Danmarks Lærerforening

DLF om ny uddannelsesreform: Forkert at lukke 10. klasse

Regeringen vil med sit udspil til ny uddannelsesreform nedlægge de kommunale 10. klasser - det er en fejl, for de løser deres opgave godt, lyder det fra Danmarks Lærerforening.

Regeringen har præsenteret sit udspil til uddannelsesreform, der bl.a. indeholder nedlæggelse af de kommunale 10. klasser, en ny EPX-linje i gymnasiet og højere adgangskrav til det almene gymnasium.

Formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen er enig med regeringen i, at der er behov for at skabe attraktive ungdomsuddannelser ud over det traditionelle gymnasium, men ser visse problemer i udspillet:

”Jeg er imod, at regeringen vil lukke de kommunale 10. klasser, for de løser deres opgave godt. Nu vil vi selvfølgelig gå konstruktivt ind for at påvirke det politiske arbejde med den nye EPX-uddannelse, som ministeren har præsenteret skelettet til i dag,” siger han og fortsætter:

”Det vigtige for os er dybest set det, som 10. klasse lykkes rigtig godt med i dag: At de unge har tid og rum til at udvikle sig fagligt og socialt, og finder deres egen uddannelsesvej. Dem, der har brug for at tænke sig om, skal have muligheden for det."

Der er stadig visse ubekendte faktorer ved den nye EPX-linje, men DLF-formanden hæfter sig bl.a. ved, hvem der skal undervise her.

”Hvis EPX skal blive en succes, er det vigtigt at eleverne møder pædagogisk og didaktisk dygtige lærere og professionelle vejledere. De nuværende 10. klasse-lærere har nogle greb og erfaringer, der er helt afgørende for elevernes videre færd,” siger Gordon Ørskov Madsen.

Endelig mener han, at det højere adgangskrav til det almene gymnasium er et skridt i den forkerte retning.

”Jeg kan godt frygte, at et øget fokus på karaktererne i 9. klasse blot skaber et endnu større pres på eleverne i folkeskolen, som ingen er tjent med. Og at eleverne med de højeste karakterer automatisk vil se STX som det sikre valg. Vi må ikke ende med at fastfryse elevernes uddannelsesvej for hårdt og for tidligt,” siger han.

Følg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening

Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening