DI: 28 mia. kr. til CO2-fangst og -lagring skal bringe Danmark tættere på klimamål

I dag er CCS-puljen på 28 mia. kr. lanceret, og dermed lyder startskuddet til det store udbud af CO2-fangst og -lagring. Ifølge landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, er danske virksomheder klar til at sætte projekter i gang, som også bliver helt afgørende i klimakampen.

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef i DI

Det er helt umuligt at forestille sig, at Danmark kan blive klimaneutral i fremtiden uden CO2-fangst og -lagring (CCS). Det kræver, at den banebrydende teknologi udrulles i meget stor skala, og i Danmark får vi travlt. Heldigvis er den såkaldte CCS-pulje på 28 mia. kr. i dag sendt i udbud, og ifølge DI’s klimapolitiske chef, så er virksomhederne klar til at byde ind på de historiske projekter.

-Det er en god nyhed for klimaet og for danske virksomheder, at udbuddet på 28 mia. kr. for CO2-fangst og lagring nu endelig skydes i gang. Teknologien er helt afgørende i klimakampen, og vi har en helt unik mulighed for at få en førerposition i Europa, hvis vi altså hurtigt kommer i gang, siger Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef i DI.

CCS er et af de afgørende klimaværktøjer ligesom elektrificering, vedvarende energi og energieffektivisering i den grønne omstilling. Og på vejen mod klimaneutralitet vil der være udledninger, som er svære at reducere på anden vis. Det gælder eksempelvis i cementproduktion og affaldsværker, ligesom der kan sikres negative udledninger ved at fange CO2 fra eksempelvis biogas og de centrale biomassekraftværker.

- Jeg vil da ikke lægge skjul på, at jeg er meget utålmodig for at få tingene til at ske og implementeret. Der er jo ikke mange år til klimamålstregen i 2030, og ikke mindst til at vi skal være klimaneutrale i 2045. I udbuddet er der taget højde for at der skal være tid til at gennemføre de meget store og ambitiøse CCS-projekter, som ikke lige kan fikses med et snuptag. Det er en meget vigtigt detalje for virksomhederne, der skal realisere projekterne, siger Anne Højer Simonsen.

I Danmark er vi blandt dem, der går forrest i klimakampen – lokalt og globalt - og det er der god forretning i. Derfor er det afgørende, at tempoet i udrulningen af CO2-fangst og lagring holdes oppe. Det vil kræve, at vi hurtigt får etableret den nødvendige CO2-infrastruktur, som er essentiel for at etablere en konkurrencedygtig CCS-branche i Danmark.

- Det der udstår nu for at understøtte den politiske ambition om, at Danmark skal være Europas hjemsted for CO2-lagring, er et oplæg om rammerne for grænseoverskridende infrastruktur og sammenkobling af regionale transportnet til CO2, siger Anne Højer Simonsen.