver en god oplevelse for både eleverne og virksomhederne. I Dansk Industri har vi lavet en guide til netop samarbejdet mellem skoler og virksomheder. Jeg håber, at skoler og kommuner vil bruge de gode råd.

I hele Region Sjælland er der stor forskel på, i hvor høj grad skolerne bruger de lokale virksomheder i undervisningen. I f.eks. Ringsted samarbejder skolerne kun med 36 procent af de lokale virksomheder. I Greve ligger tallet på 40 procent.

- Her er Lolland og Guldborgsund kommuner jo meget længere fremme med den opgave. Det er også min klare oplevelse, at vores skoler i orienterer sig mod de mange arbejdspladser og uddannelser vi har i lokalområdet, og at de gerne bruger dem i undervisningen. Det er også med til at vække interessen for erhvervsuddannelserne på blandt andet CELF, siger bestyrelsesleder for DI Lolland-Falster Jakob Søndergaard Nielsen.

Bestyrelsesleder for DI Lolland-Falster Jakob Søndergaard Nielsen, telefon 30 47 00 67
Regional konsulent for DI Lolland-Falster Lars Magnus Lund Christensen, telefon 41 27 28 38
DI's Pressecenter, telefon 33 77 45 00

Links