Rent hav, mere natur, lavt klimaaftryk: Over 50 aktører opfordrer til omstilling af dansk landbrug

I en annonce, der mandag den 7. oktober bringes i landets store aviser, opfordrer aktører fra fødevarebranchen, erhvervslivet samt en række miljøorganisationer regeringen og Folketinget til at sætte en ny kurs for dansk landbrug.

I en storstilet annonce, der mandag den 7. oktober bringes i Politiken, Berlingske, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet, Information og Avisen Danmark, går over 50 aktører fra fødevarebranchen samt erhvervslivet og en række miljøorganisationer sammen om at opfordre regeringen og Folketinget til at sætte en ny kurs for dansk landbrug.

Målet er klart: En plantebaseret omstilling, der kan sikre renere havmiljøer, mere natur og et lavere klimaaftryk.

Bag opfordringen står en bred vifte af aktører – fra organisationer som Dansk Erhverv og Plantebranchen til store virksomheder som 7-Eleven og Lidl samt innovative startups som Matr og Tempty Foods. De peger på, at Danmark har et unikt potentiale for at blive førende inden for plantebaserede fødevarer, hvis vi handler nu.

FN’s fødevare- og landbrugsorganisation (FAO) har vurderet, at over 4 milliarder mennesker globalt skal spise grønnere for at opfylde klimamålene. Herhjemme har Klimarådet gentagne gange understreget, at vejen til en bæredygtig fødevareproduktion skal fokusere på plantebaserede produkter. På verdensplan forventes markedet for plantebaserede fødevarer, herunder havredrik, plantebøffer, quinoa og næste generation af fermenterede produkter, at nå 1.800 milliarder kroner allerede i 2030.

Danmark har potentiale

Danmark har potentiale til at tage en ledende rolle i denne udvikling, men det kræver handling nu.

"Når over 50 aktører fra så forskellige sektorer går sammen om dette budskab i en fælles annonce, er det et klart signal til regeringen. Vi har en unik mulighed for at gøre Danmark til et grønt foregangsland, men det kræver, at vi sætter handling bag ordene og investerer i fremtidens plantebaserede fødevarer," udtaler Rune-Christoffer Dragsdahl, generalsekretær i Dansk Vegetarisk Forening, som har taget initiativ til den fælles annonce fra aktører, der ønsker, at Danmark investerer mere i omstillingen til plantebaserede fødevarer.

Danmark har allerede flere prisvindende virksomheder, som eksporterer plantebaserede fødevarer til store dele af verden. Hvis vi investerer i fremtidens løsninger nu, kan vi skabe endnu en grøn vækstsucces – lige som vi har gjort med vindenergi og økologi. Men uden politisk handlekraft risikerer vi at sakke bagud i den globale omstilling, og det vil gøre fremtidens omstilling dyrere for både erhvervslivet og forbrugerne, lyder et af budskaberne.

En undersøgelse fra GlobeScan i 2020 viser desuden, at i flere af verdens folkerigeste lande såsom Kina, Indien, Mexico, Brasilien og Vietnam foretrækker størstedelen af befolkningen plantebaserede alternativer frem for kød. Det viser tydeligt, at der er et enormt potentiale i at udvikle plantebaserede fødevarer, og Danmark kan blive et af de førende lande i verden på området.

Opfordringen til regeringen og Folketinget bakkes op af en lang række aktører, herunder:

17 organisationer: Dansk Vegetarisk Forening, Dansk Erhverv, Forbrugerrådet Tænk, Rådet for Grøn Omstilling, Alliance for Biosolutions, Økologisk Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening, Verdens Skove, Klimabevægelsen, Den Grønne Ungdomsbevægelse, Dyrenes Beskyttelse, World Animal Protection, Greenpeace, Plantebaseret Videnscenter, Tænketanken Frej, Nyt Europa og Plantebranchen.

35 virksomheder: Coop, LIDL, 7-Eleven, Aarstiderne, Meyers, Matr, Organic Plant Protein, DRYK, Naturli’, Tæmpeh, Nøddebazaren, Pods of Beans, MayMays, PerfectSeason, Tempty Foods, Hanegal, Mikuna, Plantbox, Rømer Vegan, Pure Plant, Månsson, Quinoa Quality, Plantebaby, The Organic Crave, Agrain, Pure Dansk, Uhhmami, Veluv.it, Søris, Lé Trang, Contempehrary, Linser for Livet, Nordic Quinoa, Merkur Andelskasse, Aurion og Søris.

Kontaktperson for pressen er Rune-Christoffer Dragsdahl, tlf +45 50 56 18 17

Vedhæftede filer