Vestforbrænding udvider topledelse

Bjørk Paamand Olsen tiltræder den 1. november 2024 stillingen som områdechef for Vestforbrændings varmeforsyning og indgår samtidig i selskabets topledelse, som herefter vil tælle ni medlemmer. Med placering i topledelsen ønsker Vestforbrænding at styrke gennemførelsen af Varmeplan 2030 yderligere, ligesom liberaliseringen af markedet og erfaring med udfasning af fossil energi også har en væsentlig betydning for valget af Bjørk Paamand.

Bjørk Paamand Olsen indtræder i Vestforbrændings topledelse
Bjørk Paamand Olsen indtræder i Vestforbrændings topledelse Bjørk Paamand Olsen

Bjørk Paamand kommer fra en stilling som direktør for varmeområdet i energiselskabet E.ON i Danmark, hvor hun har stået for udvikling og implementering af ny strategi for udfasning af fossile varmekilder og indfasning af mere bæredygtige og grønne løsninger, som eksempelvis E.on projektet Byvarme. Et arbejde som har omfattet håndtering af meget store investeringer. Bjørk Paamands cv indeholder ledende stillinger hos Ørsted og Inbicon Bioethanol, direktør i Holte Fjernvarme og i Norfors. Derudover har Bjørk Paamand en række bestyrelsesposter – blandt andet i GEOOP, som arbejder med rådgivning inden for geotermi.

Om sin ansættelse siger Bjørk Paamand:

-Det her er en udfordring, jeg umuligt kunne sige nej til. Grøn energi har været den røde tråd i hele mit arbejdsliv, og Vestforbrænding har én af landets mest ambitiøse helhedsplaner for grøn omstilling i Danmark lige nu. Energiplanlægning og cirkulære forretningsmodeller er virkelig hjerteblod for mig, og Vestforbrænding er et selskab i rivende udvikling og med super dygtige ledere og medarbejdere - et hold som jeg glæder mig meget til at være en del af.

Direktør i Vestforbrænding, Steen Neuchs Vedel, tilføjer:

-Vi er stolte over og glade for, at det er lykkedes os at få Bjørk Paamand med ombord. Hendes baggrund, erfaringer og engagement vil være med til at sikre, at Vestforbrænding kommer godt i mål med vores udrulning af fjernvarme til 39.000 nye kunder i syv kommuner i Storkøbenhavn i et af landets største energiprojekter.

Bjørk Paamand erstatter områdechef for Vestforbrændings fjernvarme, Per Wulff, som overgår til en ny stilling som chef for Strategisk Energiudvikling. Per Wulff fortsætter som medlem af Vestforbrændings topledelse og får et tæt samarbejde med Bjørk Paamand.

På den private side er Bjørk Paamand gift, bor i Brønshøj i København og er mor til to plus bonusmor til yderligere to børn. Hun har det sorte bælte i karate men er ikke længere aktiv i sporten men er til gengæld aktiv på violin. Øvrige interesser omfatter motorcykler, snowboarding og stand-up paddling.

Vestforbrænding er Danmarks største affaldsenergiselskab. Vi er ejet af 19 storkøbenhavnske og sjællandske kommuner, som vi tilbyder løsninger inden for indsamling og behandling af affald samt levering af fjernvarme og elektricitet. På vores hjemmeside www.vestfor.dk kan du læse om Vestforbrændings selskabskonstruktion, vores historie, økonomi og værdisæt.

Vestforbrænding 2023 – et spændende og begivenhedsrigt år6.6.2024 16:38:40 CEST | Pressemeddelelse

Igen på vej mod nye mål har Vestforbrænding netop afholdt sin årlige generalforsamling, hvor bestyrelsesformand Ole Bondo Christensen i sin årsberetning konstaterede, at trods et 2023 med udfordringer og meget store projekter, står Vestforbrænding fortsat rigtig godt rustet til fremtiden. Det er en fremtid, som blandt andet byder på fortsat udvidelse af fjernvarmenettet, fortsat arbejde med et CO2-fangstanlæg, et goddag til nye it-systemer og øget fokus på højere grad af genanvendelse.

Vestforbrænding kan skabe gener for sine naboer14.5.2024 13:36:03 CEST | Pressemeddelelse

I perioden 26. maj og frem til 30. juni foretager Vestforbrænding planlagt vedligeholdelse af anlægget i Glostrup. Det kan skabe gener i form af støj, lugt og øget trafik. Der er som tidligere år taget initiativer, som skal begrænse generne – blandt andet bliver der opsat støjværn og brugt elektrisk værktøj. Det vil være i perioden 28. maj til 4. juni, at de mest støjende aktiviteter vil foregå.