Guldknappen går til tøj skabt af overskuds-metervarer
Det danske brand SalonSalon modtager ALT for damernes designpris, Guldknappen 2024, for sin enkle, tidløse og ”langsomme” tilgang til mode.

SalonSalon arbejder med overskuds-metervarer, som omhyggeligt udvælges og bruges til at skabe hverdagsfavoritter i begrænset antal og på bestilling. Den langsomme tilgang til mode, der er en modvægt mod masseproduktion i branchen, har indbragt SalonSalon ALT for damernes hæderspris, Guldknappen. Prisen blev uddelt lørdag i forbindelse med kvindebladets prisfest i Operaen i København.
Den danske design-hæderspris blev første gang uddelt i 1985 for at fejre dansk mode og stærke danske modebrands, og i år har slow fashion været den røde tråd i nomineringerne. Begrebet er helt centralt for årets prismodtager, som ALT for damernes læsere har stemt til tops.
“Stort tillykke til SalonSalon, som hyldes for deres tidløse, enkle og ”langsomme” tilgang til mode, hvor nøje udvalgte overskuds-metervarer forvandles til smukke hverdagsfavoritter,” sagde ALT for damernes chefredaktør Rikke Dal Støttrup, da hun overrakte Guldknappen til de tre kvinder bag SalonSalon.
Virksomheden blev stiftet i 2020 af designer Mette Bjerregaard, der driver SalonSalon sammen med Dorte Hannibal og sin søster Stine Bjerregaard. SalonSalons designs kan blandt andet bestilles på brandets halvårlige saloner i København og Aarhus, mens et lille udvalg af ready-made-styles også sælges via Wearesalonsalon.com og i butikken i Aarhus.
"Det betyder rigtig meget for os, at både vores kunder og ALT for damernes læsere bakker op om os og har taget denne agenda til sig: At mode kan være på en anden måde end masseproduktion," sagde de tre prismodtagere.
SalonSalon var nomineret til Guldknappen 2024 sammen med Proem Parades og Mr. Larkin.
Om Guldknappen
ALT for damerne har uddelt designprisen Guldknappen siden 1985 med det formål at hædre danske designere og brands, som har udmærket sig. Siden 2021 har bladet inviteret læserne med til overrækkelsen, der finder sted ved ALT for damernes store prisshow i Operaen i København, hvor en perlerække af kendte kvinder, der har været I bladet I løbet af året, går catwalk i designs fra de tre nominerede brands.
Søs Drasbæk var den første til at modtage Guldknappen i 1985, og siden har blandt andre Mads Nørgaard, Stine Goya, Ganni, By Malene Birger, Margit Brandt, Julie Fagerholt og DAY Birger ét Mikkelsen modtaget designprisen.
Guldknappen er designet af smykkedesigner Charlotte Lynggaard.
Kontakter
Karin PalshøjPresse- og kommunikationsrådgiver, Egmont
Tlf:+45 20 49 74 15karin.palshoj@egmont.comRikke Dal StøttrupChefredaktør, ALT for damerne
Tlf:+45 40 11 20 59rikke.dal@altfordamerne.dkOm Story House Egmont
Story House Egmont står bag stærke mediebrands, e-handelsforretninger og agencies. Vi er publicister af hjertet og en del af den nordiske mediekoncern Egmont, som hvert år uddeler omkring 100 millioner kroner til børn og unge med svære livsvilkår. We bring stories to life.
Følg pressemeddelelser fra Story House Egmont
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Story House Egmont
Tøj af secondhand uldtæpper indbringer Frauen ALT for damernes Guldknap 202513.9.2025 20:10:00 CEST | Pressemeddelelse
Gennem 40 år har ALT for damerne fejret dansk mode med den prestigefyldte designpris Guldknappen. I år går prisen til brandet Frauen, der hyldes for at producere mode på en ny og mere bæredygtig måde.
ALT for damerne hylder en kvinde, der inspirerer til handling gennem sit eget mod13.9.2025 19:41:07 CEST | Pressemeddelelse
ALT for damernes Søstersindpris 2025 går til forfatter og podcastvært Mellissa Hussein, fordi hun med mod og ukuelig vilje retter lyset mod de kvinder, der sjældent ses. Prisen blev overrakt ved kvindebladets store prisfest i Operaen i København lørdag.
Royal Design Group styrker organisationen – Sander Gjøls-Andersen bliver ny indkøbschef4.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Royal Design Group, en af Nordens førende e-handelsaktører inden for design, møbler og boligindretning, fortsætter sin udviklingsrejse og styrker organisationen med Sander Gjøls-Andersen som ny Chief Purchasing Officer (CPO). Han bliver en del af virksomhedens ledelsesteam og får ansvar for at drive koncernens strategiske indkøbsarbejde fremad for brandsene Royal Design, Rum21 og AndLight.
Basserne fylder 75 år!3.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 4. september 1950 tjekkede Jens Fup ind hos S’janten i Pløresødallejren, og verdens længste værnepligt runder nu de 75 år!
Danske Bank og magasinet Vores Børn lancerer ny podcast-serie, der vil gøre forældre klogere på gaming og børns digitale liv2.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I en tid, hvor debatten om børn og unges digitale liv ofte er reduceret til kun at handle om skærmtid, har Danske Bank og Egmont-magasinet Vores Børn indgået samarbejde om en podcast-serie. Serien skal være med til at nuancere debatten og give forældre værktøjer til at åbne sårbare og trygge samtaler med deres børn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum