Ukraine House in Denmark

Premiere på dansk-ukrainsk musikdokumentar VITA–VOICES OF LIFE AND VICTORY

Filmen fortæller historien om den prominente ukrainske komponist Victoria Vita Poleva, som flygtede fra sit hjem iKyiv under de første dage af den russiske invasion. Ligesom de andre ukrainske kvindelige musikere, som manmøder i filmen, forsøger hun at genfinde sig selv i en svær tid og bevare den kreative tilværelse langt vækhjemmefra.

Torsdag d. 24. oktober kl. 16:30 - Palads Biograf i København

Musikernes beretninger og komponistens budskaber forstærkes af voldsomme krigsbilleder fra Ukraine. De simple, men stærke toner forbinder kvindernes historier og bliver dokumentarens omdrejningspunkt.

Filmoptagelserne finder sted på Vemmetofte Kloster - et historisk tilholdssted for kvinder i Danmark gennem 300 år. Her samles kvinderne for at fordybe sig i Victoria Vita Polevas smukke musikalske univers, få et pusterum fra krigen og takke de lokale for deres gæstfrihed med en koncert.

De ømfindtlige og levende beretninger, filmet af den anerkendte danske dokumentarist Torben Skjødt Jensen, kan ikke efterlade seeren uden refleksioner. Ghita Beckendorffs dynamiske klipning af filmen, kombineret med de skarpe sort-hvide billeder af fotograf Jan Grarup viser kontrasten mellem krigens grusomheder i Ukraine og stilhedens skønhed i den danske provins.

Hvilken skæbne venter de ukrainske kvinder i eksil? Hvad kommer til at ske med liv og karrierer for komponisten Victoria Vita Poleva, sopranen Mariana Golovko-Danchenko, cellisten Zhanna Marchinska og mange andre udøvende kunstnere? Hvornår ophører den tvungne adskillelse fra fædrelandet? Hvornår stopper denne blodige krig?

Ønsket om at besvare disse spørgsmål har fået den danske koncertpianist med ukrainske rødder Elisabeth Holmegaard Nielsen til at sætte sin karriere på pause. I stedet har hun dedikeret sig til at producere filmen "Vita" i samarbejde med foreningen Nielsen Saloner, som i mange år har støttet ukrainsk kultur i Danmark.

Filmens musikere, producer og instruktør vil være med til premieren, der finder sted
Torsdag d. 24. oktober 2024 kl. 16:30 i Palads Biograf, Sal 4, Axeltorv 9, 1609 København V.
Premieren bliver mulig takket være Nordisk Film Biografer, Dansk Kapelmesterforening, Ukraine House, Nielsen Saloner og Den Ukrainske Ambassade i Danmark. Nataliya Popovych, formand for Ukraine House, vil hoste begivenheden.

Intimkoncert med musik af Victoria Vita Poleva og artist talk finder sted næste dag,
Fredag d. 25. oktober kl. 17:00 i Ukraine House: Gammel Dok, Strandgade 27B, 1401 København K.

Stor tak til: Statens Kunstfond, Vemmetofte Klosters Fond, Wistifonden, Kvindernes Bygnings Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Ege Fonden, Grete og Sigurd Pedersens Fond, Jorck’s Fond, Hoffmann og Husmans Fond og Dansk Musiker Forbund

Andre sprog

Følg pressemeddelelser fra Ukraine House in Denmark

Flere pressemeddelelser fra Ukraine House in Denmark

The acclaimed musical project “Pyrih i Batih” is set to deliver a groundbreaking performance in Copenhagen on August 23, marking Ukraine’s Independence Day.20.8.2024 09:51:59 CEST | Pressemeddelelse

The Ukraine House in Denmark is proud to present a captivating performance by Pyrih i Batih, a musical project that breathes new life into Ukrainian poetry. On August 23, 2024, as part of the celebration marking the 33rd anniversary of Ukraine's restored independence, Pyrih i Batih will provide a live musical accompaniment to Olexandr Dovzhenko's classic silent film "The Earth" (1930). The event is taking place as part of the opening of the “Heart of the Earth” exhibition. The event will take place at Vor Frelsers Kirke, Sankt Annæ Gade 29, Copenhagen, starting at 17:00.

Ukraine House in Denmark åbner sammen med Mystetskyi Arsenal udstillingen “Heart of Earth” (Jordens hjerte) i København: En refleksion over Ukraines rolle i den globale (fødevare-)sikkerhed15.8.2024 08:09:11 CEST | Pressemeddelelse

Den længe ventede “Heart of Earth”-udstilling, et af Ukraines mest betydningsfulde kulturprojekter fra krigens tid, vil åbne i Ukraine House in Denmark i København den 23. august i forbindelse med fejringen af det 33. år for Ukraines uafhængighed. Udstillingen er kurateret af det anerkendte Mystetskyi Arsenal (Kyiv, Ukraine) og indeholder 17 ukrainske kunstneres refleksioner over deres nations dybt rodfæstede forbindelse til deres land og jord. Gennem deres værker udforsker kunstnerne deres hjemsted, som er et afgørende kornkammer for hele kontinenter på grund af den livsvigtige mad, det producerer. Udstillingen viser og formidler, hvordan mad, ligesom gas og olie, stammer fra jorden og kan bruges som et stærkt våben.

Ukraine House in Denmark Together with Mystetskyi Arsenal Open 'Heart of Earth' Exhibition in Copenhagen: A Reflection on Ukraine's Role in Global (Food) Security14.8.2024 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse

The highly anticipated ‘Heart of Earth’ exhibition, one of Ukraine’s most significant wartime cultural projects, will be unveiled in Copenhagen, Ukraine House in Denmark, on August 23 in the context of 33rd Ukraine’s Independence celebrations. Curated by the esteemed Mystetskyi Arsenal (Kyiv, Ukraine), this exhibition showcases the profound reflections of 17 Ukrainian artists on their nation's deep-rooted connection to its land. Through their works, the artists explore their home as a crucial granary for entire continents due to the vital food it produces. The exhibition reveals how, much like gas and oil, food originates from the earth and can be used as a powerful weapon.