Story House Egmont

Guldknappen går til tøj skabt af overskuds-metervarer

Det danske brand SalonSalon modtager ALT for damernes designpris, Guldknappen 2024, for sin enkle, tidløse og ”langsomme” tilgang til mode.

SalonSalon modtager ALT for damernes Guldknap 2024. Prisen blev overrakt af chefredaktør Rikke Dal Støttrup og designer Soeren Le Schmidt. Foto Helle Moos

SalonSalon arbejder med overskuds-metervarer, som omhyggeligt udvælges og bruges til at skabe hverdagsfavoritter i begrænset antal og på bestilling. Den langsomme tilgang til mode, der er en modvægt mod masseproduktion i branchen, har indbragt SalonSalon ALT for damernes hæderspris, Guldknappen. Prisen blev uddelt lørdag i forbindelse med kvindebladets prisfest i Operaen i København.

Den danske design-hæderspris blev første gang uddelt i 1985 for at fejre dansk mode og stærke danske modebrands, og i år har slow fashion været den røde tråd i nomineringerne. Begrebet er helt centralt for årets prismodtager, som ALT for damernes læsere har stemt til tops.

“Stort tillykke til SalonSalon, som hyldes for deres tidløse, enkle og ”langsomme” tilgang til mode, hvor nøje udvalgte overskuds-metervarer forvandles til smukke hverdagsfavoritter,” sagde ALT for damernes chefredaktør Rikke Dal Støttrup, da hun overrakte Guldknappen til de tre kvinder bag SalonSalon.

Virksomheden blev stiftet i 2020 af designer Mette Bjerregaard, der driver SalonSalon sammen med Dorte Hannibal og sin søster Stine Bjerregaard. SalonSalons designs kan blandt andet bestilles på brandets halvårlige saloner i København og Aarhus, mens et lille udvalg af ready-made-styles også sælges via Wearesalonsalon.com og i butikken i Aarhus.

"Det betyder rigtig meget for os, at både vores kunder og ALT for damernes læsere bakker op om os og har taget denne agenda til sig: At mode kan være på en anden måde end masseproduktion," sagde de tre prismodtagere.

SalonSalon var nomineret til Guldknappen 2024 sammen med Proem Parades og Mr. Larkin.

Om Guldknappen

ALT for damerne har uddelt designprisen Guldknappen siden 1985 med det formål at hædre danske designere og brands, som har udmærket sig. Siden 2021 har bladet inviteret læserne med til overrækkelsen, der finder sted ved ALT for damernes store prisshow i Operaen i København, hvor en perlerække af kendte kvinder, der har været I bladet I løbet af året, går catwalk i designs fra de tre nominerede brands.

Søs Drasbæk var den første til at modtage Guldknappen i 1985, og siden har blandt andre Mads Nørgaard, Stine Goya, Ganni, By Malene Birger, Margit Brandt, Julie Fagerholt og DAY Birger ét Mikkelsen modtaget designprisen.

Guldknappen er designet af smykkedesigner Charlotte Lynggaard.

Om Story House Egmont

Story House Egmont står bag stærke mediebrands, e-handelsforretninger og agencies. Vi er publicister af hjertet og en del af den nordiske mediekoncern Egmont, som hvert år uddeler omkring 100 millioner kroner til børn og unge med svære livsvilkår. We bring stories to life.

Følg pressemeddelelser fra Story House Egmont

Flere pressemeddelelser fra Story House Egmont