Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Ny EPX-uddannelse rummer gode muligheder for at styrke ungdomsuddannelserne

Regeringens nye EPX-uddannelse tilbyder et stærkt alternativ til eksisterende ungdomsuddannelser med fokus på erhvervsrettet og praktisk undervisning. Formændene for både lederforeningen og bestyrelsesforeningen i Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier roser initiativet, men understreger vigtigheden af at bevare succeserne fra de nuværende uddannelser og sikre, at alle unge får de bedste muligheder for at finde deres rette vej.

Regeringens seneste udspil om ny EPX-uddannelse rummer store muligheder for fremtidens unge. Det afgørende er, at udbuddet af ungdomsuddannelser bevarer en mangfoldighed, der imødekommer de forskelligartede behov og ambitioner hos alle unge i Danmark, så ingen unge falder mellem to stole.

Allan Kortnum, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, ser positivt på initiativet:

- Det er et stærkt signal fra regeringen, at de vil investere i ungdommens fremtid. En ny EPX-uddannelse er en kærkommen tilføjelse, som tilbyder endnu flere unge et stærkt alternativ til de eksisterende muligheder. Vi skal sikre, at vi giver alle unge chancen for at finde den rette vej – og her kan en uddannelse som EPX være lige det, der er brug for. Det kræver dog et nyt didaktisk udgangspunkt, hvor erhvervsrettet og praktisk undervisning står i centrum for at være et markant og nyskabende tilbud.

For Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier er det centralt at huske, at der ikke er én løsning, der passer til alle unge. Mange unge søger særlige ungdomsmiljøer, hvor de kan udfolde sig fagligt og socialt.

- Regeringen har haft stort fokus på at sikre, at alle unge skal have adgang til et ungdomsmiljø, der kombinerer fællesskab og ungdomsliv efter folkeskolen. Det bakker vi 100 procent op om. Men man skal også huske, at ikke alle unge ønsker det samme. Der er en stor gruppe, som bevidst vælger de miljøer, der findes på for eksempel HTX og erhvervsuddannelserne, hvor der tilbydes en praksisnær og teknisk tilgang til læring – og hvor de finder ro og selvtillid i en anden form for fællesskab end det man finder på STX og HHX gymnasier, påpeger Allan Kortnum.

Bo Sejer Frandsen, formand for Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, er enig og understreger vigtigheden af at bygge videre på de eksisterende succeser:

- Vi må ikke smide barnet ud med badevandet. De nuværende uddannelser som HTX og erhvervsuddannelserne fungerer rigtig godt for mange unge, og den succes skal vi bygge videre på. Den nye EPX-uddannelse skal ses som en måde, hvorpå vi kan udbygge det gode, der allerede fungerer i dag. Derfor er vi også glade for, at ministeren lægger op til, at han gerne vil fremtidssikre HTX’ens stærke STEM-profil og ser frem til dialogen.

Ifølge Bo Sejer Frandsen har forskellige unge forskellige behov, og det er en styrke, at vi i Danmark har en bred vifte af ungdomsuddannelser, der kan tilgodese både faglige og personlige præferencer.

- EPX-uddannelsen har potentiale til at tiltrække unge, der søger nye veje i uddannelsessystemet. Det kan blive et vigtigt skridt i retning af at sikre, at ingen unge falder mellem to stole. Regeringens udspil er derfor et positivt skridt, som vi ser frem til at følge tæt. Vi bidrager gerne med både viden og erfaring, men vil samtidig understrege vigtigheden af at huske de unge, der ønsker at gå direkte fra folkeskolen til en erhvervsuddannelse. De skal også sikres et attraktivt og relevant tilbud. Ligesom de unge, der kommer direkte fra EPX’en og de voksne, der vil være faglærte, skal have gode kvalitetsuddannelser, siger Bo Sejer Frandsen.

Selvom udspillet nu er på bordet er der meget, der endnu skal afklares, supplerer Allan Kortnum:

- Der er lagt op til en stor reform og der er fortsat mange ting, der skal afklares inden alle detaljer er på plads. Det gælder også økonomien. Det ser heldigvis ud til, at ministeren er klar til at inddrage sektoren, når detaljerne skal på plads. Det glæder vi os til, og vi vil som altid gerne bidrage til at vi får nye attraktive erhvervsrettede uddannelser. Heldigvis har vi et godt udgangspunkt at arbejde videre med.

Allan KortnumFormand Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne

Allan er formand og en del af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier–Ledernes bestyrelse.

Tlf:72 13 45 00Tlf:25 42 45 01ALK@herningsholm.dk

Bo Sejer FrandsenFormand Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne

Bo Sejer Frandsen er konstitueret til formand for DEG-B. Han er desuden formand for bestyrelsen på AARHUS TECH.

bo.sejer.frandsen@live.dk

Om Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier:

Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, i daglig tale DEG, er forening for de erhvervsrettede uddannelser, hhx, htx, eud, eux og amu. DEG består af de to foreninger DEG–Lederne og DEG–Bestyrelserne, som arbejder for at skabe de bedst mulige forhold for de erhvervsrettede uddannelser til gavn for eleverne og kursisterne. DEG varetager medlemsskolernes uddannelsespolitiske interesser over for arbejdsmarkedets parter, øvrige interessenter og politikere.

Følg pressemeddelelser fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier

Flere pressemeddelelser fra Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier