Flere og flere klager: Billetformidlere sætter rejsende i knibe
Hver tredje dansker har købt flybilletter gennem en billetformidler, men man skal være klar over, at det kan skabe store problemer, hvis noget galt på rejsen. Sådan lyder det fra Trafikstyrelsen. Samtidig ser Gjensidige og Gouda Rejseforsikring en stigende tendens i antallet af klager, der involverer billetformidlere.elon
Mulighederne er mange, og priserne kan være meget forskellige. Det kræver grundig research for danskere, der skal booke flybilletter til ferien, hvis man vil sikre sig de bedst mulige billetter, når det kommer til pris og komfort.
Det har billetformidlere gjort utroligt nemt for forbrugerne. Så længe der ikke går noget galt på rejsen. Data fra Trafikstyrelsen viser nemlig, at i 28 procent af de klager de har modtaget over flyselskaber i 2024, er billetterne købt gennem en bookingportal eller rejsebureauer.
Det kan som forbruger være besværligt at gennemskue, hvordan man er stillet, når man vil klage, og man har købt sin billet via en billetformidler. Der er dog gode råd at hente, når drømmeferien skal bestilles, lyder det fra Line Elikofer, der er kontorchef i Trafikstyrelsen:
”Rent juridisk står man bedst, hvis man booker direkte gennem ét flyselskab, og at man laver én samlet booking, uanset om rejsen har flere etaper. Ellers risikerer man, at der ikke er mulighed for erstatning i forbindelse med forsinkelse eller aflysning,” siger Line Elikofer og uddyber:
”For eksempel er man som udgangspunkt selv ansvarlig, hvis man bestiller igennem en bookingportal, og mellemlandinger undervejs betyder, at man misser det næste fly.”
Hver tredje har købt rejse gennem billetformidler
I en ny undersøgelse, som er lavet af YouGov for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, svarer hver tredje dansker, der har rejst til udlandet inden for de seneste fem år, at de på et tidspunkt har benyttet sig af en billetformidler.
Men selvom det kan være fristende at spare både tid og måske endda penge ved at bruge en billetformidler, så mener fagchef i Gouda Rejseforsikring, Louise Hertzum Andersen, at folk bør tænke sig om en ekstra gang, inden de køber sin rejse.
“Som rejsende er det vigtigt, at man kan være tryg ved, at man får hjælp og eventuelt erstatning, hvis der sker uforudsete hændelser. Vil man være sikker på det, så er det vores klare anbefaling, at man køber sine flybilletter direkte gennem europæiske flyselskaber, eller at man benytter sig af rejsebureauer og køber en pakkerejse, hvor man ved, at der er styr på tingene fra udrejse til hjemrejse.”
Hvis man oplever udfordringer på flyrejsen, kan man finde svar på spørgsmål og klage gratis på hjemmesiden www.flypassager.dk, som Trafikstyrelsen står bag.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 904 repræsentativt udvalgte danskere over 18 år af YouGov for Gjensidige i september 2024.
Har du købt flybilletter gennem en billetportal som Kiwi.com, Ticket.com eller Flybillet.dk? |
|
Ja |
30% |
Nej |
68% |
Ved ikke |
3% |
Totalsum |
100% |
Tal fra Trafikstyrelsen
Trafikstyrelsen har fra og med 01-01-2024 og 25-09-2024 modtaget i al 1.420 klager over flyselskaber. Ud af disse er billetten i 395 tilfælde købt gennem en formidler (både billetportaler og rejsebureauer).
Nøgleord
Kontakter
Andreas MortensenKommunikationskonsulentGjensidige
Tlf:27 52 46 44am@gjensidige.dkGjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.500 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 36 mia. NOK i 2023, mens forvaltningskapitalen udgjorde 148 mia. NOK.
Følg pressemeddelelser fra Gjensidige
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Gjensidige
Fugt og skimmelsvamp truer danskernes indeklima i vintermånederne8.10.2024 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
De våde, fugtige og ikke mindst kolde måneder i vinterhalvåret er på vej, og det kan få danskerne til at opleve problemer med indeklimaet, hvor særligt fugt og skimmelsvamp kan blive en udfordring.
Stadig flere danskere har problemer ved billeje i udlandet3.10.2024 07:41:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste år er der sket en stor stigning i antallet af danskere, der har oplevet problemer med at leje bil i udlandet, viser nye tal fra Forbruger Europa. Samtidig afslører en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige og Gouda Rejseforsikring, hvilke former for vildledning, danskere oftest bliver udsat for i forbindelse med billeje i udlandet.
Miljøzoner har kostet danskerne 30 millioner det første år30.9.2024 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
Der er blevet udstedt godt 20.000 bøder til bilister i Danmarks fire største byer og på Frederiksberg, efter de nye regler om kørsel i miljøzoner blev indført 1. oktober sidste år. Det viser en oversigt, som Miljøstyrelsen har udleveret til Gjensidige. Men reglerne har ikke kun været med til at sende et millionbeløb i statskassen, de har også været med til at forbedre luftkvaliteten i de fem berørte kommuner.
Tyve klipper ladekabler til elbiler: Sådan dækker forsikringen27.9.2024 07:42:00 CEST | Pressemeddelelse
En bølge af klippede ladekabler har ramt danske elbilsejere og virksomheder, og selvom tyvene formentligt bliver skuffede over kobberudbyttet, så står man som ejer af en ladestander- eller kabler tilbage med et stort problem.
Ekstremt vådt vejr: Hver fjerde boligejer glemmer denne detalje17.9.2024 07:43:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er vigtigt at tjekke og rense boligens tagrender regelmæssigt. Særligt når vejret byder på kraftig storm og skybrud, lyder rådet fra en ekspert. Men det er langt fra alle boligejere, der husker det, viser en ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum