Godt, grønt startskud for stort CCS-udbud

Dansk Fjernvarme glæder sig over stort CCS-udbud, der skal være med til at bane vejen for vigtige CO2-reduktioner og udbygningen af en dansk CCS-værdikæde. Vi og vores medlemmer er klar, lyder det fra brancheorganisationen.

Jannick Hauschildt Buhl, områdechef i Dansk Fjernvarme
Dansk Fjernvarme glæder sig over det nye udbud for CO2-fangst Jesper Voldgaard

Udbudsbetingelserne for det til dato største udbud af CCS (fangst, transport og lagring af CO2) i Danmark er nu offentliggjort. Det 28 mia. kr. store udbud er et led i udmøntningen af den politiske aftale om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark, som skal sikre, at CCS kommer op i skala og ned i pris og bidrage med store CO2-reduktioner til at indfri de danske klimamål.

Dansk Fjernvarmes medlemskreds, der bl.a. består af forsyningsselskaber og affaldsenergianlæg, huser mere end halvdelen af det vurderede samlede potentiale for CO2-fangst i Danmark på cirka 10 mio. tons CO2 i 2030.

- Mere end halvdelen af det danske potentiale for CO2-fangst findes i fjernvarmesektoren, der dermed har en vigtig rolle at spille i Danmarks opnåelse af de danske klimamål og målene for CCS. Vi er derfor meget glade for, at udbuddet for CCS nu er offentliggjort, så der er klarhed om rammerne. Nu kan vores medlemmer komme videre med deres forberedelser af helt konkrete projekter, der skal levere store CO2-reduktioner og bidrage til videreudvikling af værdikæden for CCS i Danmark, siger Jannick Hauschildt Buhl, der er områdechef for CCUS og PtX i Dansk Fjernvarme.

Bekymring om vi får nok for pengene
Statsstøtte er for nuværende helt afgørende for, at vi får udviklet CCS-værdikæden i Danmark. Det skal selvfølgelig gøres klogt og udmøntningen skal sikre, at de afsatte støttemidler giver flest mulige CO2-reduktioner for pengene. Derfor opfordrer Dansk Fjernvarme til, at myndighederne får adgang til åbne bøger og dermed indsigt i de enkelte projekters økonomi, sådan som man gjorde ved det første udbud af tilskud til CCS.

- Vi forventer god konkurrence om midlerne fra blandt andre vores medlemmer, der vil fange CO2 fra anlæg, der energiudnytter ikke-genanvendeligt restaffald og bæredygtig biomasse. Men da støttebehovet til CCS er meget forskelligt afhængig af typen af punktkilde, og der er mindre intern konkurrence i andre sektorer, så er vi bekymrede for, om et udbud med helt lukkede bøger kan sikre, at midlerne fordeles effektivt og ikke fører til overkompensation af enkelte bydere.

Infrastrukturen skal på plads
Dansk Fjernvarmes medlemmer, der skal indfri ambitionerne, står helt bag regeringens ambition om, at CO2-fangst skal være et redskab til at nå de danske klimamål. Men Dansk Fjernvarme vurderer, at succes i udbuddet hænger nøje sammen med, at der samtidig sikres sammenhæng med resten af værdikæden, herunder de kommende CO2-lagre.

- En af de ting, vi har haft meget fokus på, er sammenhængen mellem tidsrammen for udbuddet og udviklingen af de onshore CO2-lagre, som forventes at blive etableret i Danmark. Vi håber på, at udbudsbetingelserne og den endelige tidsramme for udbuddet vil understøtte, at også resten af værdikæden, herunder især onshore lagring, bliver en reel mulighed, og at rammebetingelserne gør, at også lageroperatørerne vil forpligte sig til at lagre CO2’en indenfor tidsfristen, slutter Jannick Hauschildt Buhl.

Med offentliggørelse af udbudsbetingelserne for CCS-puljen er vi kommet et skridt tættere på, at CO2-fangst kan levere som forventet til 2030-målet, men det kræver hurtig implementering af de politiske aftaler i konkret lovgivning. Dansk Fjernvarme glæder sig derfor samtidig til at fortsætte dialogen i det pågående arbejde med udarbejdelse af detaljerne for, hvordan rammerne for CCS i forsyningssektoren skal udmøntes.

Fakta om udbuddet:

I alt udbydes ca. 28 mia. kr., der kan tildeles flere aktører over en årrække på 16 år fra 2029, hvor der dog først er krav om idriftsættelse fra 2030. Deltagerne skal sende deres bud i december 2025, hvorefter udbuddet afgøres i april 2026.

Områdechef, Jannick Hauschildt Buhl, tlf. +45 28693606 el. jhb@danskfjernvarme.dk
Pressechef Rune Birk Nielsen, tlf. +45 2490 4197 el. rbn@danskfjernvarme.dk

Om Dansk Fjernvarme

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for cirka 350 fjernvarmeselskaber, der leverer 99,9 procent af fjernvarmen i Danmark og forsyner omkring 66 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Dansk Fjernvarmes medlemmer er desuden affaldsenergianlæg og kraftvarmeværker, der står for den samlede danske termiske elproduktion.