Ny kvalitetsreform giver ambitiøst svar på de største udfordringer, men har også en høj pris

2,1 mia. kr. er ifølge regeringen den samlede uddannelsesprioritering i reformen af de professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser. Blandt nøgleelementerne er flere timer, mindre hold, mere vejledning, bedre praktik og nye efteruddannelsesmuligheder.

Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne, siger:

Regeringen skal have ros for at tage så grundigt fat på problemerne på de store uddannelser på velfærdsområdet. Det er helt sikkert tiltag, der kan bidrage til at gøre de her uddannelser mere attraktive og udvikle professionshøjskolerne og erhvervsakademierne.”

Under overfladen gemmer sig dog en række bekymringer om konsekvenserne ved den nye tilrettelæggelse af uddannelserne, som reformen lægger op til.

Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne, siger:

”Reformen har gode visioner for livslang læring, som bliver vigtigere og vigtigere. Det er vigtigt at investere i, men i min verden rimer kvalitetsløft ikke på afkortning. Her synes jeg, at reformen trækker i en helt forkert retning.”

Som hovedorganisation repræsenterer Akademikerne både fysioterapeuter, ergoterapeuter, jordemødre, bygningskonstruktører og diplomingeniører. Faggrupper, der i dag er stærkt efterspurgt blandt både offentlige og private arbejdsgivere, og hvor faglighed også hænger sammen med uddannelsens længde.

Lisbeth Lintz, formand for Akademikerne, siger:

”Afkortningen rammer den afsluttende bacheloropgave, og det kan få konsekvenser for de studerendes faglige forudsætninger på arbejdsmarkedet. Det er ikke en eller anden ligegyldig akademisk øvelse, så ved at lave den her omfordeling risikerer regeringen at ramme på kvaliteten og dermed fagenes attraktivitet.”

I den kommende tid vil Akademikerne arbejde for at sikre, at reformen ikke fører til søjleopbygning mellem universiteterne og professionshøjskolerne, og at tilrettelæggelsen af uddannelserne ikke går på kompromis med de studerendes faglige forudsætninger og muligheder for at videreuddanne sig til kandidat og ph.d.

Kontakt:

Lisbeth Lintz

Formand for Akademikerne

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 26 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2024 ca. 500.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.