Erhvervsskolernes ElevOrganisation

Det vil være et tab for samfundet at fjerne HTX

Integrationen af HTX i STX vil underminere uddannelsesmulighederne for fremtidens unge.

Med regeringens udspil ‘Flere i gymnasiet’ foreslås det, at HTX delvist eller helt integreres i STX. Dette vil være et stort tab for fremtidens samfund, da HTX ikke kan integreres i STX uden at miste sin unikke identitet og styrker. HTX er mere end blot en naturvidenskabelig studieretning – det er en uddannelse præget af særlige arbejdsgange, hvor kvalitet, projekt- og praksisnær undervisning har førsteprioritet, og hvor eleverne får adgang til et unikt ungdomsmiljø med plads til både LAN-parties og fester.

HTX er den ungdomsuddannelse, hvor eleverne hurtigst starter på en videregående uddannelse og fører flest videre til STEM-uddannelser. Desuden har HTX-eleverne de højeste karaktergennemsnit af alle ungdomsuddannelser. At forsøge at integrere HTX i STX vil ikke blot forringe fagligheden, men også begrænse de unges muligheder for at vælge en uddannelsesvej, der er målrettet deres interesser og fremtidige karrieremuligheder.

HTX tiltrækker unge, der søger et fællesskab baseret på faglige interesser frem for vilde fester. Eleverne værdsætter et miljø, hvor fokus er på faglighed og samarbejde, og hvor de kan fordybe sig i deres passioner, ofte inden for teknologi og naturvidenskab.

Vi opfordrer derfor til, at HTX bevares som en selvstændig uddannelse, så vi fortsat kan tilbyde de unge et læringsmiljø, der er skræddersyet til deres behov og ambitioner.

Om EEO

Erhvervsskolernes ElevOrganisation (EEO) repræsenterer elever fra de tekniske erhvervsuddannelser, EUX, SOSU, PAU og HTX.
Det er os, der varetager elevernes interesser og holdninger i den offentlige debat.

Følg pressemeddelelser fra Erhvervsskolernes ElevOrganisation

Flere pressemeddelelser fra Erhvervsskolernes ElevOrganisation