Danmark og Norge driver skandinavisk elbilvækst

I september måned viste Norge en kraftig vækst i bilsalget, mens Sverige fortsat oplevede en nedgang. I Danmark var der en positiv udvikling i elandelen, mens personbilsalget generelt lå stabilt sammenlignet med sidste år.

September var en stabil måned for bilsalget i Danmark, hvor personbilsalget steg med 4,6 procent sammenlignet med samme måned sidste år. Norge oplevede en betydelig fremgang med en vækst på 25,4 procent, mens Sverige fortsat har udfordringer med et fald i personbilsalget på 9,7 procent.

"Bilsalget i Danmark viser en stabil udvikling, og vi ser en fortsat stærk interesse for nye biler. Det er glædeligt, at der stadig er aktivitet på markedet, og vi ser frem til at følge slutspurten resten af året," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Elbilerne fortsætter med at vinde frem i det danske personbilsalg, og udviklingen i september var ingen undtagelse. Hele 57,2 procent af de nyregistrerede biler i Danmark var elbiler, hvilket er en stigning på 14,5 procentpoint i forhold til september sidste år. Dette gør Danmark til det land med den højeste procentvise stigning i Skandinavien. Norge fastholder sin førerposition inden for elbilsalget, hvor 96,4 procent af de nye personbiler var elbiler i september, en stigning på 9,4 procentpoint. I Sverige var elbilandelen stabil med en mindre stigning på 0,1 procentpoint til 45,2 procent sammenlignet med sidste år.

"Den grønne omstilling kræver fortsat politisk opbakning for at sikre fremdrift i elbilsalget. I Norge har stærke incitamenter gjort elbiler til den klare favorit, mens markedet i Sverige stadig er udfordret efter at have sluppet deres incitamentsstruktur for tidligt. I Danmark ser vi heldigvis en fortsat positiv udvikling, men det er afgørende, at politikerne holder fast i langsigtede løsninger, så vi kan fortsætte den gode og grønne fremgang," siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Mobility Denmark udsender hver måned en pressemeddelelse om det skandinaviske bilsalg baseret på data fra bilstatistik.dk.

FAKTA

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.

Videregivelse af pressemeddelelsens indhold:

Videregivelse af tal og data fra pressemeddelelsen må kun finde sted med kildehenvisning til:

Danske data: Bilstatistik.dk

Svenske data: Bilstatistik.se

Norske data: OFV.no

Metode

Bilstatistik.dk, OFVStatistikkk.no og Bilstatistik.se, optræder campere altid i en selvstændig kategori, hvorfor de ikke indgår i opgørelsen af registreringstal for person- og varebiler, uanset hvordan de måtte være registreret hos de nationale myndigheder. Dette drejer sig om 1.618 enheder i Norge, 2.537 enheder i Sverige og 1.101 enheder i Danmark for hele 2023. Disse tal kan leveres udspecificeret på f.eks. producentnavnet for camper-opbygningen ved henvendelse til Bilstatistik.se

Enheder der i sit land er registeret som enten vare- eller lastbil og har en totalvægt op til 3.500 kg indgår i statistikken som varebiler, mens enheder med en totalvægt over 3500 kg indgår som lastbiler.