AutoMester DanmarkAutoMester Danmark

AutoMester vil skubbe branchen i en grønnere retning

Del

Landets største værkstedskæde har lanceret en ny strategi for deres AutoMester E+, der ifølge dem selv handler om at tage ansvar for bilbranchens negative indflydelse på klimaet. Samtidig inviterer de forbrugerne til at træffe mere aktive valg

Per Weiskvist, kædechef
Per Weiskvist, kædechef

I en tid, hvor klimaforandringer og bæredygtighed er på den globale dagsorden, står autobranchen over for en nødvendig omstilling. Per Weiskvist, der er ny kædechef hos AutoMester, understreger vigtigheden af handling, selvom autobranchen formentlig aldrig bliver helt miljøvenlig:
“Vi erkender, at autobranchen ikke er duksen i klassen, men det må ikke være en stopklods eller afholde os fra at handle - tværtimod. Vi skal træffe beslutninger, der fremmer bæredygtighed og miljøbeskyttelse, også selvom det kræver mere af os.” 

Selvom det først er fra 2026, at der kommer krav til ESG-regnskaber for små og mellemstore virksomheder, har AutoMester valgt at implementere en ny strategi i dag for at gøre deres E+-værksteder klar. Kravet møder de allerede som kæde på større udbud. Ifølge kædechefen vil de nye tiltag for alvor cementere, at AutoMester er de innovative i branchen - også når det kommer til konkrete tiltag for miljøet: 
“AutoMester E+ har allerede taget flere skridt i retning mod at tage mere hensyn til miljøet. Vi har for eksempel længe gjort os i genanvendelse af reservedele og rådgivning om en mere grøn kørsel. Men nu sætter vi turbo på og rådgiver også om det totale bilejerskab, som eksempelvis om man bør skifte bil, eller om man i stedet bør få foretaget reparationer på den.”

AutoMester E+ er en garanti for, at det er et værksted, der går op i digitalisering og bekvemmelighed for kunden samtidig med, at man investerer i løsninger egnet til el- og hybridbiler, mens der også tages et lidt større hensyn til miljøet.

Forbrugerne får et valg
Tidligere var man dækket ind som værksted, hvis bare man kunne servicere el- og hybridbiler, vurderer kædechefen, men sådan er det ikke længere:
“Det handler også om at kunne håndtere materialerne forsvarligt og tilbyde reservedele, der er mere bæredygtige end alternativet. Derfor vil vi også tilbyde forbrugerne et valg, når vi har muligheden. De kan blandt andet vælge imellem almindelige dæk eller dæk, hvor producenten kan stå inde for en mere bæredygtig produktion.” 

Udover hensyn til miljøet, hvor værkstederne optimeres og bl.a. tager del i tiltag som et samarbejde med Plant et Træ, har AutoMester E+ to andre fokusområder i den nye strategi. Det ene ben er kulturen, hvor der investeres i uddannelse og udvikling af personalet samt deres overordnede trivsel. Det andet ben er bekvemmelighed med tiltag som online booking, videodokumentation under reparation, automatisk indkaldelse til syn, hjulopbevaring og medfølgende vejhjælp ved service. 
“Kort sagt: Vi vil gøre det nemmere at være bilejer,” udtaler Per Weiskvist.  

“Et lille værksted kan også tænke stort”
Spørger man den nyudnævnte kædechef, der har en mangeårig baggrund fra bilbranchen, er det helt naturligt, at det er en kæde som AutoMester, der går forrest.
“Når man er markedsleder, har man en helt naturlig forpligtelse til at tage de svære, første skridt. Vi viser gerne vejen. Ikke kun for vores værksteder men også for forbrugerne og i virkeligheden også for resten af branchen, som jeg håber vil følge trop.” 

Reaktionerne fra de lokale værksteder har været positive, da mange erkender behovet for at fremtidssikre deres forretninger og imødekomme kravene fra forbrugerne, der efterspørger mere klimabevidsthed hos virksomhederne.
“Selvom man er et lille værksted, kan man godt gøre en forskel, løfte sit ansvar og tænke stort, fordi man er en del af en kæde. Det ville kræve rigtig mange ressourcer, hvis man stod alene, men vi stiller endnu engang en hel værktøjskasse fyldt med gode idéer til rådighed for vores medlemmer,” forklarer Per Weiskvist.  

AutoMester har nu mere end 160 værksteder med i E+-ordningen, der blev lanceret i  2019, og som bl.a. betyder, at værkstedet har flere gavnlige tiltag for miljøet. Alt sammen med ét klart formål, afslører kædechefen:
“At gøre bilbranchen lidt mere grøn og bekvemmelig, end den var i går.”  

Per Weiskvist understreger, at værkstederne fortsat primært servicerer benzin- og dieselbiler, og at det stadig er afgørende for AutoMester, at tiltagene også giver økonomisk værdi for alle, der hører under kæden. 

Nøgleord

Kontakter

Om AutoMester

AutoMester er Danmarks største værkstedskæde med næsten 400 værksteder. Den prisvindende kæde investerer i grønnere tiltag og nye teknologier, mens de tilbyder service og reparation af alle slags biler - uanset mærke, model og årgang. Fordi det skal være enkelt at være bilejer. 

Følg pressemeddelelser fra AutoMester Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra AutoMester Danmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye