Der bliver solgt mere end 2 millioner af dem - i denne uge starter en af de største juletraditioner

Danske Spil sender nu de første ladninger juleskrabekalendere ud i handlen. Ni ud af 10 voksne danskere kender den populære kalender, som ifølge undersøgelse for mange er en juletradition på højde med risalamande.

Nu er den her igen - den første juleskrabekalender kom på gaden for 30 år siden i år.

Siden 1994 har danskerne kunnet muntre sig med at skrabe Danske Spils julekalender og tælle ned til juleaften med drømmen om en af de fem milliongevinster.

I denne uge er kalenderen så endnu engang at finde i landets butikker. Det kan virke en kende tidligt at skyde en juletradition i gang, men det er der en god grund til.

”Det er for at hjælpe danskerne med at komme juletravlheden i forkøbet, at vi sender juleskrabekalenderen ud i butikkerne i denne uge – også selvom der er god tid til jul,” siger Malene Mølgaard, adm. direktør i Danske Lotteri Spil, som står bag Quick og skrabejulekalenderen.

”Vi ved, at rigtig mange giver kalenderen i gave til en god ven eller et familiemedlem som en fast tradition fx til første søndag i advent, og så skal man jo have tid til at købe den inden da.”

30 år på bagen
Juleskrabekalenderen har været en del af danskernes juletraditioner i nu 30 år, og hos Danske Spil er man stolt af, at den hyggelige disciplin med at skrabe juletræer og trommer har vundet indpas i de danske hjem.

”Vi ved fra undersøgelser, at vores skrabekalender bliver vægtet højt som juletradition af mange danskere, og det er vi meget ydmyge og stolte over. Jeg kender selv rigtig mange, der den 1. december spændt sidder klar med en mønt og håbet om 10 juletræer,” siger Malene Mølgaard.

Ifølge en undersøgelse foretaget af Yougov vurderer danskerne den ikoniske kalender til at være en juletradition på højde med risalamande, brun sovs og julekonfekt.

Juleskrabekalenderen er i handlen helt frem til jul og koster – på trods af, at meget andet er steget i pris gennem årene - stadig 50 kroner.

Fakta om Danske Spils juleskrabekalender

• Ni ud af 10 voksne danskere kender juleskrabekalenderen.
  • Undersøgelser viser, at 58% af danskere over 18 år har en juleskrabekalender (svarende til 1,9 millioner danskere).
  • Hvert år bliver der solgt mere end 2 millioner juleskrabekalendere.
  • I kalenderens første år, 1994, blev der cirka solgt 1 million eksemplarer.
  • Dengang kostede kalenderen det samme som i dag: 50 kroner.
  • Topgevinsten har altid været en million kroner. I dag er der gevinster på ned til 50 kroner og på hvert tredje lod.
  • Der er hvert år fem julekalendere med hovedgevinsten på 1.000.000 kroner.
    • Udover julekalenderen til 50 kroner, har Danske Spil følgende jule-skrabelodder: Pakkejagt til 100 kroner, Den store julekalender til 150 kroner, Til og fra-kort til 10 kroner, bogstavspillet Juletræ til 30 kroner og Klejnen til 25 kroner.

PresseafdelingenKontakt vores presseafdeling

Ring til vores pressetelefon for mere information eller flere kommentarer på tlf.: 3085 1785

Tlf:30851785kommunikation@danskespil.dk

Eurojackpot rammer fredag aften igen de højeste luftlag – en halv milliard i puljen4.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse